منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / عکس دندان در چه مواقعی تهیه میشود؟

عکس دندان در چه مواقعی تهیه میشود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

معاینات دندانپزشکی معمولاً باید هر ۶ ماه یک‌ بار انجام گیرد. در این معاینات، دندانپزشک برای بررسی دقیق‌ تر دندان‌ ها رادیولوژی‌ های دندانی را تجویز می‌ کند و در صورتی که یک مشکل در دهان و دندان‌ های فرد را تشخیص دهد، ممکن است فرد مجبور شود دفعات بیشتری این رادیولوژی‌ ها را انجام دهد.

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش‌های تصویربرداری از دندان‌ ها می‌ باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می‌ کند. در این روش تشخیصی از پرتوهای ایکس با میزان کم برای تهیه تصاویر داخلی دهان، دندان‌ ها و لثه‌ ها استفاده می‌ شود. این تصاویر به دندانپزشک کمک می‌ کنند تا مشکلات دهانی مانند پوسیدگی‌های دندان، آسیب‌های احتمالی و غیره را تشخیص دهند.

انواع گرافی های دندانی از قبیل عکس OPG ، بایت وینگ و پری اپیکال ، که به دلیل نمایش شرایط دندان ها، انواع اقدامات دندان پزشکی را با آگاهی هدایت می‌کنند؛ با دقت بسیار بالا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق یوسف آباد در تهران قابل انجام می‌باشند. جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام رادیولوژی دندان

عکس رادیولوژی دندان معمولاً در چکاب سالانه دندانپزشکی گرفته می‌شود تا وضعیت دندان‌ها و ریشه‌های آنها مشخص شود. در بعضی افراد، دفعات بیشتری باید عکس دندان گرفته شود. البته اگر بخواهید ایمپلنت نیز انجام دهید باید قبل از شروع کار و در حین کار، عکس رادیولوژی بگیرید.

اینکه چند وقت یک‌ بار باید عکس رادیولوژی بگیری بستگی به عوامل زیر دارد:

عکس دندان

فواید رادیولوژی دندان

انواع عکس دندان با رادیولوژی داخل دهانی

  1. اشعه ایکس دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که دید کمی متفاوت از دهان شما را ثبت می‌کند. معمول‌ترین اشعه ایکس داخل-دهانی است، مانند:
  2. Bitewing: این روش شامل گاز گرفتن یک کاغذ مخصوص است تا دندانپزشک شما ببیند تاج دندان‌های شما چقدر مطابقت دارد که معمولاً برای بررسی حفرات بین دندان‌ها (بین دندانی) استفاده می‌شود.
  3. Occlusal:این اشعه ایکس وقتی بسته می‌شود که فک شما بسته شده است تا ببینند دندان‌های بالا و پایین شما به چه ترتیب قرارگرفته‌اند. همچنین می‌تواند ناهنجاری‌های آناتومیکی کف دهان یا کام را تشخیص دهد. این تکنیک تمام دندان‌های شما را در یک بار تابش اشعه، به تصویر می‌کشد.
  4. Panoramic: برای این نوع اشعه ایکس، دستگاه به دور سر می‌چرخد. دندانپزشک ممکن است از این روش برای بررسی دندان‌های عقل شما، برنامه‌ریزی برای دستگاه‌های کاشت دندان یا بررسی مشکلات فک استفاده کند.
  5. Periapical این روش روی دو دندان کامل از ریشه تا تاج متمرکز است.
  6. هنگامی‌که دندانپزشک شما مشکوک به وجود مشکلاتی در مناطقی خارج از لثه و دندان‌ها مانند فک باشد، ممکن است از اشعه ExtraoralX استفاده شود
  7. هنگام گرفتن تصاویر، ممکن است مدت کوتاهی از اتاق خارج شوند. به شما دستور داده می‌شود تا هنگام ضبط تصاویر بی‌حرکت باشید. فاصله گذارها (نگهدارنده های فیلم)، اگر از آنها استفاده شود، برای به دست آوردن تصاویر مناسب در دهان شما منتقل و تنظیم می‌شوند.

انواع عکس دندان با رادیولوژی خارج دهانی

رادیوگرافی دندان پانورامیک

در این نوع تصویربرداری، دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تنها با یک‌بار پرتودهی از تمام محیط دهان شامل تمام دندان‎های فک بالا و پایین تصویربرداری می‌کند. دندانپزشکان از این تکنیک برای بررسی دندان‌های آسیب دیده، دندان‎های عقل، برنامه‌ریزی برای کاشت ایمپلنت، تشخیص تومورها یا مشکلات فک استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی دندان توموگرافی

توموگرافی، یک لایه خاص یا اسلایس از دهان را با محو کردن سایر لایه‌ها به صورت برجسته نشان می‌دهد. این تکنیک به بررسی ساختارهایی می‌پردازد که دیدن آن‌ها به دلیل وجود سایر ساختارهای اطراف، مشکل است.

رادیوگرافی دندان سفالومتری

در تکنیک سفالومتری به طور کامل از یک طرف سر بیمار تصویربرداری می‌شود. با تصاویر سفالومتری ارتباط دندان‌ها با فک و مشخصات هر دندان به تنهایی دیده می‌شود. متخصصین ارتودنسی معمولاً از این نما برای به دست آوردن اطلاعات اختصاصی ساختار دندانی هر بیمار استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی دندان سیالوگرام

در این تصویربرداری یک ماده رنگی به غدد بزاقی تزریق می‌شود و در نتیجه این غدد در فیلم رادیوگرافی دیده می‎شوند. باید به این نکته توجه داشت که غدد بزاقی جزء بافت نرم هستند و بنابراین در رادیوگرافی بدون تزریق مواد حاجب (رنگی) دیده نمی‎شوند. دندانپزشکان ممکن است این آزمون را برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد یا سندروم Sjogren که اختلالی با علائم خشکی چشم و دهان است، درخواست نمایند. این اختلال می‌تواند در پوسیدگی دندان‌ها نقش داشته باشد.

رادیوگرافی دندان توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن دندان)

توموگرافی کامپیوتری یک نوع تصویربرداری است که نمای داخلی دندان‌ها را به‌صورت سه‌ بعدی نشان می‌دهد. این تصویربرداری به منظور بررسی مشکلات در استخوان‏‌های صورت مانند کیست‎‏ها، تومورها و شکستگی‌ها به کار می‌رود.

صفحه اينستاگرام دکتر سيف

رادیوگرافی دندان با سی تی اسکن CBCT

CBCT نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که تصاویری سه بعدی از ساختار دندان‎ها، بافت‎های نرم، عصب‏‎ها و استخوان‌ها ایجاد می‌نماید. این تصویربرداری به قرار دادن ایمپلنت‌ها در جای مناسب و ارزیابی کیست‌ها و تومورها در دهان و صورت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات لثه‎ها، ریشه‌های دندان و فک‎ها را تشخیص دهد. CBCT از بسیاری جهات به سی تی اسکن روتین دندان شباهت دارد؛ اما نحوه تصویربرداری آن متفاوت است.

در CBCT دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تمام اطلاعات را در یک چرخش ایجاد می‌نماید. در سی تی اسکن معمولی اسلایس‌های مسطحی طی چندین بار چرخش دستگاه به دور سر بیمار ایجاد می‌شوند.

رادیوگرافی دندان دیجیتال

تصویربرداری دیجیتال یکی از انواع تصویربرداری های دو بعدی است که امکان ارسال مستقیم تصاویر را به کامپیوتر را فراهم می‎کند. این تصاویر می‌توانند روی مانیتور در عرض چند ثانیه نمایش داده شوند و ذخیره یا چاپ گردند. تصویربرداری دیجیتال در مقایسه با تصویربرداری معمولی چندین مزیت دارند.

به عنوان مثال قابلیت تقویت و بزرگ نمایی تصویر در تصویربرداری دیجیتال وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا دندانپزشک به راحتی بتواند کوچک‌ترین تغییراتی که با معاینه دهانی قابل رؤیت نیست را مشاهده کند. همچنین در صورت نیاز می‌تواند تصاویر را به صورت الکترونیکی برای دندانپزشک دیگری ارسال کند. نکته مهم اینجاست که بیمار در تصویربرداری دیجیتال اشعه کمتری نسبت به رادیوگرافی‌های معمولی دریافت می‌کند.

آمادگی‌ های لازم برای انجام رادیولوژی دندان

این تصویربرداری به هیچ نوع آمادگی خاصی نیاز ندارد. تنها کاری که باید انجام شود، مسواک زدن قبل از مراجعه به بخش تصویربرداری است. انواع تصویربرداری دندانی با اشعه ایکس به‌طور کلی به دسته تصویربرداری‌های داخل دهانی و تصویربرداری‌های خارج دهانی تقسیم می‌شود. عکس‌های داخل دهانی رایج‎ترین نوع تصویربرداری اشعه ایکس هستند که هرکدام جنبه‌های مختلفی از دندان را نشان می‌دهند. تصویربرداری خارج دهانی نیز برای تشخیص مشکلات دندانی فک و جمجمه به کار می‌روند.

عوارض رادیولوژی دندان

با اینکه در تصویربرداری دندان از اشعه ایکس استفاده می‌شود؛ اما میزان آن به‌قدری کم است که برای کودکان و بزرگسالان، ایمن محسوب می‌شود. در صورتی که دندانپزشک شما از تصویربرداری دیجیتال به جای فیلم‌های معمولی استفاده کند، خطرات ناشی از پرتوگیری کاهش بیشتری می‌یابد.

باید به این نکته توجه کرد که بارداری یک شرایط استثنا است. زنان باردار یا زنانی که احتمال بارداری در آنها وجود دارد، باید از دریافت هرگونه اشعه ایکس خودداری کنند؛ زیرا این پرتوگیری برای رشد جنین ایمن نیست.

شما می‌ توانید در مرکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران، انواع سونوگرافی بارداری را با دقت بالا انجام دهید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
حسن عموزاده [ 1402-05-03 ]
رادیولوژی دهان و دندان و فواید و کاربردهای آن را در این مقاله به دقت مطالعه کردم خیل دقیق و کامل توضیح داده بودید سپاس از زحمات شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص توده غیر طبیعی در بیضه با سونوگرافی بیضهتشخیص توده غیر طبیعی در بیضه با سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌ شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ ها می‌ پردازد و میتواند به پزشک در تشخیص توده بیضه کمک کند. ... ادامه مطلب

بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ی بیستم سقط ناخواسته‌ ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر مشکلات کروموزومی و ژنتیکی است ... ادامه مطلب

عکس پا در چه شرایطی تجویز میشود؟عکس پا در چه شرایطی تجویز میشود؟

رادیولوژی از وسایل تشخیصی در بیماری‌ های پا است. اگرچه روش‌ های تصویربرداری دیگر مانند سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی در بررسی مشکلات پا کاربرد دارد ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی رنگی چیست؟کاربرد سونوگرافی رنگی چیست؟

در سونوگرافی رنگی از امواج فراصوت برای بررسی میزان و فشار جریان خون در شریان ها استفاده می شود ... ادامه مطلب

همه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتریهمه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتری

رادیوگرافی سفالومتری از روش های عکسبرداری میباشد که پزشک برای اندازه گیری جمجمه، دندان و همچنین فک بیمار آن را تجویز میکند. ... ادامه مطلب

تصویربرداری پزشکی با دستگاه فلوروسکوپیتصویربرداری پزشکی با دستگاه فلوروسکوپی

فلوروسکوپی نوعی تصویربرداری پزشکی است که تصویر قسمتی از بدن را به کمک اشعه ایکس بر روی مانیتور نشان می دهد. ... ادامه مطلب

تشخیص جابجایی استخوان های رادیوس و اولنا ساعد با رادیولوژی از دستتشخیص جابجایی استخوان های رادیوس و اولنا ساعد با رادیولوژی از دست

پزشک برای تشخیص میزان شکستگی مچ دست با گرفتن عکس رادیولوژی محل، میزان شکستگی را تشخیص داده و نوع درمان را بررسی می کند . ... ادامه مطلب

آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟

عکس OPG جزئیات هر دو فک بالا و پایین به صورت نمای پانورامای گسترده به وضوح نمایان می شود و کمک می کند تا موقعیت همه دندان ها ، پوسیدگی آنها مشخص شود ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان کولورکتال با تصویربرداریتشخیص سرطان کولورکتال با تصویربرداری

آزمایش هایی که برای تشخیص سرطان کولورکتال انجام می شوند به وضعیت خاص بیمار بستگی دارد. چندین روش برای تشخیص این سرطان وجود دارد . ... ادامه مطلب

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

رادیوگرافی پری اپیکال، رایج‌ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیه مورد نظر رادیوگرافی تهیه می‌شود . ... ادامه مطلب

از چه زمانی جنین در سونوگرافی واژینال دیده میشود؟از چه زمانی جنین در سونوگرافی واژینال دیده میشود؟

یکی از اولین نشانه های بارداری در سونوگرافی ساک حاملگی است که جنین را احاطه کرده و حاوی مایع آمنیوتیک است. ساک حاملگی در رحم است . ... ادامه مطلب

شرایط و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینالشرایط و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال به منظور تشخیص و بررسی دستگاه تناسلی و لگن زنان انجام می شود . سونوگرافی واژینال با سونوگرافی شکم متفاوت است . ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465