منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

شانس درمان برای یک بیمار سرطانی به شدت به مرحله بیماری در زمان تشخیص بستگی دارد. وقتی تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود - قبل از اینکه خیلی بزرگ باشد یا گسترش یابد - احتمال درمان موفقیت آمیز تومور بیشتر است. تشخیص زود هنگام سرطان به عوامل بسیاری بستگی دارد: غربالگری جمعیت در معرض خطر، توانایی بیماران و متخصصان در تشخیص علائم هشدار دهنده، استفاده از روش های تشخیصی برای افتراق بین سرطان و سایر شرایط پزشکی و همچنین تعیین دقیق محل و میزان گسترش تومور.
اگر پزشک شما فکر می‌ کند که سرطان دارید، یک بررسی کامل انجام می‌شود. این احتمالاً شامل یک معاینه فیزیکی و بررسی علائم، سابقه بیماری خانوادگی، آزمایش خون و آزمایش‌ های تصویربرداری خواهد بود. در بسیاری از مواقع، یک قطعه کوچک (نمونه) از سلول ها یا تومور تغییر یافته باید خارج شود و مورد آزمایش قرار گیرد که به این فرایند، بیوپسی می گویند. گاهی اوقات این تنها راه برای اطمینان از ابتلا به سرطان است.

انواع سونوگرافی در مرکز تصویر برداری شقایق تهران با به روزترین دستگاه ها قابل انجام می‌باشد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

هنگامی که سرطان پیدا شد، آزمایش های تصویربرداری بیشتری انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا سرطان رشد یا گسترش یافته است یا نه. از همه این اطلاعات برای ایجاد بهترین برنامه درمانی برای هر فرد استفاده می شود.

انواع مختلف تصویربرداری تشخیصی مورد استفاده برای سرطان چیست؟

تصویربرداری برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می شود که می تواند به یافتن تومورها و سایر تغییرات کمک کند و نشان دهد که چه میزان بیماری وجود دارد و کمک کند که آیا درمان موثر است یا خیر. همچنین ممکن است از تصویربرداری برای انجام بیوپسی و سایر روش های جراحی استفاده شود. در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایجی که ممکن است برای سرطان استفاده شود، آورده شده است.

اشعه ایکس از دوزهای کم تابش برای ایجاد تصاویر درون بدن شما استفاده می کند. تکنسین دستگاه اشعه ایکس شما را در موقعیت مورد نظر قرار داده و پرتو اشعه ایکس را به قسمت صحیح بدن شما هدایت می کند. در حالی که تصاویر گرفته می شوند، باید بی حرکت بمانید و ممکن است لازم باشد نفس خود را برای یک یا دو ثانیه حبس کنید.

سی تی اسکن از یک دستگاه اشعه ایکس متصل به کامپیوتر برای گرفتن یک سری عکس از اندام های شما از زوایای مختلف استفاده می کند. این تصاویر برای ایجاد تصاویر سه بعدی دقیق از داخل بدن شما استفاده می شود.
گاهی اوقات، ممکن است قبل از انجام اسکن، رنگ یا مواد کنتراست دیگری دریافت کنید. ممکن است رنگ را قورت دهید یا ممکن است توسط یک سوزن وارد رگ شود. مواد کنتراست با برجسته کردن قسمت‌های خاصی از بدن به آسان‌تر خواندن تصاویر کمک می‌کند. در طول سی‌تی‌اسکن، روی میزی که در یک اسکنر دونات شکل قرار می‌گیرد، بی‌حرکت دراز می‌کشید. دستگاه سی تی در اطراف شما حرکت می کند و عکس می گیرد.

بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

ماموگرافی یک اسکن اشعه ایکس از پستان است. این برای یافتن و تشخیص بیماری پستان در زنانی که دارای مشکلات سینه مانند توده، درد یا ترشح از نوک سینه هستند، استفاده می شود. همچنین برای بررسی بیماری های پستان در زنانی که مشکلات سینه ندارند، استفاده می شود (به این ماموگرافی غربالگری می گویند). ماموگرافی نمی تواند ثابت کند که تغییر پستان سرطانی است. اما اگر چیزی را نشان دهد که ممکن است سرطان پستان باشد، می توان آزمایش های بیشتری انجام داد.

MRI از یک آهنربای قوی، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و سایر ساختارهای داخل بدن شما استفاده می کند. MRI اغلب برای بررسی قلب، مغز، کبد، پانکراس، اندام های تناسلی مردانه و زنانه و سایر بافت های نرم استفاده می شود. MRI می تواند حتی تغییرات جزئی را در بافت ها نشان دهد. می‌تواند جریان خون را ارزیابی کند، تومورها را شناسایی کند و بسیاری از انواع سرطان را تشخیص دهد، عفونت‌ها و آسیب‌های استخوان‌ها و مفاصل را ارزیابی کند.
هنگامی که MRI انجام می دهید، روی میزی که به داخل اتاقک گرد و طولانی وارد می شود، بی حرکت دراز می کشید. دستگاه ام آر آی صداهای بلند و ضربان ریتمیک تولید می کند. گاهی اوقات، ممکن است قبل یا در طول معاینه ام آر آی، رنگ خاصی به رگ شما تزریق شود. این رنگ که ماده کنتراست نامیده می شود، می تواند تومورها را در تصاویر روشن تر نشان دهد.

اسکن هسته ای از مواد رادیواکتیو برای گرفتن عکس از داخل بدن استفاده می کند. این نوع اسکن ممکن است اسکن رادیونوکلئیدی نیز نامیده شود. قبل از این اسکن، مقدار کمی از مواد رادیواکتیو تزریق می‌شود که گاهی اوقات به آن ردیاب می‌گویند. از طریق خون شما جریان یافته و در استخوان ها یا اندام های خاصی جمع می شود. در طول اسکن، شما هنوز روی میز دراز می‌کشید در حالی که دستگاهی به نام اسکنر، رادیواکتیویته بدن شما را تشخیص داده و اندازه‌گیری می‌کند و تصاویری از استخوان‌ها یا اندام‌ها را بر روی صفحه کامپیوتر یا فیلم ایجاد می‌کند.
تصاویری که اسکنر ایجاد می کند نشان دهنده مسیر حرکت ردیاب است. لکه های موجود در تصاویر ممکن است تومور یا سایر آسیب های بافتی باشند. برخی از اسکن های هسته ای رایج عبارتند از اسکن استخوان، اسکن PET، اسکن تیروئید، اسکن MUGA و اسکن گالیوم. نوع اسکن انجام شده بستگی به این دارد که پزشک شما می خواهد کدام قسمت از بدن را بررسی کند. پس از اسکن، مواد رادیواکتیو در بدن شما به مرور زمان رادیواکتیویته خود را از دست خواهند داد. همچنین ممکن است از طریق ادرار یا مدفوع از بدن شما خارج شود.

اسکن استخوان نوعی اسکن هسته ای است که برای بررسی نواحی غیر طبیعی یا آسیب در استخوان ها انجام می شود. آنها ممکن است برای تشخیص سرطان استخوان یا سرطانی که به استخوان ها گسترش یافته است (که تومورهای استخوان متاستاتیک نیز نامیده می شوند) استفاده شوند. قبل از این آزمایش، مقدار بسیار کمی از مواد رادیواکتیو به رگ شما تزریق می شود. همانطور که در خون حرکت می کند، مواد در نواحی غیر طبیعی استخوان جمع می شوند. مناطقی که مواد جمع‌آوری می‌شوند در تصاویر گرفته شده توسط یک اسکنر خاص نشان داده می‌شوند. به این مناطق «نقاط داغ» می گویند.

 آدرس اينستاگرام دکتر سيف

اسکن PET می تواند تفاوت هایی را در فعالیت بافت های بدن شما نشان دهد. از مقدار کمی از ماده رادیواکتیو متصل به قند استفاده می کند. (به آن رادیونوکلئید یا رادیودارو یا رادیواکتیو ردیاب می گویند) ردیاب در خون شما قرار می گیرد. بیش از یک ساعت یا بیشتر، در سلول های فوق فعال مانند سلول های سرطانی جمع می شود. سپس از یک اسکنر مخصوص برای دیدن جایی که ردیاب در بدن شما جمع شده است، استفاده می شود. اسکن PET و CT اغلب با هم انجام می شود که به آن PET/CT گفته می شود. تصاویر دقیقی از ساختار درون بدن به همراه اطلاعاتی در مورد فعالیت سلول ها و بافت ها ارائه می دهد. اسکن PET نوعی اسکن هسته ای است که تصاویر سه بعدی دقیقی از نواحی داخل بدن شما که گلوکز می‌گیرند، می سازد. از آنجایی که سلول‌های سرطانی معمولاً گلوکز بیشتری نسبت به سلول‌های سالم مصرف می‌کنند، می‌توان از این تصاویر برای یافتن سرطان در بدن استفاده کرد.
در طول اسکن، روی میزی که از طریق اسکنر به جلو و عقب حرکت می کند، بی حرکت دراز می کشید.

در معاینه اولتراسوند از امواج صوتی با انرژی بالا استفاده می شود که افراد قادر به شنیدن آنها نیستند. امواج صوتی از بافت های داخل بدن شما منعکس می شود. یک کامپیوتر از این پژواک ها برای ایجاد تصاویری از نواحی داخل بدن شما استفاده می کند. این عکس سونوگرافی نام دارد. در طول معاینه اولتراسوند، روی یک میز دراز می‌کشید در حالی که یک متخصص به آرامی وسیله‌ای به نام مبدل را روی پوست قسمتی از بدن که در حال بررسی است حرکت می‌دهد. مبدل با یک ژل پوشانده شده است که باعث می شود راحت تر روی پوست سر بخورد.

سونوگرافی کالرداپلر در مرکز تصویربرداری شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران، با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
شکیب نصب [ 1402-05-16 ]
از بین آزمایشهای تشخیصی برای تشخیص سرطان کدام آزمایش از عوارض کمتری برخوردار است به دلیل حساسیتهای موجود برای رشد سلولهای سرطانی این روشهای تشخیصی خیلی حائز اهمیت است لطفا مرا راهنمایی فرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحمسونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحم

در سونوگرافی رحم از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از رحم و تخمدانها استفاده میشود. امواج صوتی هنگام برخورد با هرچیز متراکمی مانند تومورها بازتاب میشوند ... ادامه مطلب

سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی چیست و چگونه انجام میشود؟سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی چیست و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم یک روش تصویربرداری از داخل رحم بیماران است. در واقع سونوگرافی داخلی واژن، نوعی از سونوگرافی لگن است ... ادامه مطلب

سونوگرافی بهترین روش تشخیص بیماری های تروفوبلاستیک بارداریسونوگرافی بهترین روش تشخیص بیماری های تروفوبلاستیک بارداری

یماری تروفوبلاستیک بارداری گروهی از تومورهای نادر است که شامل رشد غیر طبیعی سلول های داخل رحم یک زن است ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های پستان با ماموگرافیتشخیص بیماری های پستان با ماموگرافی

اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی از جمله ماموگرافی را برای کمک به تشخیص تجویز کن ... ادامه مطلب

عکس رنگی دندان برای ارتودنسیعکس رنگی دندان برای ارتودنسی

فتوگرافی روشی از عکسبرداری دهان و دندان است به‌منظور در اختیار قرار دادن تصاویری از جهات مختلف دهان و دندان برای تشخیص دندان بیمار ... ادامه مطلب

مزایای رادیوگرافی معمولی و دیجیتالمزایای رادیوگرافی معمولی و دیجیتال

رادیولوژی (رادیوگرافی) انواع متفاوتی دارد. متداول‌ترین آن‌ها رادیوگرافی ساده است. هم اکنون نوع جدید رادیوگرافی به نام رادیوگرافی دیجیتالی کاربردی است ... ادامه مطلب

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانیرادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی که به آن باریم انما نیز گفته می شود روشی است که برای عکسبرداری از روده بزرگ به کار می رود . ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر کاروتید در چه مواردی درخواست می شود؟سونوگرافی داپلر کاروتید در چه مواردی درخواست می شود؟

در سونوگرافی داپلر عروق گردنی داپلر خوب و دقیق علاوه بر شریان های کاروتید و ورتبرال میتوان ورید ژوگولار را از نظر وجود ترومبوز و یا لخته خون ( DVT ) مورد ارزیابی قرار داد ... ادامه مطلب

پیشگیری از سرطان سینه با غربالگری پستانپیشگیری از سرطان سینه با غربالگری پستان

سرطان سینه شایع ترین علت مرگ و میر در زنان می باشد. به طور تقریبی از میان هر 8 زن (در جوامع مختلف) امکان ابتلای یک نفر به سرطان سینه وجود دارد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی پاور داپلر چیست و به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی پاور داپلر چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

پاور داپلر نوع جدیدتر داپلر رنگی است که می تواند جزئیات بیشتری از جریان خون نسبت به داپلر رنگی استاندارد ارائه دهد ... ادامه مطلب

در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. ... ادامه مطلب

آیا زنان باردار میتوانند عکس رادیولوژی بگیرند؟آیا زنان باردار میتوانند عکس رادیولوژی بگیرند؟

در زمان بارداري ، ممکن است مادر دچار بیماری‌ هایی شود که برای تشخیص آ‌نها نیاز به انجام رادیولوژی باشد. رادیولوژی یا‌‌ همان تصویربرداری با اشعه ایکس ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465