منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف

بی اختیاری ادرار چیست؟

به نشت ادرار خارج از کنترل ادرار از مثانه، بی اختیاری ادرار (Urinary incontinence) گفته می شود. سیستم ادراری از کلیه ها، مثانه، حالب و پیشابراه تشکیل شده است. ادرار با تصفیه خون در کلیه ها تشکیل می گردد و سپس از طریق حالب به مثانه وارد می گردد. سپس ادرار در مثانه ذخیره می گردد و پس از پر شدن مثانه، اسفنکتر انتهایی آن باز می گردد و از طریق پیشابراه از بدن خارج می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در صورت بروز اختلال در عملکرد سیستم فوق، بی اختیاری ادراری رخ می دهد. اگرچه که احتمال بی اختیاری ادرار با افزایش سن بالاتر می رود؛ ولی بی اختیاری بخشی از روند طبیعی سالمندی محسوب نمی گردد. انجام سونوگرافی از دیگر تجویزات پزشک برای بررسی عملکرد مثانه در تشخیص علت بی اختیاری ادرار است. در بررسی بیماران بی اختیاری ادرار حتماً باید سونوگرافی با تعیین باقیمانده ادراری به دنبال ادرار کردن یعنی با مثانه پر و خالی انجام شود.

هرچه میزان نگهداشت ادرار در داخل مثانه بیشتر باشد، احتمال انسداد مسیر خروج و بیماری های مرتبط با اعصاب و عضلات مثانه بیشتر است. همچنین در سونوگرافی تعیین ضخامت جدار مثانه هم حائز اهمیت است.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود. درنتیجه نیاز ناگهانی و شدید به ادرار کردن پیدا می‌کنید که قادر به کنترل آن نخواهید بود. فشاری که بر اثر خندیدن، عطسه یا ورزش کردن به شخص وارد می‌شود ممکن است سبب نشت شود. همچنین این مشکل زمانی رخ می‌دهد که عصب‌های کنترل‌کننده ی عضلات مثانه و پیشابراه دچار مشکل شوند.

بی اختیاری ادرار

علت بی اختیاری ادرار

عوامل خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار

فاکتورهایی که خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادراری را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  1. جنسیت: احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادراری اضطرابی در زنان بیشتر است. بارداری، زایمان، یائسگی و آناتومی طبیعی زنانه علل این تفاوت هستند. با‌این‌حال، مردان مبتلا به مشکلات غده پروستات در معرض خطر شدید ابتلا به بی‌اختیاری اضطرابی و بی‌اختیاری سرریزشونده هستند.
  2. سن: همزمان با افزایش سن عضلات مثانه و پیشابراه قدرت خود را از دست می‌دهند. تغییرات ناشی از افزایش سن باعث کاهش ظرفیت مثانه در نگهداری ادرار و افزایش شانس ابتلا به بی‌اختیاری ادرار می‌شود.
  3. اضافه وزن: وزن اضافی باعث افزایش فشار روی مثانه و عضلات اطراف آن می‌شود که آنها را ضعیف می‌کند و باعث نشت ادرار هنگام سرفه و عطسه می‌شود.
  4. سیگار کشیدن: استفاده از تنباکو خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را افزایش می‌دهد.
  5. سابقه خانوادگی: اگر یک عضو نزدیک خانواده، بی‌اختیاری ادراری داشته‌باشد، به‌ویژه بی‌اختیاری همراه با فوریت دفع، خطر ابتلا به این بیماری بالاتر است.
  6. بیماری‌های دیگر: بیماری عصبی یا دیابت ممکن است خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادراری را افزایش دهد.

انواع بی اختیاری ادرار

برخی انواع بی اختیاری عبارت است از:

  1. بی اختیاری استرسی: در این نوع بی اختیاری، ادرار در پی فشار وارده به مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین تراوش می کند.
  2. بی اختیاری اضطراری: فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند. این نوع بی اختیاری می تواند به دلیل شرایطی مانند عفونت ها، اختلالات عصبی و یا دیابت ایجاد شود.
  3. بی اختیاری سرریزی: فرد به صورت مکرر و ادامه دار و به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، ترشح ادرار دارد.
  4. بی اختیاری عملکردی: اختلالات ذهنی و فیزیکی می توانند مانع رفتن فرد به دستشویی شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز قادر به درآوردن سریع لباس های خود نیستند.

کاربرد سونوگرافی در بی اختیاری ادرار

اطلاعاتی که سونوگرافی در رابطه با بی اختیاری در اختیار ما قرار می دهد عبارتند از:

آمادگی قبل از سونوگرافی بی اختیاری ادرار

به طور کلی سونوگرافی کلیه و مثانه نیاز به آمادگی خاصی مانند پرهیز غذایی یا مصرف دارو نیاز ندارد. تنها ممکن است نیاز داشته باشید قبل از انجام سونوگرافی آب بنوشید تا مثانه پر شود. البته ممکن است به تشخیص پزشک پیش از انجام سونوگرافی برای کاهش درد یا التهابات کلیه، داروی خاصی تجویز شود.

نحوه انجام سونوگرافی بی اختیاری ادرار

این سونوگرافی به منظور تشخیص میزان باقی‌مانده ادرار انجام می‌گردد و در ابتدا فرد برای تشخیص با مثانه پر سونوگرافی را انجام می‌دهد. سپس به منظور میزان باقی‌مانده ادرار مجدد سونوگرافی با مثانه خالی انجام می‌شود. پزشک مقداری ژل مخصوص را بر روی شکم شما آغشته می‌کند. بعد از انجام این کار با پروب دستگاه سونوگرافی نواحی مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و تصویر درون بافت‌های بدن شما بر روی مانیتور به نمایش در می‌آید.

عوارض سونوگرافی

سونوگرافی مثانه روش ایمن برای بررسی بیمار و دریافت تصاویر حیاتی بدون خطر ابتلا به اشعه است.

صفحه اينستاگرام دکتر سيف

درمان بی اختیاری ادرار

شیوه عملکرد درمان دارویی عمدتاًٌ با کاهش انقباضات مثانه و در نتیجه کاهش فشار مثانه و در برخی داروها با افزایش قدرت عضلانی اسفنگتر مجرای ادراری است. اولین خط درمان دارویی، داروهای آنتی موسکارینی هستند که هم در درمان مثانه بیش‌فعال و هم بی اختیاری ادراری فوریتی مؤثر بوده‌اند. این داروها با بلوک گیرنده‌ای موسکارینی در عضله دترسور مثانه باعث کاهش انقباض عضله دترسورو در نتیجه کاهش احساس فوریت ادرار و بی اختیاری فوریتی و کاهش تکرار ادرار می‌شوند. این داروها مانند اکسی بوتنین، تولترودین و سولیفناسین توسط پزشک تجویز می‌شوند. در صورت بهبود علائم، بیمار می‌تواند تا 6 ماه از دارو استفاده نماید و سپس تدریجاً کم کند.

درمان‌های جراحی بی اختیاری ادراری در زنان

نکته مهم قبل از انتخاب هرگونه عمل جراحی توسط پزشک، استفاده از ارزیابی دقیق قبل از عمل و انجام حتمی تست یورودینامیک (نوار مثانه) است. این تست جهت افتراق انواع بی اختیاری ادراری و انتخاب بهترین نوع عمل برای بیماران ضروری است و بدون انجام آن احتمال شکست جراحی بالا است. علاوه بر این جراح باید با معاینه دقیق، پرولاپس های لگنی را نیز بررسی کند. در صورتیکه علاوه بر بی اختیاری ادراری، افتادگی مثانه، رحم و یا رکتوم وجود داشته باشد، باید همراه با جراحی بی اختیاری ادراری، پرولاپس ها هم ترمیم گردند.

روش‌های جراحی برای بی اختیاری ادراری عمدتاً سه دسته‌اند:

الف- روش‌های جراحی شکمی مانند روش برچ که هم به‌صورت باز و هم لاپاراسکوپیک انجام می‌شود. این روش جزو جراحی های شکمی است و سالها شیوه اصلی برای درمان بی اختیاری ادراری بود ه است. در این جراحی بخش‌های طرفی و قدامی واژن با نخ‌های غیرقابل جذب به لیگمان کوپر فیکس می‌شوند. این عمل هم به‌صورت باز و هم لاپاراسکوپیک انجام می‌گردد.

ب- روش‌های جراحی از طرق واژن مانند اسلینگ مجرای میانی با مش، اسلینگ با فاشیای عضله زکتوس

در این شیوه معمولاً از فاشیای رکتوس یا فاشیالاتای بیمار استفاده میشود. نواری به عرض 2-1 سانت به طول مناسب برداشته و زیر گردن مثانه گذاشته می‌شود.

در این شیوه یک عدد مش پلی پروپیلین با عرض 2-1 سانت زیر قسمت میانی مجرا گذاشته می‌شود و با ابزار مخصوص دو طرف مش یا از سوراخ های ابتوراتور دو طرف خارج میشود یا از پشت استخوان عانه عبور میکنند. در حال حاضر این شیوه یکی از شایع‌ترین روشهای جراحی بی اختیاری ادراری استرسی است. موفقیت درمان با این روش 90 -75 درصد بوده و عوارض آن کمتر از روش برچ است.

ج- روش‌های آندوسکوپی که تزریق مواد حجم دهنده از طریق آندوسکوپی در گردن مثانه انجام میشود. در این شیوه که با مواد مختلفی مثل چربی، کلاژن و حتی سلول‌های بنیادی انجام‌شده، با اثر کوتاه‌مدت و اثربخشی کمی همراه بوده است.
به طور خلاصه در حال حاضر روش اسلینگ با فاشیای رکتوس و روش اسلینگ مجرای میانی با مش پلی پروپیلن یا همان MUS روش های پیشنهادی اول جهت درمان جراحی بی اختیاری ادراری استرسی میباشند.

برای آگاهی از چگونگی محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان با سونوگرافی کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
سهیلا بیاتی [ 1402-05-04 ]
سلام خسته نباشید تشخیص بی اختیاری ادرار فقط از طریق سونوگرافی دستگاه ادراری انجام می شود یا وسایل تشخیصی دیگری برای تشخیص این مشکل وجود دارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلال رحم دو شاخه چیست؟اختلال رحم دو شاخه چیست؟

رحم دوشاخه اختلال مادرزادی و ناهنجاری رحمی در مجاری مولر است که رحم به شکل قلب می باشد. رحم دو شاخ دارای دو حفره است.در حالی که رحم معمولی یک حفره دارد. ... ادامه مطلب

دلایل انجام رادیولوژی لگندلایل انجام رادیولوژی لگن

رادیولوژی لگن از راه‌ های تشخیص مشکلات این ناحیه است . به‌ طور کلی رادیولوژی، یک روش تصویربرداری رایج است که چندین دهه است مورد استفاده قرار می‌ گیرد ... ادامه مطلب

سونوگرافی رنگی شریان های کلیهسونوگرافی رنگی شریان های کلیه

سونوگرافی رنگی شریان های کلیه ، مثل سونوگرافی معمولی کلیه است و کاملا بدون درد و عارضه می باشد ودر با دستگاهای پیشرفته وضعیت عروق نیز بررسی می شود . ... ادامه مطلب

نزدیکی و رابطه زناشوئی در باردارینزدیکی و رابطه زناشوئی در بارداری

معمولا زوجین در طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه میکنند که یکی از آنها مربوط به روابط زناشویی است. این روابط در بارداری میتواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد. ... ادامه مطلب

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان چیست؟پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان چیست؟

تورشن تخمدان به طور کلی زمانی رخ می‌ دهد که تخمدان در جای خودش پایدار نباشد. کیست تخمدان و یا حضور توده‌ ای در تخمدان می‌ تواند علت ناپایداری تخمدان باشد. ... ادامه مطلب

تشخیص دیسک کمر با رادیولوژیتشخیص دیسک کمر با رادیولوژی

در تصویربرداری با اشعه ایکس . اگر دیسکی از محل خود خارج شده باشد، ممکن است فاصله بین مهره‌ ها کمتر شده و یا مهره بی‌ ثبات مشخص می شود . ... ادامه مطلب

اسکن تیروئید چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟اسکن تیروئید چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

اسکن تیروئید برای تعیین اندازه، شکل و موقعیت غده تیروئید استفاده می شود. جذب تیروئید برای ارزیابی عملکرد غده انجام می شود. ... ادامه مطلب

عکسبرداری از ضرورت های ایمپلنت دندانعکسبرداری از ضرورت های ایمپلنت دندان

عکسبرداری ایمپلنت دندان ، یکی از این عوامل ارزیابی رایج استخوان فک پیش از شروع عمل جراحی در محل کاشت ایمپلنت است . ... ادامه مطلب

تشخیص جابجایی استخوان های رادیوس و اولنا ساعد با رادیولوژی از دستتشخیص جابجایی استخوان های رادیوس و اولنا ساعد با رادیولوژی از دست

پزشک برای تشخیص میزان شکستگی مچ دست با گرفتن عکس رادیولوژی محل، میزان شکستگی را تشخیص داده و نوع درمان را بررسی می کند . ... ادامه مطلب

رادیوگرافی alignment view در چه شرایطی انجام میشود؟رادیوگرافی alignment view در چه شرایطی انجام میشود؟

بخش ستون فقرات در بدن انسان از قسمت کف جمجمه آغاز می شود و تا انتهای کمر به طول می انجامد . به منظور مشاهده کلی این بخش رادیوگرافی الایمنت کاربرد دا ... ادامه مطلب

تشخیص کیست کلسیفیه کبد با سونوگرافیتشخیص کیست کلسیفیه کبد با سونوگرافی

پزشک ممکن است به منظور تشخیص مشکل و بیماری کبد، سونوگرافی کبد را تجویز کند.در این روش به جای استفاده از اشعه‌ های مضر، از امواج صوتی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

بررسی دقت اشعه ایکس در تشخیص ضایعات تروماتیک زانوبررسی دقت اشعه ایکس در تشخیص ضایعات تروماتیک زانو

رادیوگرافی ساده از مهمترین وسایل تشخیصی در بیماری های زانو است. اگرچه روش های تصویربرداری دیگر مانند سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و سایر روش ها در ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465