منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی ارتوپدی / روشهای تصویر برداری جهت تشخیص آرتریت روماتوئید

روشهای تصویر برداری جهت تشخیص آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی (Arthritis rheumatism) که به عنوان بیماری آرتریت روماتوئید نیز شناخته می شود، یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل التهاب مایع سینوویال اطراف مفاصل منجر به تحریک و التهاب مفاصل بدن می شود. از آنجایی که التهاب مایع اطراف مفاصل ضخامت آن را افزایش می دهد، در نتیجه به غضروف ها و استخوان های مرتبط با مفصل، به ویژه استخوان های کوچک حمله کرده و آنها از بین می برد.

آنچه در این مطلب میخوانید

به همین علت فرسایش مفاصل، بدشکلی های دائمی و درد مزمن به دلیل اصطکاک استخوان ایجاد می شود. بیماری روماتوئید ممکن است به مفاصل حمله کرده و می تواند همزمان بیش از یک مفصل را درگیر کند. این بیماری معمولاً مفاصل دست، مچ دست و زانو را درگیر می کند. آسیب به بافت ها ناشی از روماتیسم مفصلی می‌تواند باعث درد طولانی مدت یا مزمن و بی‌ثباتی یا عدم تعادل در حین حرکت شود. همچنین، این بیماری می‌تواند بر سایر بافت‌ها در سراسر بدن تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در اندام‌هایی مانند ریه‌ها، قلب و چشم شود.

تشخیص زودرس روماتیسم مفصلی اهمیت بسیار زیادی دارد و این مسئله تأثیر مستقیم بر بهبود علائم و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری دارد. تشخیص آرتریت روماتوئید عمدتاً بر اساس علائم بالینی است؛ اما یافته های آزمایشگاهی و تصویربرداری نیز در تأیید تشخیص سودمند هستند. تصویربرداری از مفصل وسیله‌ای ارزشمند برای نه فقط تشخیص آرتریت روماتوئید، بلکه پیگیری پیشرفت هرگونه صدمه مفصلی است.

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است که می تواند بیشتر از مفاصل شما را تحت تأثیر قرار دهد. در برخی از افراد، این بیماری می تواند به طیف گسترده ای از سیستم های بدن از جمله پوست، چشم ها، ریه ها، قلب و عروق خونی آسیب برساند. آرتریت روماتوئید زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های بدن شما حمله کند. بر خلاف آسیب ساییدگی ناشی از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید پوشش مفاصل شما را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تورم دردناکی می شود که در نهایت می تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود. التهاب مرتبط با آرتریت روماتوئید می تواند به سایر قسمت های بدن نیز آسیب برساند.

علائم آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید با رادیوگرافی

رادیوگرافی یا پرتونگاری یا عکس برداری (Radiography) یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد. یافته رادیوگرافیک آغازین در تشخیص آرتریت روماتوئید به طور کلاسیک استئوپنی جنب مفصلی است. با این حال، در عمل، تشخیص این یافته در عکس های ساده و به ویژه در عکس برداری‌های جدیدتر دیجیتال دشوار است.

یافته‌های دیگر در عکس ساده عبارتند از تورم بافت نرم، از دست رفتن متقارن فضای مفصلی، و ساییدگی‌های زیر غضروفی، که بیشتر در مچ دست و پنجه دست (MCPها و PIPها) و پنجه پا (MTPها) یافت می شوند. تصویربرداری با پرتو X در مراحل پیشرفته RA می تواند نشانگر علائم تخریب شدید، شامل نیمه دررفتگی و کلاپس مفصل باشد.

روشهای تصویر برداری جهت تشخیص آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید با ام آر آی

ام آر آی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی، یک نوع تکنیک پزشکی تصویربرداری است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید شده توسط رایانه برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و بافت ها در بدن استفاده می کند. MRI از بیشترین حساسیت برای تشخیص سینوویت و افوزیون‌های مفصلی و نیز تغییرات زودرس استخوان و مغز استخوان در تشخیص آرتریت روماتوئید برخوردار است.

این ناهنجاری‌های یافت نرم اغلب پیش از آن که تغییرات استخوانی در رادیوگرافی پدیدار شوند، روی می دهند. وجود ادم مغز استخوان یکی از علائم زودرس بیماری التهابی مفصل محسوب می شود و می تواند پیدایش بعدی ساییدگی‌ها در رادیوگرافی ساده و نیز اسکن MRI را پیش بینی کند. هزینه و دسترس پذیر نبودن MRI عوامل اصلی هستند که کاربرد بالینی معمول و روزمره آن را محدود می کنند.

تشخیص آرتریت روماتوئید با سونوگرافی

در روش سونوگرافی از امواج اولتراسوند برای بررسی اندام‌ها استفاده می‌شود. امواج اولتراسوند برخلاف دستگاه اشعه ایکس بسیار ایمن هستند، به راحتی از سطح پوست عبور کرده و به اندام‌های داخلی بدن می‌رسند. سونوگرافی داپلر رنگی قدرتی می تواند ساییدگی‌های بیشتری را نسبت به رادیوگرافی ساده تشخیص دهد (به ویژه در مفاصلی که به آسانی در دسترس هستند). این روش همچنین می تواند به گونه ای قابل اعتماد سینوویت (شامل افزایش میزان رگ‌های مفصل دال بر التهاب) را تشخیص دهد.

تشخیص آرتریت روماتوئید با سی تی اسکن

هنگامی که دفورمیتی ها شدید باشد درگیری مفاصل بیشترمی شود و برای شناسایی مفاصل بهتر است از سی تی اسکن برای بررسی دقیق تر و نزدیک تر به مفاصل استفاده کرد. سی تی اسکن توموگرافی کامپیوتری (Computed Tomography) ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه X گرفته شده از زوایای مختلف است که از پردازش رایانه ای برای ایجاد تصاویر و یا برش های مقطعی از استخوان ها، رگ های خونی و بافت های نرم درون بدن استفاده می کند.

عوارض آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به مشکلات زیر را افزایش می‌دهد:

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

آیا آرتریت روماتوئید درمان دارد؟

هدف از درمان آرتریت روماتوئید، کاهش درد و علائم بیماری است که به منظور بهبود عملکرد فرد انجام می شود. شروع هر چه سریعتر فرآیند درمان در پیشگیری از وارد شدن آسیب دائمی به مفصل بسیار اهمیت دارد. از جمله روش های درمان آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارو درمانی

داروی ضد التهاب غیر استروئیدی، داروی های ضد روماتیمسی از جمله مهم ترین داروها برای درمان آرتریت روماتوئید هستند که نوع دارو بسته به شدت علائم، مدت زمان ابتلا به آن بستگی دارد:

استراحت و ورزش

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، نیاز به یک برنامه‌ی متعادل از ورزش و استراحت دارند. استراحت به کاهش درد و التهاب فعال مفاصل کمک کرده و از خستگی مفرط مفاصل جلوگیری می‌کند. ورزش کردن به‌منظور حفظ سلامتی و داشتن عضلات قدرتمند و همچنین حفظ تحرک پذیری و انعطاف مفاصل ضروری است.

فیزیوتراپی

از آنجایی بیماری آرتریت روماتوئید موجب ضعیف شدن عضلات و ناتوانی در به حرکت در آوردن مفصل می شود از این رو ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست یا متخصص کار درمانی معرفی کند. این افراد به شما یکسری آموزش می دهند تا به کمک آن بتوانید قدرت و توانایی مفصل خود را بدست بیاورید.

عمل جراحی

از جمله پرکاربردترین روش های جراحی برای درمان روماتیسم مفصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جراحی سینووکتومی: از این روش جراحی برای برداشتن غشای سینوویال (پوشش درونی مفصل) ملتهب شده استفاده می شود. از جراحی سینووکتومی می‌توان برای درمان روماتیسم مفصلی زانو، آرنج، مچ دست، انگشتان و مفاصل ران استفاده نمود.
  2. جراحی ترمیم تاندون‌ها: التهاب و آسیب به مفاصل می‌تواند باعث شل و یا پاره شدن تاندون‌های اطراف مفصل گردد از این رو در برخی موارد ممکن است برخی افراد به جراحی ترمیم تاندون ها احتیاج داشته باشند.
  3. جوش دادن مفصل: در مواردی که نتوان عمل تعویض مفصل را انجام داد، می‌توان عمل جوش دادن مفصل را به‌صورت عمل جراحی و به‌منظور تثبیت مفصل و تسکین درد انجام داد.
  4. جراحی تعویض مفصل :در صورتی که بیماری آرتریت روماتوئید، به مفاصل آسیب وارد کند در این صورت جراح به کمک جراحی تعویض مفصل، قسمت های آسیب دیده مفصل را برداشته و به جای آن پروتزهای ساخته شده از فلز یا پلاستیک را قرار می دهد.

پیشگیری از آرتریت روماتوئید

همیشه نمی‌توان از آرتریت پیشگیری کرد؛ زیرا برخی از علل، مانند سن، سابقه خانوادگی و جنسیت، خارج از کنترل شما هستند. با این حال، رعایت چند عادت سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مفاصل دردناک با افزایش سن کمک کند. بسیاری از این راهکارها مانند ورزش و خوردن یک رژیم غذایی سالم، به پیشگیری از سایر بیماری‌ها نیز کمک می‌کنند.

انواع سونوگرافی از جمله سونوگرافی شکم جهت تشخیص بزرگی طحال در مرکز تصویر برداری شقایق تهران با به روزترین دستگاه ها قابل انجام می‌باشد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطانبهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

تشخیص زود هنگام سرطان به عوامل بسیاری بستگی دارد: غربالگری جمعیت در معرض خطر، توانایی بیماران و متخصصان در تشخیص علائم هشدار دهنده، استفاده از روش های تشخیصی ... ادامه مطلب

کیست بیضه یا کیست اپیدیدیم چیست؟کیست بیضه یا کیست اپیدیدیم چیست؟

اسپرماتوسل یا کیست اپیدیدیم عبارت است از یک توده غیرطبیعی (کیست) که در اپیدیدیم، لوله مارپیچی کوچکی که در بالای بیضه قرار گرفته است ... ادامه مطلب

در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. ... ادامه مطلب

ضرورت انجام سونوگرافی کالر داپلر در بارداریضرورت انجام سونوگرافی کالر داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر از جمله سونوگرافی هایی می باشند که در دوران بارداری انجام می شود. سونوگرافی داپلر با همان دستگاه سونوگرافی معمولی انجام می‌ شود ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی های لازم در بارداری دوقلوییانواع سونوگرافی های لازم در بارداری دوقلویی

در دوران بارداری، سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود.در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های لازم در بارداری دو قلویی خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

کاربرد و مزایای الاستوگرافی پستانکاربرد و مزایای الاستوگرافی پستان

با استفاده از تصویربرداری الاستوگرافی می توان توده های سرطانی که نسبت به نواحی دیگر بدن بافت سفت تری دارند را شناسایی نمایند. ... ادامه مطلب

آیا انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است؟آیا انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است؟

خانم های باردار بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند زیرا خانم های باردار در این دوران دچار ضعف سیستم ایمنی بیشتری هستند. ... ادامه مطلب

علت و درمان نازک شدن دیواره رحمعلت و درمان نازک شدن دیواره رحم

با پیشرفت بارداری تغذیه ای که برای رشد جنین لازم می باشد توسط غده های دیواره رحم تامین می شود ، و در صورت نازک شدن دیواره رحم ،بادراری مختل می شود . ... ادامه مطلب

سونوگرافی تیروئید چه زمانی انجام میشود؟سونوگرافی تیروئید چه زمانی انجام میشود؟

در سونوگرافی تیروئید از امواج فراصوت استفاده می‌شود . از این تصویربرداری به منظور تعیین شکل و اندازه غده تیروئید استفاده می ‌شود . شکل و اندازه غده تیروئید در اثر بیماری هایی مانند کم کاری و پر کاری تیروئید تغییر می کند ... ادامه مطلب

چرا سونوگرافی داپلر عروق گردن انجام میشود؟چرا سونوگرافی داپلر عروق گردن انجام میشود؟

در سونوگرافی داپلر عروق گردن که گاهی به آن سونوگرافی داپلر کاروتید گفته می‌ شود، وضعیت این عروق حیاتی بدن مورد بررسی دقیق قرار گرفته می شود . ... ادامه مطلب

علت کوتاهی اندام تحتانی و پاها و روش تشخیص آنعلت کوتاهی اندام تحتانی و پاها و روش تشخیص آن

کوتاه و بلندی پاها وضعیتی است که در آن طول یک پا از دیگری تفاوت دارد و معمولاً باعث کمر درد های مزمن می‌گردد. علائم این اختلال از فردی به فردی دیگر متفاوت است ... ادامه مطلب

زمان مناسب برای سونوگرافی واژینالزمان مناسب برای سونوگرافی واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال، یکی از انواع سونوگرافی هایی است که برای زنان و مادران باردار تجویز می شود. این سونوگرافی که از طریق واژینال انجام می شود . ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465