منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شقایق / تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی

تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی

دستگاه تولید مثل زنان شامل دو تخمدان است که در دو طرف رحم قرار گرفته‌ اند و از طریق لوله‌ های فالوپ به رحم متصل شده‌اند. تخمدان‌ها وظیفه‌ ی تولید تخمک را دارند. تخمک درصورتی‌ که با اسپرم مردانه لقاح کند به تخم و سپس جنین تبدیل می‌شود. تخمدان‌ها همچنین تولید کننده‌ی هورمون‌های جنسی زنانه، استروژن و پروژسترون هستند. سرطان تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ های تخمدان جهش پیدا کنند و بیش از حالت عادی تقسیم شوند. متأسفانه علائم سرطان تخمدان در مراحل اولیه چندان بارز و قابل‌توجه نیستند، به همین خاطر اکثر افراد در مراحل پیشرفته متوجه بیماری خود می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

با سونوگرافی لگن می توان تخمدان و رحم را از لحاظ سایز، شکل و استحکام بررسی نمود. سونوگرافی می تواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. سونوگرافی به شناسایی تومورهای احتمالی و تشخیص اینکه آیا تومور جامد هستند یا کیست که توده های غیر سرطانی حاوی مایع هستند، کمک می‌کند. اگر پزشک تشخیص دهد که تومور وجود دارد، احتمالاً درخواست بیوپسی (نمونه برداری) برای تشخیص سرطانی یا خوش‌ خیم بودن آن می‌کند. میزان نگران کنندگی سرطان بستگی به مرحله ای ست که سرطان در آن مرحله قرار داشته باشد. هرچقدر سرطان پیشرفته تر باشد و زمان بیشتری از بروز آن گذشته باشد به همان میزان خطرناک تر است.

شما می‌ توانید برای انجام سونوگرافی تخمدان و رحم در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 اقدام فرمایید.

علت سرطان تخمدان

درست مانند اغلب سرطان‌ها، دلیل اصلی ابتلا به سرطان تخمدان هنوز مشخص نیست. به‌طورکلی سرطان به معنی جهش یافتن سلول‌های بدن و تقسیم شدن زیاد و غیرعادی آنها است. عوامل متعددی مانند استعمال سیگار، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف الکل می‌توانند چنین تغییری در سلول‌ها ایجاد کنند. سلول‌های سرطانی سریعاً تقسیم می‌شوند و تشکیل توده می‌دهند. سرطان ممکن است در همان محل اولیه باقی بماند یا بقیه بدن را نیز درگیر کند.

عوامل خطر در ایجاد سرطان تخمدان

عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در خانم‌ ها افزایش دهد به شرح زیر است:

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش پیدا می‌کند. در اغلب مواقع این بیماری در افراد مسن شناسایی می‌شود.

درصد کمی از سرطان‌های تخمدان به دلیل تغییرات ارثی است که از والدین به ارث برده می‌شود.

اگر از بستگان نزدیک خود فردی مبتلا به این بیماری را داشته‌اید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان در شما دو چندان شود.

چاقی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افزایش دهد.

مصرف داروهای جایگزین هورمون جهت کنترل علائم یائسگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

یک اختلال دردناک است به این صورت که بافت داخلی رحم، خارج از رحم رشد می‌کند.

اگر قاعدگی در سنین پایین شروع شود یا شروع یائسگی در سنین بالا باشد، یا هر دو این موارد وجود رخ دهد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر هرگز بارداری را تجربه نکرده باشید، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در شما دو چندان خواهد شد.

سونوگرافی سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان

معمولاً اغلب کسانی که دچار بیماری سرطان تخمدان می‌شوند در مراحل اول هیچ علائم خاص و واضحی ندارند و ازاین‌جهت است که بیشتر مبتلایان زمانی متوجه ابتلا به بیماری می‌شوند که سرطان در مراحل پیشرفته است. خوب است بدانید که حتی در مراحل پیشرفته نیز این بیماری با علائمی اغلب عمومی و غیراختصاصی خود را نشان می‌دهد. بیشتر انواع سرطان‌های تخمدان غشای خارجی تخمدان را درگیر می‌کنند. در بیشتر موارد علائم سرطان تخمدان شباهت زیادی به سندرم قبل از قاعدگی، سندرم روده تحریک‌پذیر و اختلالات مثانه دارند؛ اما با پایداری و شدت یافتن علائم باید درمورد ابتلا به این بیماری مشکوک شویم.

علائم اولیه این بیماری عبارتند از:

  1. سوءهاضمه یا سوزش سر دل
  2. تکرر ادرار
  3. مقاربت دردناک
  4. احساس درد در کمر
  5. نفخ و تورم شکمی
  6. کم‌اشتهایی و احساس پر بودن معده
  7. یبوست و دیگر اختلالات گوارشی

علائم هشداردهنده سرطان تخمدان

همان‌طور که گفتیم ممکن است علائم اولیه سرطان تخمدان چندان به نظر جدی نیایند و فرد آنها را مواردی بی‌اهمیت و زودگذر تلقی کند؛ اما اگر بیماری وارد مراحل پیشرفته شود علائم زیر بروز خواهند کرد:

انواع سرطان تخمدان

نوع سلولی که سرطان در آن ایجاد می‌شود، نوع سرطان را تعیین می‌کند. در نهایت به پزشک این امکان داده می‌شود تا تشخیص دهد که چه درمانی برای بیمار مناسب و مؤثر است. انواع سرطان تخمدان به شرح زیر است:

سرطان تخمدان اپیتلیال

این نوع از سرطان نسبت به انواع دیگر رایج‌ تر است. سرطان تخمدان اپیتلیال انواع دیگری همچون سروز و کارسینوم دارد.

تومور استرومایی

این نوع نسبت به انواع دیگر در مراحل اولیه بیشتر قابل شناسایی است.

تومور سلول زایا

این سرطان نادر تخمدان معمولاً در سنین پایین رخ می‌دهد.

مراحل سرطان تخمدان

مرحله‌بندی سرطان معمولاً برحسب خوش‌خیم یا بدخیم بودن سرطان، میزان پخش شدن و شدت آن انجام می‌شود؛ ولی سازمان جهانی سرطان بر اساس داده‌های SEER که یک بانک اطلاعاتی جامع است، مرحله‌بندی دیگری برای سرطان تخمدان ارائه داده است:

روشهای تشخیص سرطان تخمدان

زمانی‌که پزشک سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد، روند درمان آن بسیار ساده‌تر می‌شود. با این حال، تشخیص سریع آن خیلی هم ساده نیست؛ زیرا تخمدان‌های شما در عمق حفره شکمی قرار دارند و بعید است که با لمس کردن جایگاه تومور را احساس کنید. از طرفی، هیچ غربالگری تشخیصی معمولی برای سرطان تخمدان وجود ندارد. به‌همین‌دلیل بسیار مهم است که علائم غیر معمول یا مداوم را به پزشک خود گزارش دهید. در این شرایط اگر پزشک شما نگران سرطان تخمدان باشد، احتمالاً انجام معاینه لگن را توصیه می‌کند. در طی آن پزشک انگشتان خود را وارد واژن می‌کند و همزمان دست دیگر را روی شکم شما فشار می‌دهد تا اندام‌های لگنی شما را حس کند. تومور با رشد خود به مثانه و راست‌روده فشار می‌آورد. پزشک در این مرحله می‌تواند تومور را در طول معاینه لگنی رکتوواژینال تشخیص دهد. از سایر آزمایش‌های مؤثر در تشخیص سرطان تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع روش سونوگرافی تخمدان

سونوگرافی از روی شکم

برای انجام این روش تشخیصی لازم است بیمار بر روی تخت به پشت دراز کشیده تا پزشک یا تکنسین بتواند سونوگرافی را انجام دهد. پزشک یا تکنسین توسط مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را ارسال و دریافت می‌کند تا تصویر از تخمدان‌های بیمار بر روی صفحه نمایش رایانه ایجاد شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

روی تخت سونوگرافی دراز می‌کشید و پاهای خود را در موقعیت مناسب برای سونوگرافی قرار می‌دهید. یک روکش پلاستیکی یا لاتکس روی مبدل صوتی کشیده می‌شود و مبدل به آرامی وارد واژن می‌شود. متخصص سونوگرافی به آرامی مبدل را در زوایای مختلف درون واژن حرکت می‌دهد. تصویر اعضای درون لگن شامل تخمدان‌ها روی صفحه کامپیوتر به نمایش گذاشته می‌شود و این تصاویر ضبط می‌شوند.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی تخمدان

نیاز به انجام اقدام خاصی قبل از سونوگرافی رحم و تخمدان نیست؛ اما اگر قصد انجام سونوگرافی شکمی دارید سعی کنید لباس های گشاد و راحت بپوشید و حتماً مقدار زیاد آب بنوشید تا مثانه پر شود و احشای لگنی راحت تر دیده شوند.

عوارض جانبی سونوگرافی تخمدان

آزمایش سونوگرافی کمترین خطر را دارد. برخلاف دیگر روش‌های عکسبرداری پزشکی مثل رادیوگرافی یا سی تی اسکن، در سونوگرافی از اشعه استفاده نمی‌شود.

درمان سرطان تخمدان

روند درمان سرطان تخمدان معمولاً شامل ترکیبی از جراحی و شیمی‌درمانی است. درمان‌های دیگر آن ممکن است در شرایط خاص استفاده شوند. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

عمل جراحی

از انواع روش‌های جراحی برای درمان سرطان تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌هایی با قدرت رشد بالا از جمله سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی را می‌توان به داخل رگ تزریق کرد یا به‌صورت خوراکی مصرف کرد.

شیمی‌درمانی اغلب پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده استفاده می‌شود. قبل از جراحی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توانید به متخصص انکولوژی زنان مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. در شرایط خاص، داروهای شیمی‌درمانی ممکن است گرم شوند و در حین به داخل شکم تزریق شوند جراحی (شیمی‌درمانی داخل صفاقی هیپرترمیک).

درمان هدفمند

اصولاً درمان‌های دارویی هدفمند بر نقاط ضعف سلول‌های سرطانی تمرکز دارند و با حمله به این نقاط می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. اگر این نوع درمان برای شما قابل انجام باشد، پزشک ممکن است ابتدا سلول‌های سرطانی شما را آزمایش کند تا مشخص کند کدام درمان هدفمند بیشترین تأثیر را بر آنها دارد.

هورمون‌ درمانی

هورمون‌درمانی از داروهایی برای جلوگیری از اثرات هورمون استروژن بر سلول‌های سرطان تخمدان استفاده می‌کند. برخی از سلول‌های سرطانی تخمدان از استروژن برای کمک به رشد خود استفاده می‌کنند، بنابراین مسدود کردن استروژن ممکن است به کنترل سرطان کمک کند. هورمون‌درمانی ممکن است یک گزینه درمانی برای برخی از انواع سرطان‌های تخمدان با رشد آهسته باشد. همچنین اگر سرطان پس از درمان‌های اولیه عود کند، ممکن است یک گزینه مطلوب باشد.

ایمونوتراپی

در واقع ایمونوتراپی از تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. سیستم ایمنی بدن ممکن است به سلول‌های سرطانی حمله نکند؛ زیرا آ‌نها پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که به آنها کمک می‌کند از تهاجم سلول‌های سیستم ایمنی پنهان شوند. ایمونوتراپی با تداخل در این فرآیند کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بهتر عمل کند. ایمونوتراپی ممکن است گزینه‌ای برای درمان سرطان تخمدان در شرایط خاص باشد.

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

علائم عود سرطان تخمدان

سرطان ‌تخمدان برای بسیاری از خانم‌ها، پس ‌از درمان و یک دوره بهبودی برمی‌گردد. این موضوع به‌عنوان بازگشت بیماری (عود بیماری) شناخته می‌شود. علائم بسیار مشابه سرطان اول است مانند:

شما می‌ توانید برای انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 اقدام نمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
زهرا ابراهیمی [ 1402-05-16 ]
برای تشخیص سرطان تخمدان آیا می شود به دستگاههای سونوگرافی که داخل مطب پزشکان وجود دارد اکتفا کرد یا حتما باید به مراکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی مراجعه کرد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دیگر استفاده از دستگاه های رادیوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

زمان سونوگرافی های غربالگری بارداریزمان سونوگرافی های غربالگری بارداری

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند . ... ادامه مطلب

خطرات امواج فراصوت سونوگرافیخطرات امواج فراصوت سونوگرافی

تصویربرداری اولتراسوند (سونوگرافی) از امواج صوتی با فرکانس بالا برای مشاهده بدن استفاده می کند. امواج اولتراسوند از مبدل از طریق ژل به بدن منتقل شود ... ادامه مطلب

علت و درمان نازک شدن دیواره رحمعلت و درمان نازک شدن دیواره رحم

با پیشرفت بارداری تغذیه ای که برای رشد جنین لازم می باشد توسط غده های دیواره رحم تامین می شود ، و در صورت نازک شدن دیواره رحم ،بادراری مختل می شود . ... ادامه مطلب

چند ساعت قبل از سونوگرافی نباید آب و غذا خورد؟چند ساعت قبل از سونوگرافی نباید آب و غذا خورد؟

سونوگرافی یکی از مواردی است که بسیاری از پزشکان برای بررسی شرایط بیمار تجویز می کنندکه با استفاده از امواج صوتی، از داخل بدن شما عکسبرداری می کند ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی بایت وینگ و چگونگی انجام آنکاربرد رادیوگرافی بایت وینگ و چگونگی انجام آن

رادیوگرافی بایت وینگ BW برای تشخیص بیماری های لثه کاربرد دارد و پوسیدگی دندان های عقب و همچنین تغییرات برپایی شده در استخوانها را به خوبی تشخیص دهد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی غدد لنفاوی زیر بغلسونوگرافی غدد لنفاوی زیر بغل

سونوگرافی روش مؤثر در مشخص کردن علت تورم در نواحی لنفاوی می باشد. سایز و شکل غدد لنفاوی را تعیین میکند و گاهی میتواند علت تورم را ریشه یابی کند ... ادامه مطلب

تشخیص بزرگی پروستات یا سونوگرافیتشخیص بزرگی پروستات یا سونوگرافی

سونوگرافی پروستات تصویری سیاه و سفید از بافت پروستات با استفاده از پرتو های صوتی است. به منظور تشخیص هرگونه ناهنجاری یا مشکلات پروستات انجام می شود. ... ادامه مطلب

آیا لنف نود گردن خطرناک است؟آیا لنف نود گردن خطرناک است؟

سیستم لنفاوی (لنف نود) شبکه ی گسترده ای از عروق، غدد و مجراهایی است که تقریباً از تمام بافت های بدن عبور کرده و امکان گردش مایعی به نام لنف را در بدن ... ادامه مطلب

بررسی کوتاهی اندام تحتانی با رادیوگرافی اسكنوگرامبررسی کوتاهی اندام تحتانی با رادیوگرافی اسكنوگرام

برای تشخیص انحراف در ستون فقرات ، انحراف اسکولیوز و بررسی بیماری هایی در لگن که باعث انحراف استخوان لگن می شوند از رادیولوژی اسکنوگرام ستون فقرات ... ادامه مطلب

خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

اشعه ایکس مانند نور و امواج رادیویی، فرمی از نیروی موجی است؛ اما برخلاف نور، اشعه ایکس می تواند به داخل بدن نفوذ کرده تصویری از ساختارهای درونی بدن ا ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های پستان با ماموگرافیتشخیص بیماری های پستان با ماموگرافی

اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی از جمله ماموگرافی را برای کمک به تشخیص تجویز کن ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465