منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی پستان / علت انجام و انواع روشهای بیوپسی یا نمونه برداری از پستان

علت انجام و انواع روشهای بیوپسی یا نمونه برداری از پستان

برخی از بیماری ها به ویژه سرطان، ممکن است با انجام آزمایش ها و روش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد، به همین دلیل از بیوپسی برای تشخیص قطعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در نمونه برداری از پستان با روش‌های متنوع قسمتی از بافت پستان توسط متخصص برداشته خواهد شد و برای آزمایش‌های تکمیلی و بررسی‌های لازمه به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

نمونه برداری از سینه به عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های تشخیص توده‌های پستانی شناخته شده است. با این روش در بیماران سرطانی برای تعیین نوع سرطان، درجه تمایز و خوش خیم یا بدخیم بودن آن انجام می شود. همچنین مرحله سرطان مشخص می شود و برنامه درمانی در نظر گرفته می شود. شاید بتوان گفت که بیوپسی و نمونه برداری از سینه یا پستان تنها روشی است که می توان به کمک آن به طور قطع درباره سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده نظر داد و تشخیص دقیق و سریعی انجام داد.

بیوپسی پستان چیست؟

بیوپسی یا نمونه برداری پستان یکی از روش های تشخیص سرطان پستان می باشد. در این روش، به منظور کشف سرطان پستان، مقداری از بافت در آزمایشگاه برداشته می شود تا به طور دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد. برای انجام بیوپسی، ممکن است بافت با استفاده از سوزن مخصوص برداشته شود یا این کار از طریق عمل جراحی انجام پذیرد. در بیوپسی نمونه‌ای از بافت مشکوک پستان در اختیار پزشک قرار می ‌گیرد تا بتواند با استفاده از بررسی آن، هر گونه ناهنجاری در سلول‌ هایی که تشکیل دهنده توده‌ ی پستانی هستند را شناسایی کند و به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی این توده‌ ها کمک ‌کند.

علت انجام بیوپسی پستان

روشهای بیوپسی یا نمونه برداری از پستان

آیا تمام توده های پستان نیاز به بیوپسی دارند؟

همه ی توده های پستان نیاز به نمونه برداری و بیوپسی ندارند، بلکه برای ارزیابی توده ها و بافت های آسیب دیده پستان معمولاً پزشک تست های تصویربرداری پزشکی تشخیصی مانند ماموگرافی، سونوگرافی و در مواردی ام آر آی را توصیه می کند و در صورتی که بافت دیده شده در این تصویربرداری ها توده ی خاصی باشد و پزشک مشکوک به سرطانی بودن آن شود، در این حالت ممکن است نمونه برداری را توصیه کند تا به کمک بررسی های پاتولوژیک تشخیص قطعی درباره سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن دهد.

روشهای بیوپسی پستان بدون جراحی

بیوپسی پستان به صورت کلی به دو دسته جراحی و غیرجراحی است که هر کدام انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط جسمانی و روحی هر فرد ممکن است پزشک یکی از روش های آن را توصیه کند. شرایطی چون اندازه توده و بافت آسیب دیده مشکوک، محل قرار گیری توده و یا میزان آسیب دیدگی در انجام نوع روش بیوپسی مؤثر است. با توجه به معاینه و موارد گفته شده پزشک بهترین روش را برای نمونه برداری تجویز می کند.
انواع مختلف بیوپسی پستان بدون جراحی عبارتند از:

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف

در این روش نمونه برداری پزشک از یک سوزن و سرنگ نازک برای خارج کردن نمونه ای از بافت و توده پستان استفاده می کند. از این نوع نمونه برداری معمولاً در شرایطی استفاده می شود که با معاینات فیزیکی توده مشکوک و آسیب دیده قابل لمس و احساس است، که در این شرایط ممکن است حتی نیازی به هدایت تصویربرداری نداشته باشد.

بیوپسی با سوزن مرکزی

در این روش بیوپسی، پزشک از یک سوزن بزرگ تر و توخالی برای برداشتن نمونه از توده و بافت آسیب دیده پستان استفاده می کند که معمولاً در این روش نمونه برداری نیاز به هدایت توسط تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی، ماموگرافی و یا ام آر آی است.

بیوپسی هسته به کمک خلاء یا وکیوم بیوپسی

در روش وکیوم بیوپسی، پزشک با استفاده از یک سوزن بیوپسی که دارای یک سیستم مکش و خلاء است و ایجاد یک برش کوچک بر روی پوست پستان انجام می شود که می تواند به نسبت روش بیوپسی با سوزن معمولی نمونه بیشتری و یا حتی کل توده مشکوک را خارج کند. این روش هم به کمک هدایت تصویربرداری هایی که پیش تر گفته شد انجام می شود.

جراحی بیوپسی پستان

در روش جراحی بیوپسی دو روش وجود دارد:

  1. Excisional Biopsy: کل توده خارج می گردد.
  2. Incisional Biopsy: قسمتی از توده برداشته می‌شود.

اقدامات قبل از بیوپسی پستان

با توجه به اینکه نمونه برداری از چه نوعی قرار است انجام شود ممکن است برخی آمادگی های قبل از آن متفاوت باشد. مثلاً اگر از نوع غیرجراحی باشد و فقط بی حسی موضعی نیاز باشد آمادگی خاصی نیاز ندارد؛ ولی اگر از نوع جراحی و نیاز به بیهوشی باشد نیاز به ناشتایی دارد که پزشک توصیه های لازم را به شما می دهد. برخی آمادگی های عمومی و کلی که باید داشته باشید این است که:

  1. در روز نمونه برداری نباید از لوسیون، دئودورانت، عطر و یا کرم استفاده کنید.
  2. در صورت بارداری باید به پزشک اطلاع دهید.
  3. در صورت مصرف هرگونه دارو و مکمل مخصوصاً اگر از رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید به پزشک اطلاع دهید؛ چون شاید نیاز باشد یک روز قبل از نمونه برداری برای جلوگیری از خونریزی و کبودی از مصرف آن خودداری کنید (پزشک توصیه های لازم را به شما می دهد).
  4. با توجه به صلاح دید پزشک ممکن است نیاز باشد برای پیشگیری از عفونت قبل از انجام نمونه برداری مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید.

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

مراقبتهای پس از بیوپسی پستان

  1. تا 3 روز نباید اجسام سنگین تر از 2 کیلوگرم را بلند کنید.
  2. بعد از نمونه گیری سینه تا زمانی که پزشک تعیین می‎کند حمام نکنید.
  3. بانداژ را تا فردای روز بیوپسی بر روی محل نمونه برداری سینه نگه دارید.
  4. می‌توانید رژیم غذایی خود را ادامه دهید، مگر این که پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.
  5. تا 3 روز بعد از نمونه گیری به هیچ عنوان ورزش های سنگین مانند دویدن انجام ندهید.
  6. ممکن است بعد از انجام نمونه برداری سینه تا چند روز درد داشته باشید. بهتر است برای کاهش درد داروها را طبق دستور پزشک به طور منظم مصرف کنید.
  7. ممکن است سینه شما بعد از نمونه گیری دچار تورم و کبودی شود. بهتر است تا 2 روز اول یک کیسه یخ را چندین بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی محل بیوپسی قرار دهید.
  8. اگر دچار خونریزی از محل نمونه گیری شدید به کمک پد گاز فشار ثابتی بر روی آن وارد کنید. در صورتی که خونریزی شدید شود یا متوقف نشود بهتر است فوراً این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

تفسیر بیوپسی پستان

به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که ‌آیا بافت نمونه ‌برای سلول‌ های غیر طبیعی، سلول‌ های پیش سرطانی و سلول ‌های سرطانی منفی یا مثبت بوده است. اگر بیوپسی جراحی برای برداشتن توده یا تومور انجام داده‌اید، نتایج اطلاعاتی را در مورد نوع، درجه و وضعیت گیرنده تومور نشان می‌دهد. همچنین شامل اطلاعاتی در مورد بافت اطراف تومور است که جراح شما برداشته است که این بافت اطراف حاشیه نامیده می‌شود. اطلاعات مربوط به حاشیه نشان می‌دهد که ‌آیا سرطان در بافت برداشته شده وجود دارد یا خیر. عباراتی که می‌تواند در نتایج بیوپسی در مورد حاشیه تومور باشد عبارت‌اند از:

  1. حاشیه مثبت: ‌این بدان معنی است که سلول‌های سرطانی در حاشیه تومور وجود دارد، به ‌این معنی که سرطان ممکن است به طور کامل برداشته نشده باشد و معمولاً جراحی بیشتری توصیه می‌شود.
  2. حاشیه منفی یا واضح: ‌این بدان معنی است که هیچ سلول سرطانی در حاشیه تومور وجود ندارد، به‌ این معنی که سرطان توسط بافت طبیعی احاطه شده است.
  3. حاشیه نزدیک: این بدان معنا است که سلول‌های سرطانی نزدیک به لبه حاشیه وجود دارد؛ اما در لبه آن وجود ندارد. در ‌این صورت ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشید.

عوارض بیوپسی پستان

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری پستان شامل موارد زیر می شود:

اگر بیوپسی برای تشخیص سرطان پستان از طریق اشعه ایکس انجام شود، میزان اشعه بسیار اندک است و خطر قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار کم می باشد. بسته به وضعیت پزشکیتان ممکن است با خطرات دیگری نیز مواجه شوید.

هزینه بیوپسی پستان

هزینه نمونه برداری ممکن است درهر منطقه متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند تجهیزات پزشکی، هزینه ‌های لازم برای تست نمونه در آزمایشگاه و هزینه‌ های پزشکی مربوط به تشخیص و درمان بیماری بستگی دارد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا ضخامت آندومتر زیاد می شود؟چرا ضخامت آندومتر زیاد می شود؟

با سونوگرافی ضخامت آندومتر رحم اندازه گیری می شود و روش تشخیصی مفیدی است که با استفاده از امواج صوتی می تواند ضخیم شدن رحم را تشخیص دهد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر وریدهای اندام تحتانیسونوگرافی داپلر وریدهای اندام تحتانی

کالر داپلر اندام تحتانی سونوگرافی تشخیصی است که به کمک آن می‌ توان تصاویر رنگی با جزئیات دقیق از عروق اندام تحتانی به دست آورد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر رحم و ضمائم چه چیزی را نشان میدهدسونوگرافی داپلر رحم و ضمائم چه چیزی را نشان میدهد

سونوگرافی داپلر رحم و ضمائم علاوه بر بررسی رحم، اندومتر و تخمدان ها، که در سونوگرافی معمولی قابل انجام است؛ عروق این مناطق را نیز مورد پایش قرار می‌دهد. ... ادامه مطلب

الاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شودالاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شود

الاستوگرافی کبد یک آزمایش غیر تهاجمی و غیر آسیب زننده است که پزشک می تواند از آن برای درک بهتر سلامت کبد و ارزیابی وضعیت آن استفاده کند. ... ادامه مطلب

تصویربرداری از نخاع و کانال نخاعی بوسیله میلوگرافیتصویربرداری از نخاع و کانال نخاعی بوسیله میلوگرافی

میلوگرافی نوعی روش تصویربرداری پزشکی است که برای تصویربرداری از ساختمان CNS که در داخل کانال مهره ای واقع شده است، به کار می رود ... ادامه مطلب

تشخیص سندروم داون در بارداری با سونوگرافیتشخیص سندروم داون در بارداری با سونوگرافی

جنین های که به سندروم داون مبتلا هستند، در طی سونوگرافی، نشانه های خاصی دارند، مثلا" جنین، دچار ناهنجاری در شکل ظاهری پل بینی است. ... ادامه مطلب

چرا انجام سونوگرافی در بارداری ضروری است؟چرا انجام سونوگرافی در بارداری ضروری است؟

بهترین زمان تعیین جنسیت نوزاد درسونوگرافی آنومالی ، بین هفته 18 و هفته 21 بارداری می باشد زیرا تعیین درست جنسیت بچه با خطای کمتری همراه است . ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی های لازم در بارداری دوقلوییانواع سونوگرافی های لازم در بارداری دوقلویی

در دوران بارداری، سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود.در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های لازم در بارداری دو قلویی خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافیتشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی

به طور کلی عارضه تنبلی تخمدان زمینه ژنتیکی دارد اما هنوز ژن شناخته شده‌ای در آن کشف نشده است. از موارد دیگر عارضه تنبلی تخمدان ، شرایط زندگی می باشد ... ادامه مطلب

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندانرادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

در دندانپزشکی به منظور تشخیص بهتر و دقیق تر هنگام معاینات بالینی دندانپزشکی، عکس رادیوگرافی دندان از وضعیت سلامت دندان ها انجام میشود ... ادامه مطلب

عکس انحراف زانو در چه مواردی و چگونه انجام میشود؟عکس انحراف زانو در چه مواردی و چگونه انجام میشود؟

رادیوگرافی ساده مهم‌ ترین وسایل تشخیصی در بیماری‌ های زانو است. در بسیاری موارد پزشک بعد از معاینه بیمار درخواست تهیه رادیوگرافی زانو را می‌ دهد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟

ییوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش‌ های ارزیابی‌ های سلامت جنین است که اغلب زمانی که سایر تست‌ ها نیاز به پیگیری دارند انجام می‌ شود . ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465