لنف نود در اگزیلا چیست؟

غدد لنفاوی در توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها نقش اساسی دارند. آنها به عنوان فیلتر، در به دام انداختن ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر مهاجم‌ها عمل می‌کنند تا نتوانند سایر قسمت‌های بدن را آلوده کنند. غدد لنفاوی معمولاً در نتیجه عفونت ناشی از باکتری یا ویروس متورم می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت، این تورم به ندرت در اثر سرطان ایجاد می شود.از نقاطی که ممکن است در آنها متوجه گره های لنفاوی (Lymph nodes) متورم شوید آگزیلا است.

آگزیلا یا همان زیر بغل به ناحیه ای اطلاق می شود که در زیر مفصل گلنوهومرال، در محل اتصال اندام فوقانی و توراکس قرار گرفته است. ناحیه ی آگزیلا به عنوان گذرگاهی است که ساختارهای عصبی-عروقی و عضلانی می ‌توانند به اندام فوقانی وارد یا از آن خارج شوند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی از اهمیت بسیار بالایی در بالین بیمار برخوردار است؛ چرا که می‌تواند یک تظاهر بسیار مهم از یک بیماری باشد. این گره‌ها معمولاً در شرایط التهاب و عفونت بزرگ می‌شوند و این موضوع در شرایط مختلف مانند مسائل ساده‌ای همچون عفونت گلو تا مسائل بسیار خطرساز و تهدیدکننده حیات همچون سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز ممکن است رخ دهد.

علت لنف نود در اگزیلا

هنگامی که غدد لنفاوی زیر بغل متورم می‌شوند، بدن شما ممکن است با عفونت ویروسی یا چندین بیماری دیگر مبارزه کند. علل بالقوه تورم غدد لنفاوی زیر بغل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. عفونت ویروسی

ویروس‌های رایج می‌توانند باعث تورم در یک یا چند غدد لنفاوی زیر بغل شوند که معمولاً شامل موارد زیر است:

این ویروس‌ها همچنین ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن نیز شوند. در بسیاری از موارد استراحت، مایعات و زمان تنها کاری است که می‌توان انجام داد تا سیستم ایمنی بدن بیمار با ویروس مبارزه کند. برای برخی از عفونت‌های ویروسی مانند HIV، ممکن است داروهای ضد ویروسی لازم باشد.

لنف نود غدد لنفاوی

2. عفونت باکتریایی

برخی از عفونت‌های باکتریایی رایج در بازو یا اطراف دیواره‌ی قفسه سینه، از جمله استافیلوکوک و استرپتوکوک می‌توانند منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل و سایر نقاط بدن شوند. در این شرایط آنتی‌بیوتیک و استراحت معمولاً برای غلبه بر عفونت باکتریایی کافی است.

3. اختلال سیستم ایمنی

شعله‌ور شدن اختلالات خودایمنی، مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، می‌تواند باعث بزرگ شدن موقت غدد لنفاوی زیر بغل شود که بسته به علت آن، درمان‌ها متفاوت است؛ اما داروهای ضد التهاب، مسکن‌ها و در موارد جدی داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی، ممکن است ضروری باشد.

4. سرطان

انواع خاصی از سرطان به طور مستقیم سیستم لنفاوی را درگیر می‌کند؛ در واقع لنفوم از غدد لنفاوی نشأت می‌گیرد. لوسمی و سرطان سلول‌های خونی، می‌تواند باعث التهاب و تورم غدد لنفاوی شود. سرطان‌هایی که در سایر اندام‌ها یا بافت‌ها ایجاد می‌شوند ممکن است در تمام سیستم لنفاوی گسترش یابند. برای مثال سرطان سینه می‌تواند باعث تورم غدد لنفاوی زیر بغل شود. توجه داشته‌ باشید که بزرگ شدن غدد لنفاوی در نزدیکی تومور سرطانی اغلب مشکوک به سرطانی بودن آن است.

5. داروها

در موارد نادر، برخی داروها می‌توانند باعث تورم غدد لنفاوی شوند. تعدادی از آنها عبارتند از:

1. مهارکننده‌های ACE، مسدود کننده‌های بتا و گشادکننده عروق برای درمان فشار خون بالا
  2. داروهای ضد تشنج، از جمله فنیتوئین و پریمیدون
  3. داروهای ضد مالاریا، از جمله کینیدین
  4. کاهش‌دهنده‌های اسید اوریک، مانند آلوپورینول
  5. تعویض دارو یا تنظیم دوز ممکن است برای کاهش عوارض جانبی مانند بزرگ شدن غدد لنفاوی کافی باشد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : آیا لنف نود گردن خطرناک است؟

علائم لنف نود در اگزیلا

وقتی فردی توده ای را در زیر بغل خود پیدا می کند، ممکن است نگران، مضطرب و نگران باشد که این توده نشانه چیزی جدی است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است توده ها در زیر بغل ظاهر شوند. بیشتر اوقات، این توده ها به دلیل عفونت های جزئی ایجاد می شوند و قابل درمان هستند. لنفادنوپاتی به بزرگ شدن غدد لنفاوی شما اشاره دارد. هنگامی که لنفادنوپاتی زیر بغل دارید، به این معنی است که این بیماری بر غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل تأثیر می گذارد. با لنفادنوپاتی زیر بغل، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

توده های زیر بغل بسیار شایع هستند و به طور معمول در اثر گره های لنفاوی متورم یا غده زیر بغل ایجاد می شوند. گره های لنفاوی ساختارهای کوچک و بیضی شکل هستند که در کل سیستم لنفاوی بدن قرار دارند. آنها نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. علل بسیاری زیادی برای توده های زیر بغل وجود دارند که برخی از آنها ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. توده های زیر بغل به دلیل تراشیدن یا استفاده از ضد عرق ها ممکن است در اثر کیست، عفونت یا سوزش هم ایجاد شوند. با این حال، در برخی موارد این توده ها می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی باشند.
اگر توده زیر بغل دارید که به تدریج بزرگ تر می شود، دردناک است یا از بین نمی رود، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه بسته به علت اصلی توده های زیر بغل، درمان های زیادی برای آنها وجود دارد. پزشک می تواند علت اصلی توده زیر بغل را تشخیص داده و درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند.

روش های تشخیص لنف نود

پزشک اغلب می تواند با انجام معاینه جسمی با تمرکز روی منطقه آسیب دیده و با بحث در مورد علائم و سابقه پزشکی، علت تورم غدد لنفاوی را تشخیص دهد. با این حال ممکن است آزمایش های پزشکی را برای تعیین علت تورم تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل یک آزمایش معمول خون باشد تا به دنبال علائم عفونت باشد. آزمایشات تصویر برداری می تواند به پزشک کمک کند تا گره های لنفاوی و ساختارهای اطراف بدن را از نزدیک بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری شامل سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI است. اگر تورم چند هفته ادامه یابد یا فرد علائم هشدار دهنده دیگری داشته باشد پزشک ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی را توصیه کند. در طی این روش، پزشک ناحیه را بی حس می کند یک برش کوچک درست و قسمتی از بافت غدد لنفاوی را خارج می کند تا برای معاینه تحت میکروسکوپ به آزمایشگاه ارسال شود.

درمان لنف نود در اگزیلا

مؤثرترین و مناسب ترین روش درمان توده های زیر بغل، نیاز به تشخیص علت اصلی دارد؛ بنابراین به روش درمانی که پزشک شما بعد از انجام معاینات و آزمایش های مربوطه برای شما تجویز می کند، اعتماد کنید. اگر توده ایجاد شده در بدن شما ناشی از عفونت های ویروسی و باکتریایی باشد،معمولاً برای درمان آن از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می شود. در صورتیکه بعد از چند روز مصرف، توده های زیر بغل از بین نرفته و یا شروع به کوچک تر شدن نکنند، شاید نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشند. اگر واکنش های آلرژیک و حساسیت های مختلف موجب به وجود آمدن توده های زیر بغل شده باشند، باید با مصرف داروهای ضد حساسیت برطرف شوند. خوشبختانه در بیشتر مواقع، توده های زیر بغل نیاز به درمان خاصی ندارند و فقط با مراقبت های جزئی برطرف می شوند. اگر تشخیص پزشک از وضعیت شما به این شکل بود، می توانید از راهکارهای خانگی مثل کمپرس گرم و یا مصرف مسکن های در دسترس و مورد تأیید پزشک استفاده کنید. اگر توده زیر بغل شما به عنوان یک توده سرطانی شناسایی شود، بنا بر توصیه ی متخصص ممکن است نیاز به روش های شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی داشته باشید.

عکس OPG دندانی که به دلیل نمایش شرایط دندان ها از هر جهت می‌تواند انواع اقدامات دندان پزشکی را با آگاهی هدایت کند؛ با دقت بسیار بالا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق یوسف آباد در تهران قابل انجام می‌باشد. جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

سودابه سعیدی [ 1402-06-27 ]
مطالب بسیار مفید و عالی بود واقعا ممنون

طاهری [ 1402-05-04 ]
مطلب لنف نود در اگزیلا بسیار مفید و خواندنی بود از زحمات شما سپاس فراوان دارم مابقی مطالب سایت هم به دقت تهیه شده اند ممنون

مزایای انجام رادیولوژی چیست؟مزایای انجام رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی به مجموعه‌ای از روش‌های تصویربرداری از قسمت‌های داخلی بدن اطلاق می‌شود که می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای تشخیص انواع بیماری‌ها باشد . ... ادامه مطلب

آیا زنان باردار میتوانند عکس رادیولوژی بگیرند؟آیا زنان باردار میتوانند عکس رادیولوژی بگیرند؟

در زمان بارداري ، ممکن است مادر دچار بیماری‌ هایی شود که برای تشخیص آ‌نها نیاز به انجام رادیولوژی باشد. رادیولوژی یا‌‌ همان تصویربرداری با اشعه ایکس ... ادامه مطلب

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می کند. همچنین می توان از این روش برای بررسی و تشخیص بیماریهای مرتبط با سینه در زنانی که علائمی مانند غد ... ادامه مطلب

با کاربردهای ماموگرافی لیزری آشنا شویدبا کاربردهای ماموگرافی لیزری آشنا شوید

ماموگرافی لیزری تكنيكی جديد و اولين وسيله غير تهاجمی در زمينه تصويربرداری نوری است كه از فن آوری ليزر به جای اشـعـه X استفاده می كند ... ادامه مطلب

کیست کلیه، علت، عوارض، تشخیص و درمانکیست کلیه، علت، عوارض، تشخیص و درمان

سونوگرافی کلیه با استفاده از امواج صوتی جهت تشخیص کیست در کلیه به کار برده می شود و برای تشخیص کیست های کوچک نیز بسیار مناسب می باشد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی همزمان کلیه ها مجاری ادراری و پروستاتسونوگرافی همزمان کلیه ها مجاری ادراری و پروستات

سونوگرافی پروستات را می توان همراه با سونوگرافی کلیه و مثانه انجام داد . اندازه و ساختار پروستات در این سونوگرافی مورد بررسی قرار گرفته می شود ... ادامه مطلب

سونوتراپی چیست؟سونوتراپی چیست؟

سونوتراپی که سونوگرافی درمانی یا اولتراسوند متمرکز نیز نامیده می‌شود، یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای تسکین درد، بهبود گردش خون و بهبود بافت استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

علل انجام و کاربردهای سونوگرافی آلت تناسلی مردانعلل انجام و کاربردهای سونوگرافی آلت تناسلی مردان

سونوگرافی آلت تناسلی آقایان نوعی روش تصویربرداری ایمن و قابل اعتماد است که با استفاده از امواج صوتی تصاویری ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

با انواع سونوگرافی داپلر آشنا شویدبا انواع سونوگرافی داپلر آشنا شوید

سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی است که برای تخمین جریان خون از رگهای خونی به کار می‌ رود. ... ادامه مطلب

کاربردهای الاستوگرافی غدد بزاقیکاربردهای الاستوگرافی غدد بزاقی

الاستوگرافی به عنوان یک روش جدید برای ارزیابی مشخصات سفتی الاستیسیتی بافت ها و انواع متفاوت ضایعات غدد بزاقی مفید است. ... ادامه مطلب

رادیوگرافی شکستگی استخوان چگونه انجام میشود؟رادیوگرافی شکستگی استخوان چگونه انجام میشود؟

ابزارهای تصویربرداری به پزشک اجازه می‌ دهند که درون بدن شما را ببیند. این راهی است که پزشک می‌ تواند تشخیص دهد که آیا ناهنجاری‌ هایی وجود دارد یا خیر. ... ادامه مطلب

مزایا و معایب سونوگرافی 4 بعدیمزایا و معایب سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران محسوب می شود. ... ادامه مطلب