منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و لگن / چرا ضخامت آندومتر زیاد می شود؟

چرا ضخامت آندومتر زیاد می شود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

ضخامت دیواره ی رحم وجود غیر طبیعی بافت های شبیه مخاط رحم در حفره لگن یعنی هنگامی که بافت آندومتر (رحم) که در حالت طبیعی حفره رحم را مفروش می کند در محلی غیر از حفره رحم قرار گرفته باشد. ضخیم شدن دیواره رحم یا همان هایپرپلازی آندومتر یک ناخوشایندی از آستررحم و یا آندومتر است. آندومتر هرماه در واکنش به تغییرات هورمونی منظم شما ساخته میشود و این قسمت اصلی خونریزی ماهانه است. ضخیم شدن آستررحم و یا تکثیر آن در نیمه اول چرخه قاعدگی کاملاً طبیعی است؛ اما اگر یک عدم تعادل در تحریک هورمونی وجود داشته باشد ، میتواند یک ناهنجاری رخ دهد این تغییر غیرعادی و ضخیم شدن نامنظم ، هایپرپلازی آندومتر نامیده میشود. با سونوگرافی ضخامت آندومتر رحم اندازه گیری می شود و روش تشخیصی مفیدی است که با استفاده از امواج صوتی می تواند ضخیم شدن رحم را تشخیص دهد.

سونوگرافی واژینال در مرکز تصویربرداری شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران، با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

چرا ضخامت آندومتر زیاد می شود؟

ضخامت آندومتر در چرخه قاعدگی فرد تغییر می کند؛ اما سایر عوامل نیز می توانند باعث تغییراتی شوند. یکی از شایع ترین دلایل تغییر در ضخامت آندومتر بارداری است. زنانی که بارداری خارج رحمی دارند و یا کمتر از 5 هفته از آنها باردار هستند، ممکن است علائمی از آندومتر ضخیم نشان دهند. سایر عوامل مؤثر در ضخامت بیشتر آندومتر عبارتند از:

ضخامت آندومتر

علائم ضخیم شدن دیواره رحم

  1. خونریزی قاعدگی که سنگین تر و یا طولانی تر از معمول است.
  2. دوره های قاعدگی (میزانی از زمان در بین دوره ها) کمتر از 21 روز است.
  3. خونریزی قاعدگی در بین دوره های قاعدگی
  4. عدم داشتن یک دوره (پیش از یائسگی)
  5. خونریزی قاعدگی پس از یائسگی

ضخامت رحم نرمال

اندازه ضخامت دیواره رحم برای سن های مختلف متفاوت است و مواردی مانند یائسگی، سن و چرخه قاعدگی روی آن تأثیر می گذارد و ضخامت آندومتر یک پارامتر استاندارد معمول اندازه گیری شده می باشد. میزان ضخامت آندومتر برای اطفال، قبل از یائسگی، بارداری و بعد از زایمان با هم متفاوت است و به صورت زیر می باشد.

1. اطفال

در سن های قبل از قاعدگی ضخامت آندومتر آنقدر نازک است که حتی ممکن است به وسیله ی سونوگرافی هم دیده نشود و مانند یک خط بسیار نازک می باشد.

2. قبل از یائسگی

خانم هایی که در سن باروری هستند و پریود را هر ماه تجربه می کنند ضخامت آندومتر طبق چرخه قاعدگی ضخیم و نازک می شود. در طی دوران باروری یک خانم دیواره رحم می تواند نازک تر از یک میلیمتر یا بزرگتر از 16 میلی متر می باشد. اندازه آندومتر در طول سیکل قاعدگی به صورت زیر می باشد:

3. در مرحله بارداری

زمانی که بارداری اتفاق می افتد و یک تخمک بارور می شود دیواره رحم ضخیم تر می شود در دوران حاملگی دیواره رحم محلی برای لانه گزینی می باشد. قبل از باروری تخمک دیواره رحم برای لانه گزینی و رشد جنین ضخیم می شود و در صورتی که حاملگی رخ دهد دیگر پریودی و ریزش دیواره رحم اتفاق نمی افتد. این دیواره توسط جفت و ساک حاملگی به طور کامل در طی حاملگی پوشیده می شود. بعد از زایمان دیواره رحم ضخیم تر از همیشه می باشد؛ زیرا لخته های خون و دیواره تشکیل شده می تواند بعد از زایمان باقی بمانند و به عنوان ضخامت در آندومتر گزارش شود. معمولاً در زایمان هایی که با سزارین انجام می شوند ضخامت آندومتر بیشتر است. بعد از زایمان دوباره بدن به حالت طبیعی خود و چرخه طبیعی سیکل قاعدگی بر می گردد و رحم دوباره شروع به نازک شدن می کند.

انواع ضخیم شدن دیواره رحم

ضخیم شدن دیواره رحم به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم می شود. تقسیم بندی براساس تغییرات سلولی نیز انجام می شود. به تغییرات غیر طبیعی دیواره رحم نا به هنجار نیز گفته می شود. اصطلاحات زیر برای توصیف انواع ضخیم شدن دیواره رحم استفاده می شود:

آمادگی برای سونوگرافی رحم

تشخیص افزایش ضخامت رحم با سونوگرافی

سونوگرافی شکمی (Abdominal ultrasound):

سونوگرافی شکمی (Abdomen) از روی شکم انجام می‌شود. برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از مقداری ژل مخصوص سونوگرافی در سطح پوست استفاده می‌ شود.

سونوگرافی واژینال (Transvaginal ultrasound):

در این نوع از سونوگرافی از یک مبدل فراصوت کوچک‌ تر استفاده می‌ شود. این مبدل وارد واژن شده و بعد از آن تصویری دقیق‌ تر و واضح‌ تر از فضای داخلی به دست می‌ آید.

عوارض سونوگرافی رحم

از استفاده از مبدل سونوگرافی به پوست در هنگام سونوگرافی از طریق شکم، هیچ اشعه ای استفاده نمی شود و به طور کلی هیچگونه ناراحتی وجود ندارد. ممکن است با قرار دادن مبدل ترانس واژینال در واژن، احساس ناراحتی جزئی داشته باشید. سونوگرافی از طریق واژینال نیاز به پوشاندن مبدل سونوگرافی در یک غلاف پلاستیکی یا لاتکس دارد که ممکن است در بیماران با آلرژی به لاتکس، واکنش ایجاد کند.

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

درمان افزایش ضخامت آندومتر

پزشک می تواند از راه های درمانی متفاوتی برای کاهش علائم عارضه استفاده کند. بهتر است بدانید محققین تا کنون درمان قطعی آندومتریوز را کشف نکرده اند و روش های مذکور به منظور کاهش علائم و رفع موقتی این بیماری کاربرد دارند.

  1. دارو درمانی: تجویز برخی از دارو های مسکن به منظور جلوگیری از بروز درد های شدید در نواحی بدن بیمار، نه به عنوان راهی برای درمان.
  2. هورمون تراپی: این روش هم از درد های شدید می کاهد، زیرا با افزایش یا کاهش ترشح هورمون های زنانه باعث ضخامت بیشتر آندومتر می شود و بعد با خونریزی ریزش پیدا می کند. علاوه بر مسکن درد ها باعث کاهش رشد و حجم بافت آندومتر می شود.
  3. عمل جراحی: با برداشتن بافت آندومتریوز از طریق عمل جراحی در صورتی که رحم و تخمدان ها سالم باقی بمانند می توان بارداری را تجربه کرد.
  4. روش های کمک باروری: بسیاری از روش های درمان ناباروری برای درمان آندومتریوز هم به کار آمده است، این روش ها برای بارداری مناسب تر از جراحی است.
  5. هیستروکتومی: این روش جراحی در مواردی شدید تر استفاده می شود؛ اما متأسفانه با شرایط این نوع جراحی دیگر امکان بارداری مجدد وجود ندارد.

آیا ضخامت رحم مانع بارداری میشود؟

ضخامت رحم می‌تواند باعث تحریک، التهاب و ایجاد زخم شود. این بافت می‌تواند مانع خروج تخمک‌ ها از تخمدان یا بارور شدن آن توسط اسپرم شود. همچنین می‌تواند لوله‌ های رحم را زخم کند و با مسدود کردن آنها مانع از تماس تخمک و اسپرم شود.

سونوگرافی روش با ارزشی در بررسی تشخیص های افتراقی آپاندیسیت حاد است و انجام آن در تمام بیمارانی که تشخیص بالینی آپاندیسیت حاد در آنها دو پهلو و نامشخص است پیشنهاد می شود. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران ، تشخیص آپاندیسیت با سونوگرافی انجام میشود. شما می توانید جهت هماهنگی و رزرو نوبت از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 اقدام نمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
لیلا روستا [ 1402-08-05 ]
من رحمم ضخیم شده کورتاژ ونمونه برداری شدم جواب نمونه برداریم خوش خیم است خطر نداره برام

افسانه بیاتی [ 1402-05-17 ]
با سلام خسته نباشید عوارض ضخامت اندومتر چیست و عوارض درمان نکردن ضخامت اندومتر چه می باشد لطفا مرا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحمسونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحم

در سونوگرافی رحم از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از رحم و تخمدانها استفاده میشود. امواج صوتی هنگام برخورد با هرچیز متراکمی مانند تومورها بازتاب میشوند ... ادامه مطلب

بی اختیاری ادرار چیست؟بی اختیاری ادرار چیست؟

به نشت ادرار خارج از کنترل ادرار از مثانه، بی اختیاری ادرار (Urinary incontinence) گفته می شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی همزمان کلیه ها مجاری ادراری و پروستاتسونوگرافی همزمان کلیه ها مجاری ادراری و پروستات

سونوگرافی پروستات را می توان همراه با سونوگرافی کلیه و مثانه انجام داد . اندازه و ساختار پروستات در این سونوگرافی مورد بررسی قرار گرفته می شود ... ادامه مطلب

تشخیص، علائم و درمان تومور فیلوئیدستشخیص، علائم و درمان تومور فیلوئیدس

تومور فیلوئیدس جز تومورهای نادر پستانی بوده و اغلب در دهه 30 و 40 سن خانم‌ها در پستان ایجاد می شود ... ادامه مطلب

آیا کم کاری تیروئید را میتوان با سونوگرافی تشخیص داد؟آیا کم کاری تیروئید را میتوان با سونوگرافی تشخیص داد؟

زمانی که تشخیص اولیه که از نتیجه آزمایش خون صادر شده مبنی بر وجود کم‌ کاری تیروئید باشد، پزشکان درخواست سونوگرافی تیروئید را می‌ دهند . ... ادامه مطلب

سونوگرافی های روتین جهت شخیص انسداد مجاری ادرارسونوگرافی های روتین جهت شخیص انسداد مجاری ادرار

انسداد مجاری ادرار یکی از شایع ترین علل نارسایی برگشت‌ پذیر کلیه است. علائم بالینی انسداد مجاری ادرار به سطح و درجه انسداد، میزان گشاد بودن آن، یک طرفه یا دوطرفه بودن بستگی دارند ... ادامه مطلب

اختلال رحم دو شاخه و تشخیص آن با سونوگرافیاختلال رحم دو شاخه و تشخیص آن با سونوگرافی

رحم دو شاخه نوعی اختلال مادرزادی و ناهنجاری رحمی در مجاری مولر است که در آن رحم به شکل قلب می باشد. سونوگرافی یک روش کاملاً بی خطر و ایمن است . ... ادامه مطلب

علت عقب ماندگی رشد جنین در رحمعلت عقب ماندگی رشد جنین در رحم

محدودیت رشد داخل رحمی یکی از عوارض شایع بارداری است. بهترین روش برای تشخیص محدودیت رشد جنین، مطالعات سونوگرافیک است ... ادامه مطلب

مراحل انجام سونوگرافی الاستوگرافی پروستاتمراحل انجام سونوگرافی الاستوگرافی پروستات

الاستوگرافی یکی از جدید ترین روش های تصویر برداری سونوگرافی در دنیای امروز برای تعیین بافت های سرطانی پروستات استفاده می شود. ... ادامه مطلب

در صورت وجود خون در ادرار چه اقدامات تشخیصی و درمانی صورت میگیرد؟در صورت وجود خون در ادرار چه اقدامات تشخیصی و درمانی صورت میگیرد؟

وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. برخی مواقع وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است . ... ادامه مطلب

سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر روش تصویربرداری است که برای نشان دادن حرکت خون در رگ‌های خونی مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای این کار از امواج صوتی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

تشخیص سنگ کیسه صفرا با سونوگرافیتشخیص سنگ کیسه صفرا با سونوگرافی

اگر بیمار در طول شب غذا نخورد،کیسه صفرا ورم می‌ کند، در این حالت سونوگرافی، دقیق‌ ترین روش تشخیص سنگ کیسه صفرا خواهد بود. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465