منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / تصویربرداری پزشکی با دستگاه فلوروسکوپی

تصویربرداری پزشکی با دستگاه فلوروسکوپی

در پزشکی مدرن، تکنیک های مربوط به تصویربرداری پزشکی، پیشرفت چشمگیری داشته اند. امروزه توانایی دستیابی به اطلاعات مرتبط با بدن انسان و معاینات بالینی بسیار آسان تر شده است. در طول سال های گذشته، انواع مختلف تصویربرداری پزشکی به دنیا معرفی شده اند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. پزشکان برای تشخیص اختلالات و بیماری‌های بدن، تصویربرداری پزشکی را توصیه می‌کنند. روش‌های مختلفی برای تصویربرداری از بدن و اندام‌ها وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و کاربردهای معینی هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

فلوروسکوپی (Fluoroscopy) نوعی تصویربرداری پزشکی است که تصویر قسمتی از بدن را به کمک اشعه ایکس بر روی مانیتور نشان می‌دهد. در طی انجام تصویر برداری به روش فلوروسکوپی، یک پرتو اشعه ایکس از بدن عبور می‌کند. تصویر به یک مانیتور مخابره می‌شود تا حرکت یک قسمت از بدن با جزئیات قابل مشاهده باشد. فلوروسکوپی به عنوان یک ابزار تصویربرداری، پزشکان را قادر می‌سازد تا بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله سیستم‌های اسکلتی، گوارشی، ادراری، تنفسی و تولید مثلی را بررسی کنند. این روش تصویربرداری ممکن است برای ارزیابی نواحی خاصی از بدن، از جمله استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل، و همچنین اندام‌های جامد مانند قلب، ریه یا کلیه‌ها انجام شود.

فلوروسکوپی چیست؟

فلوروسکوپی مطالعه ای از ساختار اعضای متحرک بدن به وسیله اشعه ایکس بوده که نتیجه آن یک فیلم از تصاویر زنده است که اشعه ایکس از قسمت های مختلف بدن جهت بررسی عملکرد این اعضا با عبوراز قسمت های مختلف، پردازش و به مانیتور انتقال می یابد و در نتیجه آن می توان حرکت اعضای بدن را به جزئیات مشاهده کرد. فلوروسکوپی به عنوان یک ابزار تصویربرداری قادر است تا سیستم عملکردی اعضای مختلف بدن از جمله سیستم اسکلت بدن، دستگاه گوارش، ادرار، تنفس و سیستم تناسلی را بررسی نماید.

این دستگاه قادر است که قسمت های مختلف و خاص بدن از جمله استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل و همچنین ارگان هایی نظیر ریه، کلیه، قلب و سایر اجزار را ارزیابی نماید. این روش تصویر برداری پزشکی نقش ارزنده‌ای در پیشگیری از مشکلات سلامتی و تشخیص بیماری‌ها دارند. فلوروسکوپی مزایای زیادی نسبت به روش‌های جراحی تهاجمی دارد؛ زیرا به یک برش کوچک نیاز داشته و خطر عفونت و زمان بهبودی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اجزای دستگاه فلوروسکوپی

  1. مولد اشعه ایکس(X-ray generator): که تولید اشعه ایکس را برعهده دارد.
  2. تشدید کننده تصویر(Image intensifier): در اولین و قدیمی ترین سیستم های این دستگاه برای مشاهده تصاویر دریافتی باید پزشک در اتاق تاریک قرار می گرفت؛ به همین دلیل تصویر کیفیت و کنتراست مناسبی نداشت. برای افزایش این کیفیت نیاز بود تا عوامل تابش افزایش یابد که این امر علاوه بر خطر زا بودن برای بیماران باز هم قادر به تولید کیفیت مناسب نبود. این مشکل با قرار دادن تقویت کننده های تصویر برطرف شد. پس از ورود اشعه های ایکس عبوری از بدن بیمار به داخل تقویت کننده تصویر، این فوتون ها توسط صفحه های فلورسنت دریافت شده و به فوتون های نوری تبدیل می شود. فوتون های نوری با عبور از فلز فوتوکاتد متناسب با مقدار انرژی شان به فوتوالکترون تبدیل می شوند. به دلیل اختلاف پتانسیل بالای بین فوتو کاتد و آند این الکترون ها به سمت آند شتاب می گیرند. این الکترون های شتاب گرفته توسط عدسی ها متمرکز شده و به صفحه فلورسنت خروجی می رسند. در اثر برخورد این الکترون ها به صفحه خروجی فوتون های نوری تابش شده و تصویر حاصل می شود.
  3. نمایشگر(Monitor): برای مشاهده تصویر حاصل شده روش های مختلفی وجود دارد. در قدیمی ترین روش ها نیاز به اتاق تاریک برای چاپ تصاویر بود؛ اما بعداز مدتی با اختراع دستگاه ها های CR که داده های آنالوگ را به دبجیتال تبدیل کرده و سپس نمایش می داد چاپ تصاویر ساده تر شد؛ اما باز هم کیفیت لازم را نداشت. امروزه با جایگزینی دستگاه های DR که مستقیماً داده ها را دیجیتال کرده و نمایش می دهد، علاوه بر افزایش سرعت مشاهده تصاویر، کیفیت و رزولوشن آنها نیز افزایش یافته است. این تصاویر می تواند بر روی نمایشگر ها رؤیت شده و روی فیلم، دیسک های نوری و… چاپ شود.

مزایای تصویربرداری با فلوروسکوپی

کاربردهای فلوروسکوپی

فلوروسکوپی، به عنوان یک ابزار تصویربرداری قادر است تا سیستم عملکردی اعضای مختلف بدن از جمله سیستم اسکلت بدن، دستگاه گوارش، ادرار، تنفس و سیستم تناسلی را بررسی نماید. این دستگاه قادر است که قسمت های مختلف و خاص بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل و همچنین ارگان هایی نظیر ریه، کلیه، قلب و سایر اجزا را ارزیابی نماید. از کاربردهای این آزمایش می توان موارد ذیل را نام برد :

تصویربرداری پزشکی با دستگاه فلوروسکوپی

مراحل و نحوه انجام فلوروسکوپی

اقدامات قبل از فلوروسکوپی

جهت آماده شدن برای آزمایش فلوروسکوپی، باید موارد زیر را انجام دهید:

  1. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای گیاهی و مکمل‌ها، اطلاع دهید.
  2. اگر شیرده یا باردار هستید یا ممکن است باردار باشید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. اگر به اشعه ایکس حساس هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. در روز آزمایش، لباس راحت بپوشید که به راحتی بتوان آن را از تن درآورد.
  5. اگر قرار است فلوروسکوپی دستگاه گوارش داشته باشید، ممکن است لازم باشد که رژیم غذایی خاصی را قبل از آزمایش دنبال کنید.
  6. اگر قرار است فلوروسکوپی عروق داشته باشید، ممکن است لازم باشد که آزمایش خون انجام دهید.
  7. همچنین اگر قرار است از این روش برای جراحی مداخله‌ای استفاده کنید، گاهی آمادگی‌های خاصی لازم است که معمولاً مراکز درمانی مربوطه یا مرکز رادیولوژی این موارد را به شما اطلاع می‌دهند.

مراقبت بعد از انجام فلوروسکوپی

تفاوت فلوروسکوپی و رادیوگرافی

رادیوگرافی و فلوروسکوپی دو روش تصویربرداری پزشکی هستند که برای دیدن و تحلیل داخلی بدن استفاده می‌شوند؛ اما تفاوت‌های مهمی دارند:

نوع تصویر:

نحوه انجام:

کاربرد اصلی:

زمان مورد نیاز:

میزان تشعشعات:

میزان ایمنی فلوروسکوپی

در فلوروسکوپی، چون بیمار در معرض اشعه ایکس می باشد و دوز اشعه هم بالا ممکن است باشد، باید آن را در نظر داشت. معمولاً خطراتی که در رادیوگرافی می باشد، در فلوروسکوپی بسیار بیشتر می باشد؛ زیرا تشعشعاتی که به فرد می رسد پیوسته و بالا است. معمولاً خطراتی که ممکن است در رادیوگرافی و فلوروسکوپی بیمار و پرسنل را تهدید کند، عبارتند از :

  1. خطرات لحظه ای مثل سوختگی ناشی از تشعشع که همان لحظه برای فرد مشکل ایجاد می کند.
  2. پیامدهایی که در آینده گریبان گیر می باشند، مثل سرطان، تغییر در ساختار ژن ها و تاثیر آن بروی جنین.
  3. به دلیل نیاز تشخیصی و درمانی بیمار، از این روش رادیولوژی استفاده می شود. در واقع پزشک با سبک سنگین کردن ضرورت انجام تصویربرداری تصمیم می گیرد.

خطرات فلوروسکوپی چیست؟

بهتر است سابقه قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای قبلی مانند اسکن های قبلی و انواع دیگر اشعه ایکس را با پزشک خود در میان بگذارید. خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه می تواند با تعداد کل معاینه های اشعه ایکس در طول زمان مرتبط باشد.
اگر باردار هستید یا به باردار بودن خود مشکوک هستید، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. قرار گرفتن در معرض تابش در دوران بارداری ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود.
در صورت استفاده از ماده حاجب، احتمال واکنش آلرژیک به رنگ وجود دارد. بیمارانی که به داروها، مواد حاجب ، ید یا لاتکس حساسیت دارند، باید پزشک را در جریان بگذارند. همچنین، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا سایر مشکلات کلیوی باید پزشک خود را مطلع کنند.
برخی از عوامل یا شرایط ممکن است در دقت روش فلوروسکوپی اختلال ایجاد کنند. در صورتی که اخیرا تصویربرداری با اشعه ایکس و باریم داشته اید، این اتفاق ممکن است با فلوئوروسکوپی با ناحیه شکم یا کمر تداخل ایجاد کند.
بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از انجام فلوروسکوپی حتما با پزشک خود مشورت کنید.
معاینات صحیح فلوروسکوپی از نظر پزشکی مزایای بالینی را فراهم می کند که بیش از خطر ناشی از تابش دریافت شده در طول معاینه است. معاینات فلوئوروسکوپی هنگامی که توسط فرد متخصص انجام می شوند، در تشخیص بیماری و در هدایت برنامه های درمانی نقش مهمی دارند.

هزینه انجام فلوروسکوپی چقدر است؟

هزینه فلوروسکوپی با توجه به تعرفه تعیین شده در نظام سلامت کشور می باشد و عوامل مختلفی نظیر شرایط بیمار می توانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. البته افراد تحت پوشش بیمه می توانند از خدمات بیمه خود استفاده کنند.

سونوگرافی واژینال در مرکز تصویربرداری شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران، با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی بیوفیزیکال چگونه انجام می شود؟سونوگرافی بیوفیزیکال چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل یا BPP یک آزمایش ساده و بدون درد است که طی دوران بارداری به منظور ارزیابی میزان سلامت جنین انجام می شود . ... ادامه مطلب

تشخیص فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال با سونوگرافیتشخیص فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال با سونوگرافی

اگر تشخیص فتق کشاله ران به راحتی انجام نگیرد، پزشک انجام یک تست تصویربرداری همانند سونوگرافی شکمی را توصیه می کند . ... ادامه مطلب

الاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شودالاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شود

الاستوگرافی کبد یک آزمایش غیر تهاجمی و غیر آسیب زننده است که پزشک می تواند از آن برای درک بهتر سلامت کبد و ارزیابی وضعیت آن استفاده کند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی آنومالی یکی از سونوگرافی های بسیار مهم در طول بارداری می باشد که رشد جنین را بررسی می کند و به تشخیص زودهنگام ناهنجاری ها کمک می کند . ... ادامه مطلب

رادیولوژی باریوم سوالو (مری)رادیولوژی باریوم سوالو (مری)

رادیولوژی باریوم سوالو از پیشرفته ترین دستگاه های تصویر برداری است که به متخصصان این امکان را می دهد که عکسبرداری رنگی از مری انجام دهند . ... ادامه مطلب

فیبروکیستیک در سونوگرافیفیبروکیستیک در سونوگرافی

توده‌ های فیبروکیستیک توده‌ هایی به شکل کیست و حاوی مایع‌ هستند که در زمینه فیبری پستان رشد می‌ کنند. تشخیص فیبروکیستیک پستان با روش هایی مانند ... ادامه مطلب

علت عقب ماندگی رشد جنین در رحمعلت عقب ماندگی رشد جنین در رحم

محدودیت رشد داخل رحمی یکی از عوارض شایع بارداری است. بهترین روش برای تشخیص محدودیت رشد جنین، مطالعات سونوگرافیک است ... ادامه مطلب

فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

دستگاه فیبرو اسکن مقدار سختی کبد و یا به عبارتی فیبروز را اندازه گیری می کند، و با امواج اولتراسوند مقدار شدت فیبروز و سیروز را مشخص می کند . ... ادامه مطلب

انواع روش های رادیولوژی تک دندانانواع روش های رادیولوژی تک دندان

یکی از روش‌هایی که به تشخیص بیماری‌های دهان و دندانی کمک نموده و این عمل را برای دندان‌پزشکان آسان می‌کند، گرفتن عکس رادیولوژی از دندان می‌باشد . ... ادامه مطلب

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس چیست؟آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس چیست؟

از آنجا که مجرای آپاندیس کوچک است ممکن است به‌ خوبی تخلیه نشود؛ لذا انسداد ایجاد شده در آن باعث تکثیر باکتری ها در داخل آپاندیس می شود ... ادامه مطلب

آیا رادیوگرافی و رادیولوژی با هم تفاوت دارند؟آیا رادیوگرافی و رادیولوژی با هم تفاوت دارند؟

تفاوت بین رادیولوژی و رادیوگرافی چیزی است که بسیاری از افراد را گیج می‌کند. بااین‌حال، اگر به کلمات نگاه کنید، آنها سرنخی به شما می‌دهند Ology به معنی مطالعه است، در حالی که گرافیکی به معنای صرف تصویربرداری است ... ادامه مطلب

بیماری DVT چطور تشخیص داده میشود؟بیماری DVT چطور تشخیص داده میشود؟

دلایل ترومبوز ورید عمقی شامل آسیب به داخل رگ خونی به دلیل ضربه ، تغییر در جریان خون طبیعی یا حالت نادری است که در آن خون بیش از حد لخته می شود. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465