منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی دستگاه ادراری / علت علائم و درمان بزرگ شدن کلیه

علت علائم و درمان بزرگ شدن کلیه

آنچه در این مطلب میخوانید

انسان دارای دو کلیه است که هر کدام در یک طرف ستون فقرات در پایین‌ترین سطح قفسه سینه قرار دارد. عملکرد اصلی کلیه دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن است که از راه ادرار از بدن خارج می‌شوند. تولید ادرار مراحل بسیار پیچیده‌ی دفع و بازجذب دارد. این فرایند برای حفظ تعادل پایدار بین مواد شیمیایی بدن ضروری است. کلیه ها مانند هر اندام دیگری، در معرض عارضه های گوناگونی قرار دارند که میتوانند به هر نحوی کلیه را دچار آسیب و اختلال کنند. زمانی که اندازه کلیه بیش از اندازه طبیعی آن شود گفته می‌شود که کلیه بزرگ شده است. معمولاً بزرگ شدن کلیه علامت بیماری یا اختلالات زمینه‌ای در کلیه‌ها است. بزرگ شدن کلیه می‌تواند دلایل مختلفی از جمله پس زدن ادرار داشته باشد. بزرگی کلیه قابل درمان و کوچک شدن است و در این صورت چگونگی انجام آن چیزی است که پزشک پس از تعیین دلیل این مشکل مشخص می کند.

شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 اقدام نمایید.

علت بزرگ شدن کلیه

کلیه های بزرگ شده ممکن است مادرزادی باشند؛ اما این بیماری نادر است. برخی دیگر از دلایل بزرگ شدن کلیه ها عبارتند از:

هیدرونفروز

معمولاً بزرگ شدن کلیه ها به دلیل ابتلا به هیدرونفروز است. هیدرونفروز یک بیماری است که در آن ادرار تولید شده در کلیه های سالم به دلیل وجود سنگ های کلیوی، تومورها، فشارهای کیستی، چرخش کلیه و... نمی توانند از آن خارج شوند. در این حالت تخلیه ادرار به درستی انجام نمی شود و بنابراین ادرار در کلیه ها محبوس می شود. احتباس ادرار باعث افزایش فشار درون کلیه ها شده و لگن را بزرگ می کند. هر قسمت باریک شده یا مسدود شده در مجرای ادرار می تواند باعث ابتلا به هیدرونفروز شود که یکی از علل بزرگ شدن کلیه ها است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه تجمع مواد معدنی و نمک سخت شده درون کلیه ها است. ایجاد سنگ کلیه درون کلیه ها باعث رشد کلیه ها شده و منجر به بزرگ شدن آنها می شود. افراد مبتلا به این بیماری از تکرر ادرار، سوزش ادرار، حالت تهوع، تب و درد کمر، درد شکم و درد پهلوها رنج می برند.

بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که می تواند نسل به نسل به افراد خانواده منتقل شود. در این بیماری گروهی از کیست ها در یک یا دو کلیه شکل می گیرند. این کیسه های پر از مایع باعث رشد کلیه های شده و در نتیجه کلیه ها بزرگ تر از اندازه طبیعی خود می شوند. برخی دیگر از علائم کلیه پلی کیستیک شامل تورم غیر طبیعی، کمر درد، سر درد، تکرر ادرار و بالا رفتن فشار خون می شود.

گلومرولونفریت

گلومرونفریت نوعی بیماری کلیوی است که باعث التهاب حاد یا مزمن کلیه ها می شود. گلومرولی واحدهای کوچکی هستند که به عنوان فیلتر و جمع کننده مایع عمل می کنند. عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند بیماری های ایمنی باعث می شوند که گلومرولی ها نتوانند عمل فیلتر مواد زائد در کلیه ها را انجام دهند. در نتیجه آب در کلیه ها محبوس شده و کلیه ها بزرگ می شوند.

نفریت حاد

در نفریت حاد، تورم زمانی که سطح یا داخل کلیه ها متورم شده باشد ایجاد می شود که می تواند باعث بزرگ شدن کلیه ها نیز شود.

تشخیص بزرگ شدن کلیه با سونوگرافی

علائم بزرگ شدن کلیه

کمر درد

با بزرگ شدن کلیه‌ ها بر شکم و کمر فشار وارد می‌ شود و به همین دلیل بیمار ممکن است در کمر، پهلوها و کمر خود احساس درد کند.

تورم

تورم زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات در بدن محبوس شوند. با بزرگ شدن کلیه‌ ها مایعات نمی‌ توانند به درستی از بدن خارج شوند و در نتیجه مچ پا، شکم، پایین کمر و صورت متورم می‌شود. در صورت شدید بودن بیماری این تورم با درد همراه خواهد بود.

تغییرات ادرار

تولید ادرار یکی از اصلی‌ ترین وظایف کلیه‌ های سالم است؛ بنابراین تغییرات ادرار معمولاً اولین نگرانی ناشی از بزرگ شدن کلیه‌ ها است. زمانی که کلیه‌ ها نتوانند این کار را به درستی انجام دهند مقادیر زیادی مایع پس از مصرف الکل و کافئین در بدن باقی می‌ ماند و باعث بزرگ شدن کلیه‌ ها می‌ شود. بیمار بیش از حد نرمال نیاز به ادرار کردن پیدا کرده و دچار تکرر ادرار می‌ شود. تکرر ادرار و احساس نیاز به دفع فوری ادرار و بی‌ اختیاری ادرار به خصوص در هنگام شب غالباً از نشانه‌ های بزرگ شدن کلیه‌ ها در مراحل اولیه این بیماری است.

سنگ‌های کلیه

سنگ کلیه می‌ تواند هم نشانه و هم دلیل بزرگ شدن کلیه‌ ها باشد. وجود سنگ کلیه احتمال بروز عفونت‌ های کلیوی را افزایش داده و با کمر درد و درد پهلوها همراه است.

احساس خستگی و ضعف مفرط

به عنوان یکی از علائم شایع بزرگ شدن کلیه‌ ها، احساس خستگی و ضعف مفرط می‌ تواند سطح هوشیاری شما را به شدت کاهش دهد.

تشخیص بزرگ شدن کلیه با سونوگرافی

فرایندهای غیر تهاجمی مانند سونوگرافی می‌تواند شکل و سایز کلیه‌ها را تغییر دهد. برای تشخیص بیماری زمینه‌ ای که باعث بزرگ شدن کلیه‌ ها شده است، پزشک سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و آزمایش‌های تشخیصی دیگر نظیر آزمایش ادرار و آزمایش خون را همراه با نتایج اولتراسوند مورد بررسی قرار می‌ دهد.

روش انجام سونوگرافی کلیه

آمادگی قبل از سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها ممکن است نیاز داشته باشید قبل از انجام سونوگرافی، آب بنوشید تا مثانه پر شود. البته ممکن است به تشخیص پزشک پیش از انجام سونوگرافی برای کاهش درد یا التهابات کلیه، داروی خاصی تجویز شود.

عوارض سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه روش ایمن برای بررسی بیمار و دریافت تصاویر حیاتی بدون خطر ابتلا به اشعه است.

درمان بزرگ شدن کلیه

درمان بزرگ شدن کلیه‌ ها معمولاً بستگی به دلیل آن دارد؛ اما اغلب شامل ترکیبی از داروها و روش‌های تهاجمی‌تر مانند تخلیه مایع و در صورت لزوم مداخله جراحی است. هدف از درمان معمولاً به جای اینکه کوچک کردن کلیه باشد، شامل برطرف کردن مشکل زمینه‌ای است. از طرفی تشخیص دقیق، گام حیاتی اولیه می‌باشد. بطور کلی چندین درمان برای این بیماری وجود دارند:

آنتی‌ بیوتیک

رژیم‌های دارویی آنتی‌بیوتیک درمان‌های بسیار شایعی برای موارد بزرگی کلیه‌ها هستند که در نتیجه‌ی عفونت رخ می‌دهند. بسته به شدت عفونت، آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً تا ۱۴ روز مصرف می‌شوند. برای مردانی که عفونت آنها مرتبط با عفونت‌های مداوم پروستات است، درمان ممکن است تا شش هفته ادامه داشته باشد.

داروهای ضد سرطان و درمان با سلول‌های بنیادی

یک دلیل دیگر برای بزرگ شدن کلیه‌ ها، یک اختلال متابولیک به نام آمیلوئیدوز است. چندین گزینه درمانی از جمله درمان با سلول‌های بنیادی و گاهی اوقات داروهای ضد سرطان برای پیشگیری از بروز عوارض جدی در افرادی که دچار این وضعیت و شرایط مرتبط هستند، موجود می‌باشند. آمیلوئیدوز نوعی سرطان نمی‌باشد؛ اما شیمی درمانی و عوامل ضد التهابی در پیشگیری از تجمع رسوبات مضر در بافت‌ ها و اندام‌ های مختلف مؤثر است. پیوند سلول‌ های بنیادی خون یک گزینه‌ی درمانی احتمالی دیگر است. پیوند سلول‌ های بنیادی شامل شیمی‌ درمانی با دوز بالا و تزریق خون به منظور جایگزینی سلول‌ های بیمار و آسیب دیده است. البته شیمی‌ درمانی و گاهی اوقات پرتودرمانی اغلب در مواردی که بزرگ شدن کلیه به علت تومورهای سرطانی که در این اندام شکل گرفته‌ اند یا به آنجا گسترش یافته‌ اند باشد، تجویز می‌شود.

تخلیه مایع

گاهی اوقات تورم ناشی از احتباس مایعات در کلیه‌ ها است که باید تخلیه شود و در این شرایط احتمالاً استفاده از کاتتر یا سیستم‌ های پمپاژ زیر پوستی بهترین گزینه‌ های درمانی می‌ باشند. استفاده از یک سوند فولی برای رفع انسداد به احتمال زیاد باعث تسکین علائم شده و می‌ تواند کلیه‌ ها را سالم کرده و به اندازه طبیعی بازگرداند، هرچند اغلب برای دستیابی به تأثیرات طولانی مدت خود انسداد نیز باید درمان شده و بطور مناسب حذف شود. تخلیه مثانه با لوله‌ های نفروستومی یک گزینه‌ ی درمانی مشابه دیگر است. لوله‌ ها معمولاً یا از طریق پوست وارد شده یا از طریق استنت وارد حالب می‌ شوند. پس از درمان یا حذف دلیل زمینه‌ ای انسداد، تورم برطرف خواهد شد.

فحه اينستاگرام دکتر سيف

جراحی

در برخی موارد، جراحی بهترین راه برای کاهش تورم و پیشگیری از عود بزرگ شدن کلیه است. این روش معمولاً یک گزینه‌ی تهاجمی‌تر بوده و تنها برای افرادی توصیه می‌شود که دارای مشکل مداوم بزرگ شدن کلیه هستند یا زمانی که بزرگی کلیه تهدید کننده زندگی باشد. جراحی معمولاً فوری و قاطع‌ترین روشی در زمانی است که نوعی انسداد اساسی وجود داشته باشد و با دارو یا تخلیه مایع بطور مناسب درمان نمی‌شود. تومورها و کیست‌ها نمونه‌هایی از این موارد می‌باشند. وضعیتی به نام بیماری کلیه پلی‌ کیستیک گاهی اوقات نیاز به مداخله جراحی دارد. بسیاری از جراحان می‌ توانند با لیزر کیست‌ ها را هدف قرار دهند که کمتر از عمل‌ های پیچیده‌ تر تهاجمی است؛ اما همچنان همراه با خطرات و عوارض جانبی احتمالی می‌ باشد.

شما می‌توانید در مرکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران، انواع سونوگرافی بارداری را با دقت بالا انجام دهید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
رضا عبدالحمیدی [ 1402-05-18 ]
با سلام در این مقاله به اختصار از علائم بزرگ شدن کلیه و درمان بزرگ شدن کلیه به اختصار توضیح داده اید لطفا می شود درباره عوارض درمان نکردن به موقع بزرگ شدن کلیه هم مقاله ای منتشر کنید یا به اختصار پاسخ جواب مرا بدهید سپاس فراوان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیولوژی کلانژیوگرافی چیست؟رادیولوژی کلانژیوگرافی چیست؟

اگر مجاری صفراوی بسته شوند ممکن است التهاب و عفونت ایجاد شود که با عنوان کوله سیستیت شناخته می شود . ... ادامه مطلب

سونوگرافی زنان و مامایی شامل چه مواردی میشود؟سونوگرافی زنان و مامایی شامل چه مواردی میشود؟

کاربردهای متعدد سونوگرافی در مامایی سبب تحول زیادی در مراقبت‌ های بهداشتی از مادر و جنین نیز مراقبت‌ های دوران بارداری شده است . ... ادامه مطلب

اسکن ضخامت چربی بدن جهت انجام عمل زیبایی لیپوماتیکاسکن ضخامت چربی بدن جهت انجام عمل زیبایی لیپوماتیک

سونوگرافی یک روش غیر تهاجمی است و خطری ندارد در این روش از امواج اولتراسوند برای بررسی اندام ها و ساختارهای شکم استفاده می شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی کالرداپلر کلیه به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر روش تصویربرداری است که برای نشان دادن حرکت خون در رگ‌های خونی مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای این کار از امواج صوتی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

با سونوگرافی در هفته هفتم بارداری چه چیزهای تشخیص داده میشود؟با سونوگرافی در هفته هفتم بارداری چه چیزهای تشخیص داده میشود؟

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران و فرزندان شان محسوب می شود. ... ادامه مطلب

عکسبرداری از سینوس ها با اشعه ایکسعکسبرداری از سینوس ها با اشعه ایکس

برای تشخیص سینوزیت مزمن هم از روش تصویربرداری سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود؛ اما در موارد حاد هم می‌توان با رادیولوژی سینوس‌ها این بیماری را تشخیص داد . ... ادامه مطلب

آمادگی های قبل از انجام رادیولوژی لگنآمادگی های قبل از انجام رادیولوژی لگن

رادیولوژی لگن از راه‌های تشخیص مشکلات این ناحیه از بدن می‌باشد. به‌طورکلی رادیولوژی، یک روش تصویربرداری رایج است . ... ادامه مطلب

آیا تشخیص سرطان روده با سونوگرافی امکان پذیر است؟آیا تشخیص سرطان روده با سونوگرافی امکان پذیر است؟

سونوگرافي روده از راهکارهای دقیق و غیر تهاجمی تشخیص بیماری های روده‌ ای می باشد و پیش از آزمایش های تهاجمی انجام می شود . ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های پستان با ماموگرافیتشخیص بیماری های پستان با ماموگرافی

اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی از جمله ماموگرافی را برای کمک به تشخیص تجویز کن ... ادامه مطلب

خدمات اینترونشنال رادیولوژی شامل چه چیزهایی میشود؟خدمات اینترونشنال رادیولوژی شامل چه چیزهایی میشود؟

رادیولوژی مداخله ای که گاهی از آن با عنوان جراحی هدایت شده با تصویر یاد می شود، یک تکنیک پیشرفته است که از روش های مختلف تصویربرداری ... ادامه مطلب

از چه زمانی جنین در سونوگرافی واژینال دیده میشود؟از چه زمانی جنین در سونوگرافی واژینال دیده میشود؟

یکی از اولین نشانه های بارداری در سونوگرافی ساک حاملگی است که جنین را احاطه کرده و حاوی مایع آمنیوتیک است. ساک حاملگی در رحم است . ... ادامه مطلب

همه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتریهمه چیز درباره رادیوگرافی سفالومتری

رادیوگرافی سفالومتری از روش های عکسبرداری میباشد که پزشک برای اندازه گیری جمجمه، دندان و همچنین فک بیمار آن را تجویز میکند. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465