منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی پستان / تشخیص، علائم و درمان تومور فیلوئیدس

تشخیص، علائم و درمان تومور فیلوئیدس

بافت سینه‌ در خانم ‌ها یکی از قسمت‌هایی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. با افزایش سن، احتمال سرطانی و تهاجمی بودن تومورهای فیلوئیدس افزایش پیدا می‌کند. تومور فیلوئیدس جزء تومورهای نادر پستانی بوده و اغلب در دهه 30 و 40 سن خانم‌ها در پستان ایجاد می‌شود؛ ولی در هر سنی ممکن است به وجود آید. این تومور به صورت یک توده گاهی همراه با درد احساس می‌شود و ممکن است سریع، رشدکرده و باعث کشیدگی پوست پستان شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

از آنجایی که ایجاد شدن تومورهای فیلوئیدس به ندرت در بیماران دیده می‌شود، تشخیص این تومورها بسیار مشکل است؛ زیرا معمولاً پزشک احتمال وجود آنها را در نظر نمی‌گیرد واغلب شبیه به فیبروآدنوماهای خوش خیم هستند. ممکن است حین معاینه سینه متوجه یک توده شوید. اگر توده‌ای روی پستان یافتید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؛ چون این تومورها به سرعت رشد می‌کنند.

پزشک یک سری تست انجام می‌دهد تا ثابت کند که تومور فیلوئیدس است. ابتدا با معاینه بالینی سینه شروع می‌کنند. شکل و اندازه توده را بررسی می‌کنند. سپس یک یا چند از تستهایی که در ادامه معرفی می شوند را توصیه می‌کند.

تومور فیلوئیدس چیست؟

تومور فیلوئیدس از آن دسته تومورهای نادر است که در فاصله سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال در سینه خانم‌ها ممکن است ایجاد شود؛ ولی امکان ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. زنان مبتلا به سندرم Li-Fraumeni (یک بیماری ژنتیکی نادر و ارثی) در معرض خطر افزایش تومورهای فیلوئیدس هستند. بیشتر تومورهای فیلوئیدس خوش خیم هستند (سرطانی نیستند)؛ اما از هر 4 تومور حدود یکی از آنها بدخیم و سرطانی است. تومورهای فیلوئیدس برخلاف سلول های سرطانی سارکیموز خارج از غده های شیری یا مجراهای شیر رشد می کنند. این تومورها در بافت پیوندی سینه ایجاد می‌شوند (بافت استروما).

استروما شامل بافت چربی و سلول‌هایی است که در اطراف غده‌های شیری، لوب‌ها، رگ‌های خونی و مجراهای لنفی واقع شده‌اند. در واقع استروما بافتی است که تمام اجزای مختلف سینه را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. توده‌های فیلودس ممکن است شامل سلول‌های غده‌ی شیری نیز باشند. متخصصان در این حوزه تومورهای فیلودس را به سه نوع خوش خیم، بینابینی و بدخیم تقسیم می کنند. عملکرد تعداد کمی از این تومورها سرطانی است و بیشتر آنها خوش خیم هستند. تومورهای بدخیم فیلوئیدس در بافت همبند که لوبول های سینه و مجاری را محاصره کرده و حمایت می کند، شروع می شود.

علت به وجود آمدن تومورهای فیلوئیدس

علت دقیق تومورهای فیلوئیدس هنوز توسط متخصصان شناخته نشده است. عدم تعادل هورمونی ممکن است در این وضعیت نقش داشته باشد. عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به تومورهای فیلود را در فرد افزایش دهد که شامل زخم، جراحی، شیردهی، بارداری، افزایش استروژن و اختلالات ژنتیکی ارثی است.

تومور فیلوئیدس

انواع تومور فیلوئیدس

انواع سلول‌های تومور فیلوئیدس از نظر میکروسکوپی با یکدیگر متفاوت هستند و به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سرطانی
  2. غیر سرطانی
  3. بینابینی ( به تومورهایی اطلاق می‌شوند که غیر طبیعی بنظر می‌رسند؛ اما هنوز سرطانی نشده ا‌ند).

نشانه های تومور فیلوئیدس

بیشتر افرادی که درگیر این بیماری هستند، دردی احساس نمی کنند. به همین خاطر بیماران دیرتر متوجه این بیماری خواهند شد. شایع ترین علائم تومورهای فیلودس یک توده سفت است که پوست را کشیده و به راحتی قابل لمس است. این توده ها معمولاً در قسمت بیرونی بالای سینه ایجاد می شوند. همچنین می توانند رگ ها را کشیده یا متورم کنند به طوری که سینه رنگ آبی یا سبز به خود بگیرد. اگر برای مدت طولانی بدون درمان باقی بمانند، می‌توانند شکل سینه را عوض کنند. در این حالت حتی با نگاه کردن می‌توان توده را در بافت سینه تشخیص داد. در موارد پیشرفته‌تر این عارضه، توده‌ها از هر نوعی که باشند (غیر سرطانی، سرطانی و بینابینی)، می‌توانند موجب زخم شدن بافت خارجی سینه شوند. اگر به موقع به پزشک مراجعه نشود، با بزرگ شدن توده ها این زخم ها به وجود می آیند.

عوارض تومورهای فیلوئیدس

مهم‌ترین عارضه‌ی ابتلا به تومورهای فیلودس، سرطانی شدن تومور و ابتلای فرد به سرطان سینه است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند در صورتی که تومور فیلودس خوش‌خیم باشد، دیگر خطری برای فرد مبتلا نخواهد داشت. واقعیت این است که تومورهای فیلودس می‌توانند رشد زیادی داشته باشند و باعث ایجاد توده‌ای قابل مشاهده روی سینه‌ی فرد شوند.

همچنین ممکن است رشد این تومور آنقدر زیاد باشد که پوست را بشکافد و موجب درد سینه و ناراحتی‌های متعددی شود، بنابراین هر دو نوع تومور خوش‌خیم و بدخیم به درمان نیاز دارند. تفاوت در این است که تومور بدخیم ممکن است به بقیه‌ی نقاط بدن نیز منتقل شود و به همین علت باید به سرعت از بدن فرد خارج شود. به طورکلی این تومور می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

تشخیص تومور فیلوئیدس در سونوگرافی

پزشک از این روش استفاده می‌کند تا ببیند توده کاملاً مشخص و گرد است. سونوگرافی از پستان یا تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند. از یک پروب کوچک به نام گیرنده و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از کاوشگر از طریق ژل به بدن منتقل می شود. کاوشگر صداهایی را که باز می گردند جمع آوری می کند. یک کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند.

تشخیص تومور فیلوئیدس با ام آر ای

ام آر آی یک روش تصویربرداری حساس و یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که پزشکان برای تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند. ام آر آی (MRI) سینه، تصویربرداری توموگرافی مغناطیسی از پستان برای تشخیص و ارزیابی اختلالات و بیماری‌های سینه است. در این روش، با استفاده از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی، تصاویر برشی و دقیقی از بافت‌ها و ساختارهای سینه نشان داده می‌شود.

تشخیص تومور فیلوئیدس در ماموگرافی

ماموگرافی یکی از روش‌های رایج تصویربرداری است که در تشخیص انواع عارضه‌ها و بیماری‌های پستان و همچنین تشخیص انواع سرطان سینه کاربرد دارد. این آزمایش با استفاده از تابش پرتوهای ضعیف شده اشعه ایکس، نقاط دچار ناهنجاری در بافت پستان را شناسایی می‌کند. با استفاده از یک دستگاه دیجیتال اشعه ایکس که به طور تخصصی برای تصویربرداری از بافت پستان ساخته شده است، متخصص رادیولوژی تصاویری از حداقل دو زاویه مختلف از هر یک از پستان‌ها ثبت می‌کند که به این مجموعه تصاویر، ماموگرام گفته می‌شوند. این نوع تست تصاویری با جزئیات از توده را نشان می‌دهند. تومور فیلوئیدس ظاهری گرد و بیضی دارد و ممکن است تکه‌های ریزی از کلسیم درون آن باشد.

بیوپسی تومور فیلوئیدس

بیوپسی پستان فرایندی است برای ارزیابی توده‌ های مشکوک پستان و کسب اطمینان از خوش خیم یا سرطانی بودن آن‌ها که در طول آن نمونه کوچکی از بافت پستان برای بررسی‌ های آزمایشگاهی تهیه می‌ شود. در بیوپسی نمونه‌ای از بافت مشکوک پستان در اختیار پزشک قرار می ‌گیرد تا بتواند با استفاده از بررسی آن، هر گونه ناهنجاری در سلول‌ هایی که تشکیل دهنده توده‌ ی پستانی هستند را شناسایی کند و به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی این توده‌ ها کمک ‌کند. پزشک نمونه برداری با سوزن را روی تومور انجام می‌دهد تا تشخیص خود را ثابت کند. آنها یک نمونه کوچک از بافت را با سوزنی توخالی بر می‌دارند و آن را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند تا علائم سرطان را بررسی کنند.

نحوه درمان تومور فیلوئیدس

تومور فیلوئیدس در صورتی که خوش خیم باشد برداشته میشوند و برای مقابله با این تومور کمتر از دارو درمانی استفاده می‌شود. برای کم کردن رشد تومور بدخیم فیلوئیدس ممکن است پزشک معالج شیمی درمانی یا پرتو درمانی را پیشنهاد کند. همه تومورهای فیلود، خوش خیم یا غیر آن، می توانند رشد کنند و باعث درد و سایر مشکلات شوند، بنابراین پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن آن توصیه کند. پزشک همچنین ممکن است بافت های سالم اطراف تومور را بردارد تا از گسترش بیشتر آن اطمینان حاصل کند. بر اساس اندازه و ترجیح بیمار، می توان هر یک از جراحی های زیر را انتخاب کند:

  1. لامپکتومی: پزشک کل تومور را با حداقل یک سانتی متر از بافت سالم خارج می کند.
  2. ماستکتومی جزئی: اگر تومور بزرگ باشد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد قسمتی از سینه را که حاوی سرطان است بردارد. این روش به عنوان ماستکتومی جزئی شناخته می شود.
  3. ماستکتومی کامل: همانطور که از نام آن پیدا است، پزشک کل سینه را برمی دارد. در طی همان جراحی، بیمار می تواند جراحی بازسازی سینه را انتخاب کند یا می تواند پس از جراحی ماستکتومی کامل، آن را انتخاب کند.

اگر تومور بدخیم باشد، پزشک ممکن است پس از جراحی گزینه های درمانی زیر را تجویز کند:

سونوگرافی ترانس رکتال به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی دقیق برای بررسی سرطان پروستات شناخته شده است. این روش تشخیصی، در مرکز سونوگرافی و رادیولوژِ شقایق تهران با دقیق ترین نتایج انجام می‌شود. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوپسی کلیه تحت گاید سونوگرافیبیوپسی کلیه تحت گاید سونوگرافی

پزشک ممکن است بیوپسی کلیه را برای تشخیص مشکلات مشکوک کلیه، شدت بیماری کلیه و نظارت بر درمان بیماری های کلیه توصیه کند . ... ادامه مطلب

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافیتفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

سونوگرافی در زمان های بارداری کاربردهای زیادی دارد و یکی از کاربردهای آن تعیین جنسیت جنین از روی تصاویر اسکن شده است. ... ادامه مطلب

رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دیگر استفاده از دستگاه های رادیوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) برای تشخیص سرطان پروستاتسونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) برای تشخیص سرطان پروستات

اگر سرطان ازجمله سرطان پروستات به موقع درمان نشود، می تواند رشد تهاجمی داشته باشد و به دیگر بافت ها حمله کند. تشخیص سرطان پروستات و درجه بندی آن، نقش ... ادامه مطلب

رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکالرادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال

یکی از روش هایی که به تشخیص بیماری های دهان و دندان کمک نموده و این عمل را برای دندانپزشکان آسان می کند ، گرفتن عکس رادیولوژی از دندان می باشد . ... ادامه مطلب

آنچه باید درباره سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری بدانیدآنچه باید درباره سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری بدانید

برخی اوقات درکلیه‌ها و مجاری ادراری شاهد مشکلاتی هستیم. از جمله وجود سنگ در کلیه‌ها یا بزرگ شدن آن که لازم است حتماً مورد بررسی قرار گیرد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی طیفی چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی طیفی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی طیفی نوعی از سونوگرافی است که تصاویری از حرکت بافت ها و مایعات در بدن فراهم می آورد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتالسونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتال

دستگاه مبدل را وارد واژن می کنند. در خانم ها ممکن است از راه شكم و از راه واژن هر دو برای بررسی ارگان های لگنی انجام شود. ... ادامه مطلب

خطرات امواج فراصوت سونوگرافیخطرات امواج فراصوت سونوگرافی

تصویربرداری اولتراسوند (سونوگرافی) از امواج صوتی با فرکانس بالا برای مشاهده بدن استفاده می کند. امواج اولتراسوند از مبدل از طریق ژل به بدن منتقل شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی غدد لنفاوی زیر بغلسونوگرافی غدد لنفاوی زیر بغل

سونوگرافی روش مؤثر در مشخص کردن علت تورم در نواحی لنفاوی می باشد. سایز و شکل غدد لنفاوی را تعیین میکند و گاهی میتواند علت تورم را ریشه یابی کند ... ادامه مطلب

خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

اشعه ایکس مانند نور و امواج رادیویی، فرمی از نیروی موجی است؛ اما برخلاف نور، اشعه ایکس می تواند به داخل بدن نفوذ کرده تصویری از ساختارهای درونی بدن ا ... ادامه مطلب

آیا سونوگرافی سیستیت را نشان می دهد؟آیا سونوگرافی سیستیت را نشان می دهد؟

سیستیت، اصطلاح پزشکی برای التهاب مثانه است. بیشتر اوقات، التهاب مثانه ناشی از عفونت باکتریایی است و به آن عفونت ادراری گفته می شود. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465