منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و لگن / الاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شود

الاستوگرافی کبد چیست و به چه دلیل انجام می شود

كبد یک عضو حیاتی در سمت راست بالای شکم است و عملکرد های متعددی از جمله سم زدايی و دفع محصولات زائد، تولید پروتئین ها و آنزیم ها، حفظ تعادل هورمون و ذخیره برخی از ویتامین ها و جداسازی باکتری ها از خون، تولید صفرا برای هضم غذا دارد و همچنین باعث ایجاد عواملی است که به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند تا عفونت را از بین ببرد. هر بیماری که موجب التهاب و یا آسیب به کبد شود و یا بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد، بیماری کبدی گفته می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه بررسی سفتی بافت های اعضای بدن که یکی از راه های تشخیص بیماری است، مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. بیماری های بسیاری سبب این سفتی ها می شوند که قابل توجه ترین آنها، سرطان ها هستند. الاستیستی یا سفتی (Stiffness ) خصوصیت بیولوژیک و مکانیک یک بافت نرم است که بستگی به اجزای مولکولی و ساختمان داخلی آن دارد. سفتی بافتی (Tissue Stiffness) ارگان های بدن انسان با پروسه های فیزیولوژیک و پاتولوژیک آنها ارتباط دارد. از گذشته های بسیار دور برای تعیین میزان سفتی بافت از روش لمس دستی در معاینه فیزیکی استفاده می شده است که اولین ابزار تشخیص برخی بیماری ها است.

امروزه روشی به نام الاستوگرافی که برای تصویر برداری از اعضای عمقی و داخلی بدن همچون کبد از آن استفاده می شود، به وجود آمده است. الاستوگرافی کبد یک آزمایش غیر تهاجمی و غیر آسیب زننده است که پزشک می تواند از آن برای درک بهتر سلامت کبد و ارزیابی وضعیت آن استفاده کند. بسته به نتایج به دست آمده از الاستوگرافی، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری برای تشخیص بیماری کبدی و یا اصلاح شیوه زندگی را به بیماران توصیه کند.

الاستوگرافی کبد چیست؟

سفتی کبد با میزان فیبروز (اسکار) در بافت کبد که در نتیجه التهاب و آسیب ناشی از طیف وسیعی از علل مانند هپاتیت ویروسی، الکل، کبد چرب یا رسوب آهن رخ می دهد، ارتباط دارد. الاستوگرافی کبد یک آزمایش تصویربرداری است که پزشکان از آن برای تشخیص اسکار کبد، به نام فیبروز استفاده می کنند. بافت اسکار کبد ضخیم تر و کمتر از بافت کبد سالم انعطاف پذیر است و از عملکرد صحیح اندام جلوگیری می کند. الاستوگرافی شامل عبور دادن ارتعاشات با فرکانس پایین از بدن در طول اسکن اولتراسوند یا اسکن MRI است.

ارتعاشات از طریق بافت سالم و بیمار با سرعت های مختلف حرکت می کنند. یک برنامه کامپیوتری سرعت این ارتعاشات را ثبت می کند و از داده ها برای ایجاد تصویری از کبد استفاده می کند. این به پزشکان کمک می کند تا وجود و شدت بیماری کبد را تعیین کنند. الاستوگرافی کبد (LA) آزمایشی است که پزشک می تواند از آن برای اطلاع از سلامت کبد استفاده کند. این روش کاملاً سریع و غیر تهاجمی است. نتایج LA به پزشک در تشخیص اینکه آیا زخمی روی کبد وجود دارد یا نه کمک می کند. حتی می تواند علت اصلی بروز زخم کبدی را تشخیص دهد.

الاستوگرافی کبد

کاربردهای الاستوگرافی کبد در تشخیص بیماریها

با کاهش جریان خون به کبد، تولید کلاژن افزایش پیدا می‎کند و در اثر ایجاد اسکارهای متعدد بافت کبد سفت می‎شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‎دهد. در این شرایط، الاستوگرافی کبد با تشخیص به‎موقع می‎تواند اثرات فیبروز را کاهش دهد یا حتی رفع کند، به ‎همین ‎دلیل، متخصصان در درجه اول از الاستوگرافی کبد برای تشخیص بیماری کبد استفاده می‎کنند. البته پزشک شما ممکن است از این آزمایش به‎جای بیوپسی کبد استفاده کند که شامل برداشتن نمونه‎ای از بافت کبد است. الاستوگرافی نسبت به بیوپسی کبد روشی کم‎خطرتر است. الاستوگرافی کبد همچنین می‎تواند:

  1. میزان خطر بروز مشکلات کبدی را پیش‎بینی کند.
  2. شدت بیماری کبدی را بررسی کند.
  3. به تعیین بهترین روش درمان بیماری‎های کبدی کمک کند.
  4. میزان بهبودی بافت کبد پس از درمان را بررسی کند.

انواع الاستوگرافی کبد

الاستوگرافی سونوگرافی(فیبرواسکن)، با استفاده از دستگاه سونوگرافی و امواج صوت برای اندازه گیری سختی بافت استفاده می کند. MRE ( الاستوگرافی رزونانس مغناطیس Magnetic Resonance Elastography ) نامی است که برای تکنیک الاستوگرافی در نظر گرفته شده است که در MRI با استفاده از مغناطیس بسیار قدرتمند امواج رادیویی مقدار سفتی بافت را نمايش مي دهد.

الاستوگرافی کبد چگونه انجام می شود؟

  1. بیمار بر روی تخت معاینه دراز می‎كشد.
  2. مقداری ژل در محل مشخص برروی پوست بیمار ریخته می شود.
  3. پزشك پروب فیبرواسکن را بین دنده ها در گوشه راست و دیواره پایینی قفسه سینه قرار می دهد.
  4. چندين بار پالس بدون درد به کبد فرستاده می شود و ممکن است بیمار از طریق پروب لرزش های ملایمی را احساس نماید که آسیب جدی ندارد.
  5. امواج صوت، ضبط و اندازه گیری و نتایج روی دستگاه ثبت می شود.
  6. با استفاده از نتایج به دست آمده، پزشک احتمال مبتلا بودن به فیبروز یا سیروز را تشخیص می دهد.
  7. زمان اسکن حدود 10 الي 15 دقیقه می باشد.
  1. MRE با همان دستگاه MRI انجام می شود.
  2. فرد بر روی تخت مخصوص این دستگاه دراز می‎کشد و رادیولوژیست یک پد کوچک بر روی شکم فرد قرارمی دهد. این پد امواج صوت را به کبد انتقال می دهد.
  3. زمانی که بیمار وارد تونل MRI می شود، پدی که روی بدن بیمار قرار گرفته بود فعال شده و اندازه گیری هایی که از کبد دریافت نموده است را ارسال می نماید.
  4. اندازه گیری و نتایج روی دستگاه ثبت می شود و به یک نقشه تبدیل شود که نشان دهنده میزان سفتی کبد بیمار است.
  5. این تست ممکن است که حدود 30-60 دقیقه طول بکشد.

آمادگی برای انجام الاستوگرافی کبد

معمولاً ۶ تا ۸ ساعت قبل از الاستوگرافی کبد باید ناشتا باشید. برخی غذاها و نوشیدنی‎های شیرین می‎توانند بر سفتی کبد تأثیر بگذارند. به‎همین‎دلیل، پزشک ممکن است خوردن یک وعده غذایی سبک و بدون چربی را در شب قبل از آزمایش توصیه کند و از شما بخواهد که نوشیدنی‎های شیرین مصرف نکنید. لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید و سایر توصیه‎های خاص پزشک را دنبال کنید.

الاستوگرافی کبد برای چه کسانی مناسب نیست؟

تست‌های سونوگرافی جزء کم‌خطرترین تست‌هایی هستند که عوارض جانبی ندارند. آنها همچنین تهاجمی نیستند و بنابراین حتی خطر عفونت نیز در آنها وجود ندارد. با این حال، گروه‌هایی هستند که باید از انجام الاستوگرافی کبد خودداری کنند یا در صورت نیاز به انجام با پزشک متخصص مشورت داشته باشند. این گروه‌ها عبارتند از:

تفاوت الاستوگرافی و سونوگرافی

در سونوگرافی معمولی بافت و شکل ظاهری قسمت مورد تست مشخص می‌شود؛ ولیکن الاستوگرافی می‌تواند علاوه بر این اطلاعات، همان‌گونه که گفته شد سنجشی از سختی بافت سینه نیز مطرح نماید و یک مکمل تشخیصی در کنار سونو است.

 آدرس اينستاگرام دکتر سيف

تفسیر نتایج الاستوگرافی کبد

نتایج LA سلامت کبد شما را بسته به نحوه حرکت امواج اولتراسوند یا MRE در کبد نشان می دهد. LA اندازه گیری ها یا تصاویر مختلفی را می گیرد که یک تکنسین آموزش دیده برای کمک به تعیین وضعیت کبد شما استفاده می کند. نتایج LA بسته به سطح زخم کبد شما به یکی از پنج مرحله طبقه بندی می شود:

اگر بیمار به فیبروز خفیف تا متوسط مبتلا باشد می تواند با انجام اقداماتی از جمله موارد زیر به بهبود جای زخم کمک نماید:

اگر در درمان، تأخیری ایجاد شود، بافت کبد اسکار(جای زخم بیشتری) خواهد داشت که باعث بروز سیروز می شود. بعضی اوقات، تنها درمان سیروز پیشرفته، پیوند کبد است.

عوارض الاستوگرافی کبد

  1. در صورت رعایت نکات ایمنی، این روش خطری برای بیماران ندارد.
  2. در صورت استفاده از داروهای آرام بخش، خطر دوز بالای آنها وجود دارد. اگرچه عوامل حیاتی بیماران همواره بررسی می‌شود.
  3. وجود میدان‌های مغناطیسی در این روش به تنهایی مضر نیست؛ اما این میدان‌ها می‌تواند در عملکرد دستگاه‌های پزشکی کاشته شده اختلال ایجاد کنند.
  4. در صورت استفاده از ماده حاجب، احتمال بروز واکنش آلرژیک بسیار ناچیز است. چنین واکنش‌هایی معمولاً خفیف بوده و با دارو کنترل می‌شوند.

هزینه الاستوگرافی کبد

هزینه الاستوگرافی به دستمزد پزشک، دستگاه و تجهیزات مورد استفاده، محل انجام اسکن و … بستگی دارد.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد یا تهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک، یکی از مراکز مدرن و مجهز رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و کالر داپلر و انواع رادیوگرافی های دندان می‌باشد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بزرگ شدن طحال یا اسپلنومگالی چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده میشود؟بزرگ شدن طحال یا اسپلنومگالی چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده میشود؟

بزرگ شدن طحال معمولاً علائمی ایجاد نمیکند و معمولاً در پی یک معاینه فیزیکی کشف می شود.با بزرگ شدن بیش از اندازه طحال می توان در معاینات آن را لمس کرد، ... ادامه مطلب

رحم هتروژن در سونوگرافی چیست؟رحم هتروژن در سونوگرافی چیست؟

رحم های هتروژن معمولاً نرمال هستند و مشکلی را برای شخص ایجاد نمی کنند؛ اما در بعضی موارد می توانند خونریزی های سنگین ماهیانه، دردناک و نازایی بیاورند. ... ادامه مطلب

زمان بندی سونوگرافی های بارداری چگونه است؟زمان بندی سونوگرافی های بارداری چگونه است؟

سونوگرافی بادراری با آزمایش هایی مانند تست های غربالگری جنین ، آمنیوسنتز یا نمونه گیری از پرزهای جفتی ترکیب می شوند تا نتیجه دقیقتری از تشخیص بدهد ... ادامه مطلب

بررسی دلایل و خطرات واسکولیت یا التهاب رگبررسی دلایل و خطرات واسکولیت یا التهاب رگ

واسکولیت گروهی از اختلالات روماتولوژی است که با التهاب در انواع مختلف (عروق، رگ ها یا مویرگ ها) و اندازه رگ های خونی مشخص می شود. ... ادامه مطلب

بررسی علت دردهای شکمی با سونوگرافیبررسی علت دردهای شکمی با سونوگرافی

سونوگرافی شکم و لگن یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که برای بررسی اندام های داخل شکم و لگن مورد استفاده قرار می گیرد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟

ییوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش‌ های ارزیابی‌ های سلامت جنین است که اغلب زمانی که سایر تست‌ ها نیاز به پیگیری دارند انجام می‌ شود . ... ادامه مطلب

پزشک با دیدن چه علائمی سونوگرافی کبد و کیسه صفرا درخواست میکند؟پزشک با دیدن چه علائمی سونوگرافی کبد و کیسه صفرا درخواست میکند؟

بیماری کبدی مانند دیابت نوعی بیماری خاموش به حساب می آید و اخیرا در جامعه بسیار شیوع پیدا کرده است. ،و به منظور تشخیص ، سونوگرافی کبد تجویز می شود ... ادامه مطلب

کاربرد و نحوه انجام سونوگرافی موج مداومکاربرد و نحوه انجام سونوگرافی موج مداوم

سونوگرافی داپلر می تواند با اندازه گیری شدت تغییراتی که در فرکانس این امواج صوتی پدید می‌آید، سرعت جریان خون شما را برآورد نماید. ... ادامه مطلب

بررسی تأثیر کووید 19 بر وضعیت زنان بارداربررسی تأثیر کووید 19 بر وضعیت زنان باردار

در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه آیا زنان باردار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند یا خیر وجود ندارد اما به طور کلی ... ادامه مطلب

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

رادیوگرافی پری اپیکال، رایج‌ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیه مورد نظر رادیوگرافی تهیه می‌شود . ... ادامه مطلب

ضخامت جدار مثانه در سونوگرافیضخامت جدار مثانه در سونوگرافی

با توجه به اهمیت ضخامت مخاطی جدار مثانه در تشخیص سلامت آن با تشخیص زود هنگام می‌ توان از پیشرفت بیماری ممانعت نموده و آن را به راحتی درمان کرد. ... ادامه مطلب

روش های تصویربرداری تشخیص سرطان تیروئیدروش های تصویربرداری تشخیص سرطان تیروئید

درخواست تصویربرداری تیروئید بر اساس تشخیص‌ متخصصان غدد، جراحان عمومی و گوش حلق بینی، داخلی، پزشکی هسته‌ای انجام می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465