منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی رنگی / علائم چسبندگی لوله های رحم یا فالوپ چیست؟

علائم چسبندگی لوله های رحم یا فالوپ چیست؟

لوله های فالوپ در قسمت بالای رحم قرار دارد و به وسیله ی آن تخمک ها به تخمدان ها انتقال پیدا می کنند. این لوله ها ماهیچه ای هستند و در قسمت انتهای دستگاه تناسلی و لگن فرد و در دو طرف بدن قرار دارند. درون این لوله ها پرزهایی قرار دارد که مژه مانند هستند و روند حرکت تخمک ها را راحت تر می کند. قسمت انتهایی این لوله ها به صورت مستقیم به تخمدان وصل نشده اند و تنها با پره هایی در کنار تخمدان قرار دارند. این لوله ها در بارداری خانم ها نقش مهمی ایفا می کنند و وجود مشکل در آنها نازایی در بانوان را ایجاد می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

لوله فالوپ یا همان لوله رحم، مسیر رسیدن سلول های اسپرم و تخمک به داخل رحم هستند. تجمع ترشحات مخاطی یا عفونت در لوله های رحم، باعث مسدود شدن و چسبندگی لوله رحم می شود. آسیب رسیدن به لوله رحم مانند چسبندگی و پر شدن آن با مایعات مخاطی، عمل لقاح و در نهایت بارور شدن را مختل می کند، به طوری که فرد برای باردار شدن باید روش درمانی مناسبی در پیش بگیرد.

یکی از روش های تعیین سلامت اندام های تولید مثل و دستگاه های جنسی به منظور شناسایی علل ناباروری و مشکلات بارداری استفاده از عکس رنگی رحم است. در عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)، از نوعی اشعه ایکس برای بررسی رحم و لوله های فالوپ و همچنین برای بررسی سقط جنین ناشی از مشکلات رحمی استفاده می شود. عکس رنگی رحم، آزمایشی با استفاده از نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی (Fluoroscopy) است که برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر برداری با اشعه ایکس (رادیوگرافی) شامل قرار دادن بخشی از بدن در معرض اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از داخل بدن است. فلوروسکوپی روشی است که امکان مشاهده اندام های داخلی بدن در حال حرکت و ایستا را فراهم می کند.در طول عکس رنگی رحم، رحم و لوله های رحمی از مواد حاجب محلول در آب (کنتراست) پر شده و سپس رادیولوژیست با استفاده از فلوروسکوپی، آناتومی رحم و لوله های رحمی را بررسی می کند. باید دانست عکس حاصل از این فرآیند، یک تصویر سیاه و سفید می‌باشد و منظور از «عکس رنگی رحم» استفاده از ماده رنگی در عکس‌برداری می باشد.

علل چسبندگی لوله های رحم

عوامل مختلفی می تواند باعث پر شدن لوله های فالوپ و ایجاد چسبندگی در این بخش از رحم می شود. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم:

از شایع ترین عفونت هایی که چسبندگی لوله رحم را به دنبال دارد، عفونت لگنی و عفونت مقاربتی هستند. عفونت لگنی، ناشی از عفونت درمان نشده در واژن و دهانه رحم است. عفونت های مقاربتی انواع متفاوتی دارند و در اثر رابطه جنسی انتقال پیدا می کنند.

افرادی که سابقه جراحی شکم مانند جراحی آپاندکتومی و پارگی آپاندیس دارند، ممکن است به عارضه هیدروسالپنکس مبتلا شوند.

همچنین بخوانید: عکس رنگی رحم

جراحی های لگن، عفونت قدیمی لگن و سل لگنی می توانند از علت های چسبندگی لوله های فالوپ باشند.

آندومتریوز ناشی از رشد بافت آندومتر در محلی غیر از محل اصلی خود است و رشد این بافت ها می تواند باعث انسداد لوله رحم و بروز هیدروسالپنکس در فرد شود.

علائم چسبندگی لوله های رحم یا فالوپ

علائم چسبندگی لوله های رحم یا فالوپ چیست؟

بیماری هیدروسالپنکس گاهی ممکن است با علامت و گاهی بدون علامت ظاهر شود. در مواقعی که این بیماری بدون علامت است تنها زمانی افراد متوجه بیماری خود می شوند که قصد بارداری داشته باشند. در حالت کلی علائم بیماری با توجه به شرایط فرد متفاوت می باشد؛ اما علائم معمول این بیماری عبارت است از:

  1. درد در ناحیه شکم و لگن
  2. ترشح غیر طبیعی واژن

عوارض انسداد و چسبندگی لوله های رحم

یکی از دلایل ناباروی بسته شدن لوله های فالوپ است. با انسداد لوله فالوپ، تخمک و اسپرم به سمت یکدیگر حرکت نمی کنند و لقاح صورت نمی پذیرد. اگر هر دو لوله فالوپ دچار انسداد و چسبندگی باشد، بارداری بدون درمان و به صورت طبیعی امکان پذیر نخواهد بود؛ اما اگر تنها یکی از لوله های فالوپ بسته شود، ممکن است باروری از طریق لوله دیگرانجام شود و به احتمال زیاد این موضوع بر باروری تأثیر نخواهد داشت.

چسبندگی و انسداد لوله های فالوپ چگونه تشخیص داده میشود؟

روش‌های بررسی انسداد یا باز بودن لوله ‌های رحمی توسط پزشک متخصص انجام می‌گیرد و به شرح زیر می‌باشد:

  1. عکس رنگی رحم: در روش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم جهت برررسی انسداد لوله های رحم، یک مایع حاجب از طریق واژن وارد حفره رحم می‌شود تا اجزای درونی آن با وضوح بالایی قابل رؤیت باشد و اطلاعات موردنیاز در مورد رحم و لوله های رحمی را به پزشک بدهد.
  2. هیدروسونوگرافی: در این روش که جایگزین مناسبی برای عکس رنگی رحم به شمار می‌رود، از امواج صوتی برای تهیه تصویر از لوله ‌های رحمی استفاده می‌گردد. باید دانست که در روش هیدروسونوگرافی به جای ماده حاجب از سرم سالین استفاده می‌شود و در مطب پزشک قابل انجام است.
  3. لاپاراسکوپی رحم: روش لاپاراسکوپی جهت ارزیابی بیشتر و دقیق‌تر انسداد لوله‌ های رحمی به‌کار می‌رود که پزشک می‌تواند در طول همین عمل، گرفتگی را برطرف نماید، بدین‌گونه که پزشک با ایجاد برش کوچکی روی شکم، دوربینی کوچک را وارد بدن می‌کند تا تصویر خوبی از لوله ‌های فالوپ داشته باشد و بتواند اقدامات لازم را اعمال نماید. البته این روش، به دلیل تهاجمی بودن، جزء اولین روش‌های تشخیص بسته بودن لوله فالوپ به‌کار نمی‌رود و پزشک ابتدا با استفاده از سایر روش ها، سعی در تشخیص این عارضه دارد.

تشخیص انسداد و چسبندگی لوله های رحم با عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم توسط رادیولوژیست گرفته می شود و مدت زمان انجام عکس رنگی رحم بین 5 تا 30 دقیقه می باشد. بیمار باید به پشت بخوابد و اسپکولوم (وسیله ای جهت معاینه واژینال) توسط رادیولوژیست در داخل واژن قرار داده می شود. دهانه رحم (سرویکس) تمیز می گردد و ماده حاجب به وسیله لوله ای بسیار نازک به نام کانولا وارد رحم می گردد. به طور معمول مایع باید تمام فضای رحم و لوله های رحمی را پر نماید؛ ولی در صورت وجود انسداد، ماده حاجب بخشی از رحم و لوله های رحمی را پر نمی کند. سپس از رحم و لوله های رحمی با کمک اشعه x-ray عکس گرفته می شود و پس از عکسبرداری کانولا خارج می گردد.

اقدامات قبل از عکس رنگی رحم

  1. قبل از انجام تست، نزدیکی های محافظت شده داشته باشید.
  2. قبل از انجام این تست، بهتر است به منظور تخلیه روده ها از یک داروی مسهل استفاده کنید، طوری که رحم و ساختمان های اطراف آن به خوبی دیده شوند.
  3. چنانکه شما از داروی خاصی استفاده می کنید و یا هر نوع حساسیت (مخصوصاً حساسیت به ماده حاجب ید دار) دارید به پزشک اطلاع دهید.
  4. جهت کاهش درد در حین انجام عکس رنگی رحم می توانید نیم ساعت قبل از انجام عکس یک عدد قرص ایبوبروفن 400mg و یا ایندومتاسین استفاده کنید.
  5. بهتر است قبل از انجام عکس رنگی از روز قبل کپسول داکسی سیکلین 100mg هر 12 ساعت یک عدد را برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید و مصرف این قرص را تا 5 روز بعد از انجام عکس رنگی رحم توصیه می شود.

مراقبت های بعد از عکس رنگی رحم

ادامه مصرف کپسول داکسی سیکلین 100mg هر 12 ساعت به مدت 5 روز بعد از انجام عکس رنگی رحم توصیه می شود.

عوارض عکس رنگی رحم

از مهمترین عوارض این روش می توان به درد و انقباض عضلانی اشاره کرد. خونریزی واژینال خفیف، احساس گیجی و درد های شکمی از دیگر عوارض عکس رنگی رحم می باشند. در موارد بسیار نادر، کاهش و از دست رفتن سطح هوشیاری و گرفتگی عضلانی نیز در بیماران دیده می شود.

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

درمان چسبندگی لوله های رحمی

درمان انسداد لوله ‌های فالوپ به محل انسداد، سن، سلامتی اسپرم مرد و میزان آسیب یا زخم لوله بستگی دارد. به طور کلی، جهت درمان این عارضه از موارد زیر کمک گرفته می‌شود:

شما می توانید برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی به مرکز تصویر برداری شقایق در تهران مراجعه نمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
مه مه بی بی آسکانی [ 1402-08-16 ]
من چسپندگی دارم

زهرا الیکایی [ 1402-05-04 ]
مشکل چسبندگی لوله رحم یا فالوپ از چه طریقی پیش میاد و تشخیص چسبندگی لوله رحم رو از چه طریق میشه انجام داد از مطالب مفیدی که در این مقاله بهش اشاره کرده اید هم متشکرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل انجام اولتراسوند بیضهعلل انجام اولتراسوند بیضه

سونوگرافی بیضه از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تهیه تصاویر از بیضه های شما و بافت اطراف آن استفاده میکند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی چیست و چگونه انجام میشود؟سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی چیست و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم یک روش تصویربرداری از داخل رحم بیماران است. در واقع سونوگرافی داخلی واژن، نوعی از سونوگرافی لگن است ... ادامه مطلب

دلایل انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP)دلایل انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP)

پیلوگرام داخل وریدی نوعی رادیوگرافی از کلیه‌ ها، حالب‌ ها و مثانه است که از ماده حاجب ید دار تزریق شده به وریدها استفاده می‌ کند. ... ادامه مطلب

بررسی کوتاهی اندام تحتانی با رادیوگرافی اسكنوگرامبررسی کوتاهی اندام تحتانی با رادیوگرافی اسكنوگرام

برای تشخیص انحراف در ستون فقرات ، انحراف اسکولیوز و بررسی بیماری هایی در لگن که باعث انحراف استخوان لگن می شوند از رادیولوژی اسکنوگرام ستون فقرات ... ادامه مطلب

محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان با سونوگرافیمحاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان با سونوگرافی

تعيين زمان زايمان توسط سونوگرافی تعیین سن جنین به ویژه در بارداری‌ های پرخطر ضروری است و محاسبه سن بارداری از ابتدا به این روند کمک می‌ کند . ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت رحم با سونوگرافیتشخیص عفونت رحم با سونوگرافی

عفونت رحم و سایر اجزای دستگاه تناسلی، از بیماری‌های شایع زنان است. عفونت‌ها معمولاً خطر جدی ندارند در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب برطرف می‌شوند ... ادامه مطلب

تشخيص سرطان سينه با سونوگرافیتشخيص سرطان سينه با سونوگرافی

سونوگرافی سینه به منظور چکاپ سالیانه و یا تکمیل تشخیص اولیه پزشک در موارد مشکوک به سرطان سینه استفاده قرار می گیرد . ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان کولورکتال با تصویربرداریتشخیص سرطان کولورکتال با تصویربرداری

آزمایش هایی که برای تشخیص سرطان کولورکتال انجام می شوند به وضعیت خاص بیمار بستگی دارد. چندین روش برای تشخیص این سرطان وجود دارد . ... ادامه مطلب

اندازه طبیعی کلیه ها در بزرگسالاناندازه طبیعی کلیه ها در بزرگسالان

از سونوگرافی برای ارزیابی اندازه، موقعیت و شکل کلیه‌ها و همچنین ساختارهای مربوطه نظیر حالب و مثانه استفاده شود. سونوگرافی روش بی‌ خطر و بدون درد است ... ادامه مطلب

بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطانبهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

تشخیص زود هنگام سرطان به عوامل بسیاری بستگی دارد: غربالگری جمعیت در معرض خطر، توانایی بیماران و متخصصان در تشخیص علائم هشدار دهنده، استفاده از روش های تشخیصی ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی آنومالیکاربرد سونوگرافی آنومالی

آنومالی اسکن یا سونوگرافی ناهنجاری جنین از مهم‌ ترین سونوگرافی‌ های دوران بارداری محسوب می‌ شود. آنومالی یا ناهنجاری، شرایطی است که سلامت فرد با مشکل رو به‌ رو شده است ... ادامه مطلب

تفسیر نتایج سونوگرافی داپلر رنگیتفسیر نتایج سونوگرافی داپلر رنگی

سونوگرافی داپلر وسیله مهمی جهت تشخیص کاهش سرعت جریان خون در رگ ها و مسدود شدن رگ‌ های خونی می باشد ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465