منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

دندان ها بخش مهمی از بدن هستند که همیشه نیاز به مراقبت دارند. اگر دندانی دچار آسیب شود شخص باید خود را سریعا به دندان پزشک برساند تا پزشک دندان های شخص را بررسی کند. حال برخی بیماری ها و مشکلات در دندان وجود دارند که آنها را نمی توان با چشم های عادی مشاهده کرد و تشخیص آنها کار سختی است. از نظر محل استقرار ، دستگاه های پری اپیکال می تواند سقفی ، دیواری ، زمینی و یا قابل جا به جایی (پایه های چرخدار ) باشند و از نظر تکنولوژی می توانند تصاویر رادیوگرافیک معمولی ( روی فیلم ) با دیجیتال تهیه کنند .

شما می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پری اپیکال در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد یاتهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 | 02188782900 | 02188203875 اقدام نمایید.

رادیوگرافی پری آپیکال چیست؟

رادیوگرافی پری آپیکال، رایج‌ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیه مورد نظر رادیوگرافی تهیه می‌شود. برای بررسی پوسیدگی دندان‌ها، ضایعات انتهای ریشه مثل کیست وگرانولوم، موقعیت قرارگیری ایمپلنت‌ها، اندازه گیری طول فایل در درمان‌های ریشه و … استفاده می‌شود. در واقع دستگاه رادیوگرافی پری آپیکال قادر است تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه کند به گونه ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان دهد .

این نوع رادیوگرافی به‌طور معمول در مطب‌های دندانپزشکی گرفته می‌شود. اخیراً در برخی مطب‌های دندانپزشکی از انواع دیجیتال آن استفاده می‌شود.رادیوگرافی پری آپیکال قادر است تا یک یا دو دندان را به صورت آنی تصویربرداری کرده و به نمایش در آورد. شباهت بسیار زیادی با نوع بایت وینگ دارد اما یک تفاوت بین آنها وجود دارد. رادیوگرافی پری اپیکال قادر است تا از ریشه تا تاج را بصورت کامل تصویربرداری کند در صورتیکه در تصویربرداری بایت وینگ اینگونه نیست.رادیوگرافی پری آپیکال معمولا زمانی از طرف پزشک تجویز میشود که دندان قدیمی بیمار نیاز به یک بررسی کامل از تاج تا ریشه داشته باشد.

هر گونه تغییرات غیر طبیعی در دندان و ریشه ها از طریق این روش رادیولوژی دندان به خوبی قابل تشخیص است. بسیاری از افراد نمی دانند که نام پری اپیکال برگرفته از چه چیزی است و از کجا آمده است. در پری اپیکال می توان به راحتی ضایعه های به وجود آمده در کنار آپکس و نوک ریشه را مشاهده کرد. به همین دلیل پزشک ها نام پری اپیکال را برای این روش رادیوگرافی انتخاب کرده است. البته این دلیل نمی شود که پری اپیکال تنها همین کاربرد را داشته باشد. در پری اپیکال می توان بررسی های دیگری مانند بررسی پوسیدگی های دندان هم انجام داد. نام پری اپیکال از همان ابتدا وجود داشته است و تغییری در آن رخ نداده است.

با استفاده از این عکس درمان ریشه دندان انجام می‌شود . در طول درمان ریشه دندان حداقل ۴ عدد از این نوع عکس از دندان شما گرفته می‌شود . عکس اولیه که وضعیت ریشه دندان را نشان می‌دهد . عکس دوم که طول فایل و یا سوزن را در کانال دندان شما نشان می دهد و دندانپزشک می‌تواند به طول ریشه دندان از روی این عکس پی ببرد. عکس سوم نشان می‌دهد که آیا مواد پر کننده ریشه ، تمام طول ریشه را پر کرده‌اند و در نهایت عکس آخر کیفیت درمان ریشه دندان را تایید میکند.

معمولا پری اپیکال بیشتر بر روی دندان های قدیمی انسان استفاده می شود. دندان های قدیمی دچار مشکلات بیشتری درون خود می شوند که نیاز به بررسی دقیقی دارند و به همین علت پزشک از پری اپیکال برای بررسی درونی آنها استفاده می کند.

روش های فیلمبرداری از دندان با پری اپیکال

پری اپیکال دو روش قدیمی و جدید را به همراه خود دارد. در روش های قدیمی پری اپیکال، تنها یک فیلم به دست پزشک خواهد رسید که باید از طریق ان نتایج دندان را بررسی کند اما در روش های امروزی پری اپیکال دارای دستگاه های جدید تری است. این دستگاه های جدید می توانند علاوه بر فیلمبرداری عکس های با کیفیتی را از دندان بگیرند و این عکس ها در مانیتور به خوبی قابل مشاهده است. همچنین نتایجی که از ان به دست می آید فرمت آسانی دارند و می توان بر روی کاغذ یا سی دی آنها را ذخیره کرد.

فیلمبرداری با پری اپیکال به دو روش تقسیم می شود. روش اول پارالل و موازی است و روش دوم نیمساز یا Bisect نام دارد. روش دوم روشی قدیمی و فرسوده است که هنوز در برخی از بیمارستان ها انجام می شود. در این روش فیلمبرداری به صورت دستی است و هیچ دستگاهی این چرخش را انجام نمی دهد. این یعنی خود بیمار باید وسیله فیلمبرداری را در دهان نگه دارد که کار بسیار سختی است. افراد زیادی وجود دارند که به دلیل درد نمی توانند چنین کاری را انجام بدهند و نتیجه ای که به دست می آید دقیق نیست. همچنین افراد مسن در نگهداری این دستگاه پری اپیکال دچار مشکل می شوند و مدام دهان شان را تکان می دهند.

این بی دقتی ها باعث می شود که پری اپیکال برای بارهای زیادی بر روی دندان انجام شود تا در نهایت بتوان یک فیلم مناسب از دندان ایجاد کرد. پزشک ممکن است اشتباهاتی در بررسی ها و نتایج خود داشته باشد که همگی این ها به دلیل فیلم برداری اشتباه از دندان است. به همین دلیل در سال ها بعد روش جدیدی به نام پارالل یا موازی به وجود آمد. در این روش دیگر نیازی نیست که خود بیمار فیلم را بگیرد و فیلم نگهدار های زیادی به وجود آمده اند. این فیلم نگهدار ها XCP هم نام دارند و درون دهان قرار گرفته و دستگاه فیلمبرداری پری اپیکال در آنها قرار می گیرد.

از پری اپیکال در چه مواردی استفاده می شود؟

زمانی که پزشک نام پری اپیکال را به زبان می آورد، بیمار در ابتدا فکر می کند که این نام چه چیزی است و سپس می خواهد بداند که به وسیله آن چه چیزهایی را در دندان می توان درمان و ترمیم کرد. مهم ترین درمانی که به وسیله پری اپیکال شکل می گیرد، ریشه دندان است. گاهی خمیدگی و انسداد های شدیدی در ریشه به وجود می آید که به دلیل حساسیت بالای ریشه دندان، باید در ابتدا توسط پری اپیکال بررسی شود و سپس بتوان آن را جراحی و درمان کرد.

برخی از دندان ها نیاز به ترمیم شدن دارند. گاهی بر روی دندانی روکش قرار گرفته است که کار را برای پزشک سخت می کند. زیرا روکش دسترسی به دندان را برای بررسی سخت تر می کند و همچنین حساسیت زیادی در دندان به وجود می آورد. به همین دلیل پزشک باید از این روش استفاده کند که دندان مورد بررسی قرار بگیرد و سپس ترمیم را آغاز کند. ترمیم معمولا برای شکستگی یا سوراخ های درون دندان شکل می گیرد که کمی طولانی مدت است و ممکن است درد های کمی را در دندان ایجاد کند.

یکی از مشکلات درمان ریشه این است که ضایعات خاصی را به همراه خود می آورد. در بیشتر موارد این ضایعات برطرف می شوند و نیازی به بررسی مجدد نیست اما در برخی شرایط خاص ضایعات بر روی دندان ماندگار می شوند. بیمارانی که دچار این ضایعات هستند باید برای بررسی آنها از پری اپیکال استفاده کنند. زمانی ک پزشک توانست تصاویر دقیقی را از این ضایعات به دست بیاورد، می تواند آنها را به وسیله یک جراحی کوتاه از بین ببرد تا ریشه مجددا در حالت عادی خود قرار بگیرد.

فواید انجام پری اپیکال

پری اپیکال کمترین میزان عارضه و ضرر را به همراه دارد و فواید آن بسیار است. در بخش زیر اشاره کوتاهی به مهم ترین مزیت های این روش برای بیمار شده است.
پری اپیکال دردی را به همراه ندارد. برخی از رادیوگرافی ها می توانند درد کوچکی را در دهان ایجاد کنند اما پری اپیکال هیچگونه دردی را به همراه خود ندارد و پزشک نیازی به بی حسی نخواهد داشت.

تصاویر و فیلمی که از طریق پری اپیکال به دست می آید کاملا دقیق است. این یعنی پزشک دیگر نیازی به بررسی های مجدد و انجام کار های مختلف ندارد و مستقیما می تواند راه درمانی را برای بیمار انتخاب کند.

اينستاگرام دکتر سيف

هزینه پری اپیکال

این روش هزینه کمی دارد. بسیاری از بیمه ها این روش درمانی و آزمایش را تحت پوشش خود قرار داده اند و هر شخصی می تواند آن را انجام بدهد. همچنین امکانات این روش تقریبا در تمامی بیمارستان ها وجود دارد و نیازی به مطب های خاص نیست. البته پری اپیکال فواید دیگری را هم به همراه دارد که به تمامی آنها در بخش های بالاتر اشاره شده است.

این روش مناسب ترین راه برای بررسی درونی دندان ها است و کار دندان پزشک را بسیار آسان می کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای بررسی دقیق دندان خود از پری اپیکال استفاده کنید تا علاوه بر کم شدن هزینه های تان، روند درمان تان سرعت زیادی پیدا کند.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران یا تهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک، یکی از مراکز مدرن و مجهز رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و کالر داپلر و انواع رادیوگرافی های دندان می‌باشد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
عباس صیادی [ 1402-05-01 ]
رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان و سایر مطالب داخل سایت در ارتباط با رادیوگرافی های دندان و فک خیلی جامع است تشکر از وقت و حسن نظر شما به آگاهی رسانی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه انجام رادیوگرافی شکستگی استخوان کشککنحوه انجام رادیوگرافی شکستگی استخوان کشکک

رادیوگرافی ساده از مهم‌ ترین وسایل تشخیصی در بیماری‌ های زانو است. به کمک تصاویر رادیوگرافی شدت آسیب‌ دیدگی و حتی نوع بیماری تشخیص داده می‌ شود. ... ادامه مطلب

کاربرد و مزایای الاستوگرافی پستانکاربرد و مزایای الاستوگرافی پستان

با استفاده از تصویربرداری الاستوگرافی می توان توده های سرطانی که نسبت به نواحی دیگر بدن بافت سفت تری دارند را شناسایی نمایند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی چند روز بعد از لقاح بارداری را مشخص میکند؟سونوگرافی چند روز بعد از لقاح بارداری را مشخص میکند؟

پس از مثبت بودن تست بارداری و تأیید آن با اندازه گیری هورمون hCG توسط آزمایش خون، مرحله بعدی تأیید بارداری توسط سونوگرافی است. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر دوبلکس چه کاربردی دارد؟سونوگرافی داپلر دوبلکس چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر از طریق اندازه گیری امواج صوتی که از اجسام متحرک مانند گلبول های قرمز منعکس می شود، عمل می کند که به عنوان اثر داپلر شناخته می شود. ... ادامه مطلب

بیوپسی کلیه تحت گاید سونوگرافیبیوپسی کلیه تحت گاید سونوگرافی

پزشک ممکن است بیوپسی کلیه را برای تشخیص مشکلات مشکوک کلیه، شدت بیماری کلیه و نظارت بر درمان بیماری های کلیه توصیه کند . ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی در تشخیص بیماری های چشمکاربرد سونوگرافی در تشخیص بیماری های چشم

سونوگرافی چشم از امواج صوتی با فرکانس بالا برای اندازه گیری و تولید تصاویر دقیق از چشم و مدار چشم شما (حفره ای در جمجمه که چشم شما را نگه می دارد) است ... ادامه مطلب

علت عقب ماندگی رشد جنین در رحمعلت عقب ماندگی رشد جنین در رحم

محدودیت رشد داخل رحمی یکی از عوارض شایع بارداری است. بهترین روش برای تشخیص محدودیت رشد جنین، مطالعات سونوگرافیک است ... ادامه مطلب

نزدیکی و رابطه زناشوئی در باردارینزدیکی و رابطه زناشوئی در بارداری

معمولا زوجین در طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه میکنند که یکی از آنها مربوط به روابط زناشویی است. این روابط در بارداری میتواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد. ... ادامه مطلب

عکس انحراف زانو در چه مواردی و چگونه انجام میشود؟عکس انحراف زانو در چه مواردی و چگونه انجام میشود؟

رادیوگرافی ساده مهم‌ ترین وسایل تشخیصی در بیماری‌ های زانو است. در بسیاری موارد پزشک بعد از معاینه بیمار درخواست تهیه رادیوگرافی زانو را می‌ دهد. ... ادامه مطلب

اسکن ضخامت چربی بدن جهت انجام عمل زیبایی لیپوماتیکاسکن ضخامت چربی بدن جهت انجام عمل زیبایی لیپوماتیک

سونوگرافی یک روش غیر تهاجمی است و خطری ندارد در این روش از امواج اولتراسوند برای بررسی اندام ها و ساختارهای شکم استفاده می شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی روده جهت تشخیص انسداد روده چگونه انجام میشود؟سونوگرافی روده جهت تشخیص انسداد روده چگونه انجام میشود؟

فقدان امکان حرکت در روده‌ ها که باعث مسدود شدن مواد غذایی می‌ شود، انسداد روده میگویند. تشخیص انسداد روده، بر اساس تصویر بالینی رادیوگرافی ساده شکم اس ... ادامه مطلب

سونوگرافی غدد بزاقی دهان به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی غدد بزاقی دهان به چه دلیل انجام میشود؟

سه جفت غدد بزاقی در زیر و پشت فک قرار دارد که با نام های غدد پاروتید، ساب لینگوال و ساب مندیبولار شناخته می شوند. غدد مذکور موسوم به غددبزاقی ماژور یا ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465