منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی پستان / ترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آن

ترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آن

یکی از سرطان های بسیار رایج در بین خانم ها که امروزه سن شیوع ابتلا به آن نیز رو به کاهش است سرطان پستان می باشد. در مراحل اولیه می توان با انجام خود آزمایی پستان تا حدودی توده های غیر عادی را در میان بافت های سینه تشخیص داد؛ اما پزشک برای بررسی های بیشتر انجام ماموگرافی را درخواست دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ماموگرافی روشی متداول برای بررسی بافت پستان می باشد که به عنوان ابزاری جهت تشخیص سرطان سینه در زنان دارای تومور سینه به کار می رود. ماموگرافی روشی است که در آن با کمک اشعه ایکس از سینه تصاویری تهیه می شود تصاویر اشعه ایکس ماموگرام نامیده می شود.

ماموگرافی با کمک دستگاه ماموگرافی انجام می شود. این دستگاه شامل دو صفحه و تیوب اشعه ایکس می باشد. پس از اتمام آزمایشات تشخیصی و آماده شدن جواب آن، تفسیر ماموگرافی توسط پزشک متخصص انجام می گیرد. رادیولوژیست نتایج ماموگرافی را براساس یک سیستم شماره بندی شده ۰ تا ۶ طبقه بندی می کند.

دلایل انجام ماموگرافی

ماموگرافی تصویر برداری اشعه ایکس از پستان است که برای تشخیص تومورها یا سایر ناهنجاری‌ها طراحی شده است. از این روش می‌توان به منظور غربالگری یا تشخیص در ارزیابی توده پستان استفاده کرد. پزشک شما ممکن است به دلایل زیر ماموگرافی را توصیه کند:

  1. تشخیص توده در پستان که با معاینه پزشک می‌تواند متوجه آن شود.
  2. پیگیری یک ماموگرافی غیر طبیعی قبلی
  3. پیگیری پیشرفت توده‌ها یا بی‌نظمی‌ها

مزایای ماموگرافی

تفسیر ماموگرافی

آمادگی برای انجام ماموگرافی

بهتر است پزشک را از وجود هرگونه جراحی که در گذشته انجام شده و یا مصرف هورمون و یا سابقه وجود سرطان سینه در خانواده خود آگاه کنید. در کل هیچ آمادگی خاصی پیش از انجام ماموگرافی نیاز نیست و برای شخص هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد؛ اما همانطور که گفته شد بهتر است در روزهای نزدیک به دوران عادت ماهانه و یا حتی روزهای خونریزی ماموگرافی انجام نشود.

نحوه انجام ماموگرافی

این آزمایش معمولاً به صورت ایستاده انجام می شود تکنسین پستان شما را بر روی یک صفحه قرار می دهد. در حین آزمایش هر کدام از سینه ها بین دو صفحه قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویر واضحی را از بافت پستان با حداقل دور اشعه تهیه نمود. فشرده شدن سینه بین دو صفحه ممکن است کمی موجب ناراحتی به مدت چند دقیقه برای فرد ایجاد کند. صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین موجب فشرده شدن بافت سینه خواهد شد. سپس دستگاه شروع به گرفتن تصویر می نماید.
این روش برای سینه دیگر نیز تکرار می شود و از شخص تقاضا می شود تا مشابه روش قبل عمل نماید. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس دو تصویر از دو زاویه پستان حاصل خواهد شد.

صفحه اينستاگرام دکتر سيف

تفسیر جواب ماموگرافی

متخصصی به نام متخصص رادیولوژیست نتایج ماموگرافی را با استفاده از سیستم عددی از 0 تا 6 طبقه بندی می کند و به این ترتیب نتیجه ماموگرافی مشخص می گردد:

طبقه بندی BI-RADS

پزشک با استفاده از سیستمی استاندارد یافته ها و نتیجه ماموگرافی را توصیف می کند. این سیستم Breast Imaging Reporting and Data System یا به اختصار BI-RADS نامیده می شود. بر اساس این سیستم عددی نتیجه ماموگرافی سینه به دسته های زیر طبقه بندی می گردد:

تعریف: ارزیابی تصویری بیشتر یا مقایسه با ماموگرافی های قبلی ممکن است در این حالت ضروری باشد.
نتایج: این عدد نشان می دهد رادیولوژیست شواهدی از ناهنجاری را در ماموگرافی سینه مشاهده کرده است؛ اما این مشاهدات واضح نیست و باید تست های بیشتری انجام شود. برای مثال ممکن است به انجام تست ماموگرافی دیگر و یا سونوگرافی نیاز باشد. در این حالت متخصص رادیولوژیست می خواهد نتایج فعلی را با نتایج قبلی مقایسه کند تا متوجه تغییرات در طول زمان شود.

تعریف: منفی
نتایج: ناهنجاری سرطانی معنی داری گزارش نشده است. پستان ها قرینه به نظر می رسند اثری از توده و یا رسوبات مشکوک وجود ندارد. در این مورد کلمه منفی در جواب ماموگرافی نشان می دهد جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

تعریف:خوش خیم (یافته های غیر سرطانی)
نتایج: این نتیجه نشان می دهد ناهنجاری معنی داری برای گزارش کردن وجود ندارد و علائمی از سرطان مشاهده نمی شود؛ اما متخصص در این موارد از عبارتی به نام خوش خیم استفاده می کند. این عبارت به رسوبات کلسیمی و یا غدد لنفاوی اشاره دارد که فیبروآدنوما خوانده می شود. این یافته ها در جواب ماموگرافی مشکوک نیستند. یافته های به دست آمده در سوابق شما ثبت می گردد تا با نتایج ماموگرافی های آینده مورد مقایسه قرار گیرد.

تعریف: یافته ها خوش خیم است؛ اما قرار بعدی برای انجام ماموگرافی سینه در بازه زمانی کوتاهتری توصیه می شود.
نتایج: این یافته ها نشان می دهد احتمال ایجاد سرطان سینه در توده های خوش خیم بالا است. این انتظار نمی رود یافته در طول زمان تغییر کند؛ اما بررسی آنها در مدت زمانی کوتاه تر می تواند مؤثر باشد. شما ممکن است در این حالت به تکرار انجام آزمایش ماموگرافی در بازه حدوداً شش ماه نیاز داشته باشید تا از پایدار بودن یافته ها اطمینان حاصل شود. تکرار ماموگرافی به عدم انجام بیوپسی های غیر ضروری کمک خواهد کرد. در این حالت در صورت تغییر در بافت سینه، تشخیص زودهنگام صورت خواهد پذیرفت.

تعریف: ناهنجاری های مشکوک در نتیجه ماموگرافی مشاهده شده است. انجام بیوپسی در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد.
نتایج: یافته ها در این مرحله از ماموگرافی سینه، به قطعیت سرطانی نیستند اما احتمال سرطانی بودن آنها وجود دارد. رادیولوژیست در این شرایط انجام بیوپسی را در نظر خواهد گرفت. یافته ها در این مرحله به لحاظ مشکوک بودن می تواند درجات متعددی داشته باشند. به همین دلیل اغلب پزشکان بر اساس این نتیجه ماموگرافی دسته بندی زیر را در نظر خواهند گرفت:

  1. 4A: یافته هایی که در مورد سرطانی بودن آنها شک اندکی وجود دارد.
  2. 4B: یافته هایی که در مورد سرطانی بودن آنها تا حدی مشکوک هستیم.
  3. 4C: یافته هایی که شک متوسطی را در مورد سرطانی بودن در پی دارند اما میزان مشکوک بودن در مورد آنها به اندزاه ای نیست که آنها را در دسته شماره 5 قرار دهیم.

تعریف: احتمال بدخیمی در این شرایط بالا است و باید اقدام مناسبی در این مورد صورت پذیرد.
نتایج: این یافته ها به احتمال خیلی زیاد سرطانی هستند (حداقل در 95 درصد موارد سرطانی هستند). در این شرایط انجام بیوپسی باید صورت پذیرد.

تعریف: این عدد تقریباً نشان می دهد فرد به سرطان پستان (سرطان سینه) مبتلا می باشد. ماموگرافی سینه در این شرایط با این هدف انجام می شود تا از روند پیشرفت سرطان و پاسخ به درمان اطمینان حاصل شود.
نتایج: در این شرایط بدخیمی در آزمایش ماموگرافی مشخص شده است و باید اقدام مناسبی صورت گیرد.

عوارض ماموگرافی

از آنجایی که از اشعه برای تصویربرداری از بافت داخلی پستان استفاده می‌شود ماموگرافی درد ندارد. به دلیل صحت انجام تصویربرداری بافت پستان فشرده می‌شود که ممکن است ایجاد احساس ناراحتی کند؛ ولی به بافت پستان صدمه‌ای نمی‌رساند. در مورد عوارض ماموگرافی، خطرات مربوط به تابش اشعه ممکن است به تعداد دفعات ماموگرافی یا درمان در یک دوره زمانی طولانی مرتبط باشد. اگر شما حامله و یا مشکوک به بارداری هستید پیش از انجام ماموگرافی با پزشک خود مشورت کنید. اگر لازم است که یک ماموگرافی داشته باشید احتیاط‌های ویژه برای کاهش تابش اشعه روی جنین در دستور کار قرار می‌ گیرد.

شما می توانید برای محاسبه هفته بارداری و تاریخ زایمان با سونوگرافی به مرکز تصویر برداری شقایق تهران مراجعه نمایید. در این مرکز با بکارگیری دستگاه های مجهز و کادری مجرب ، بهترین خدمات سونوگرافی و رادیولوژی به مراجعین محترم ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
سوری مددی [ 1402-05-04 ]
مطلب ترجمه جواب ماموگرافی برای من که هر سال از ماموگرافی پستان استفاده می کنم و میخوام خیالم از بابت نتیجه تفسیر ماموگرافی راحت باشه خیلی حیاطی هستش نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم خسته نباشید امید وارم همیشه پر انرژی راهتون و ادامه بدید موفق باشید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دستگاه های مورد استفاده در رادیولوژیدستگاه های مورد استفاده در رادیولوژی

رادیولوژی که به عنوان تصویربرداری تشخیصی به کار می رود ، ابزاری است که پزشکان می‌ توانند توسط آن، آنچه را که در بدن اتفاق می‌ افتد دیده و درک کنند . ... ادامه مطلب

سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر روش تصویربرداری است که برای نشان دادن حرکت خون در رگ‌های خونی مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای این کار از امواج صوتی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

کاربرد عکس رنگی از رودهکاربرد عکس رنگی از روده

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی که به آن باریم انما نیز گفته می شود روشی است که برای عکسبرداری از روده بزرگ بکار می رود . ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی جمجمهکاربرد رادیوگرافی جمجمه

رادیوگرافی جمجمه مجموعه‌ ای از تصاویر مرتبط با استخوان‌ های جمجمه است. اشعه ایکس در رادیوگرافی همانند نور یا امواج رادیویی نوعی از تشعشعات می‌ باشد که ... ادامه مطلب

آیا تشخیص سرطان روده با سونوگرافی امکان پذیر است؟آیا تشخیص سرطان روده با سونوگرافی امکان پذیر است؟

سونوگرافي روده از راهکارهای دقیق و غیر تهاجمی تشخیص بیماری های روده‌ ای می باشد و پیش از آزمایش های تهاجمی انجام می شود . ... ادامه مطلب

فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

دستگاه فیبرو اسکن مقدار سختی کبد و یا به عبارتی فیبروز را اندازه گیری می کند، و با امواج اولتراسوند مقدار شدت فیبروز و سیروز را مشخص می کند . ... ادامه مطلب

آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟

عکس OPG جزئیات هر دو فک بالا و پایین به صورت نمای پانورامای گسترده به وضوح نمایان می شود و کمک می کند تا موقعیت همه دندان ها ، پوسیدگی آنها مشخص شود ... ادامه مطلب

همه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتریهمه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتری

رادیوگرافی سفالومتری از روش های عکسبرداری میباشد که پزشک برای اندازه گیری جمجمه، دندان و همچنین فک بیمار آن را تجویز میکند. ... ادامه مطلب

نحوه انجام سونوگرافی غدد لنفاوی گردننحوه انجام سونوگرافی غدد لنفاوی گردن

سونوگرافی روش مؤثر و قابل اعتمادی در مشخص کردن علت تورم در نواحی لنفاوی می باشد. سایز و شکل غدد لنفاوی را تعیین میکند، علت تورم را ریشه یابی کند ... ادامه مطلب

سونوگرافى داپلر ترانس كرانيال (TCD) چگونه انجام میشود؟سونوگرافى داپلر ترانس كرانيال (TCD) چگونه انجام میشود؟

در سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال و کاروتید گردن متخصص مغز و اعصاب خونرسانی مغز را بررسی و عروق اصلی مغز را از نظر میزان جریان خون و باز بودن رگها ... ادامه مطلب

سونوگرافی پاور داپلر چیست و به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی پاور داپلر چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

پاور داپلر نوع جدیدتر داپلر رنگی است که می تواند جزئیات بیشتری از جریان خون نسبت به داپلر رنگی استاندارد ارائه دهد ... ادامه مطلب

سونوگرافی چند روز بعد از لقاح بارداری را مشخص میکند؟سونوگرافی چند روز بعد از لقاح بارداری را مشخص میکند؟

پس از مثبت بودن تست بارداری و تأیید آن با اندازه گیری هورمون hCG توسط آزمایش خون، مرحله بعدی تأیید بارداری توسط سونوگرافی است. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465