صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی بیضه ها / تشخیص توده غیر طبیعی در بیضه با سونوگرافی بیضه

تشخیص توده غیر طبیعی در بیضه با سونوگرافی بیضه

بیضه ها اندام های تولید مثل مردانه هستند که زیر آلت تناسلی در یک کیسه به نام اسکروتوم قرار دارند. عملکرد اولیه آنها تولید اسپرم و هورمونی به نام تستوسترون است. توده بیضه، یک توده غیر طبیعی است که می تواند در بیضه ها شکل بگیرد. توده بیضه یک وضعیت نسبتاً شایع است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان رخ دهد و یک یا هر دو بیضه چپ و راست را درگیر کند. توده بیضه نشانه هایی از مشکلات مربوط به بیضه ها هستند و ممکن است ناشی از آسیب یا یک مشکل جدی پزشکی باشند. همه توده ها بیانگر سرطان بیضه نیستند. اکثر توده ها خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولاً نیاز به درمان ندارند. با این حال، پزشک باید هر گونه تغییرات در بیضه ها، به خصوص توده یا تورم را بررسی کند. سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند. سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ها می‌پردازد.

سونوگرافی داپلر بیضه یکی از روشهای تشخیص و شناسایی برخی بیماری ها و مشکلات بیضه مانند واریکوسل است. شما برای انجام این روش می‌توانید به مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق در تهران مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علل توده بیضه

چندین علت احتمالی برای توده های بیضه از جمله آسیب، نقایص مادرزادی، عفونت و سایر عوامل وجود دارد.

واریکوسل

این نوع توده بیضه شایع ترین نوع است. این در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مردان رخ می دهد. رگ های بزرگ شده در بیضه ها باعث واریکوسل می شوند. آنها پس از بلوغ یعنی زمانی است که جریان خون در بیضه ها کاملاً افزایش می یابد، بیشتر دیده می شوند.

هیدروسل

ایجاد مایع در بیضه ها باعث ایجاد هیدروسل می شود. این نوع توده بیضه در حداقل ۵ درصد از مردان تازه متولد شده رخ می دهد. نوزادان نارس بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کیست اپیدیدیم

کیست اپیدیدیم زمانی رخ می دهد که لوله طولانی و پیچیده در پشت بیضه ها به نام اپیدیدیم با مایع پر می شود و نمی تواند تخلیه شود. اگر کیست حاوی اسپرم باشد، آن را به عنوان اسپرماتوسل شناخته می شود. این شکل توده بیضه بسیار رایج است. این مشکل اغلب به تنهایی حل می شود.

اپیدیدیمیت و ارکیت

اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است و عفونت باکتریایی مانند برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی، مانند گونوره یا کلامیدیا باعث ان می شود. عفونت همچنین باعث ایجاد ارکیت یا التهاب بیضه می شود. باکتری یا ویروس می تواند عفونت را ایجاد کند.

پیچ خوردگی

پیچ خوردگی بیضه زمانی رخ می دهد که بیضه ها پیچیده شوند، معمولاً این وضعیت به علت آسیب یا حادثه، اغلب در پسران بین سنین ۱۳ تا ۱۷ ساله رخ می دهد؛ اما می تواند بر مردان در تمام سنین نیز تأثیر بگذارد. پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است که نیاز به تحقیقات فوری و درمان دارد.

فتق

فتق بیضه زمانی رخ می دهد که بخشی از روده به داخل کیسه بیضه می افتد. این امر می تواند باعث بزرگ شدن کیسه بیضه شود.

سرطان بیضه

برخی از توده ها نشان دهنده رشد سرطان بیضه هستند. فقط پزشک می تواند تعیین کند که آیا یک توده سرطانی است یا خیر. سرطان بیضه به طور کلی معمول نیست؛ اما شایع ترین نوع سرطان در میان مردان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال است.

سونوگرافی بیضه

علائم توده‌ بیضه

علائم و نشانه‌های توده‌ در بیضه بسته به ناهنجاری متفاوت است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوامل خطر توده‌ بیضه

عواملی که خطر توده کیسه بیضه را افزایش می‌دهند به دلیل علل مختلف ناهنجاری‌های کیسه بیضه متفاوت‌اند. این عوامل عبارتند از:

یک بیضه پایین نیامده در طول رشد جنین یا اوایل دوران نوزادی از شکم خارج نشده و درون کیسه بیضه قرار نگرفته است. در حالی که بیضه جمع شونده به داخل کیسه بیضه فرو می‌رود؛ اما به سمت شکم عقب کشیده می‌شود.

ناهنجاری‌های مادرزادی موجود در بیضه‌ها، آلت تناسلی یا کلیه‌ها ممکن است خطر توده کیسه بیضه و سرطان بیضه را در آینده افزایش دهند.

اگر قبلاً در یک بیضه سرطان داشته‌اید، در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه دیگر هم خواهید بود. داشتن پدر یا برادری که سرطان بیضه داشته باشد هم خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

عوارض توده بیضه

همه توده‌های کیسه بیضه منجر به عوارض طولانی مدت نمی‌شوند. با این حال، هر توده‌ای که بر سلامت یا عملکرد بیضه تأثیر بگذارد می‌تواند منجر به تأخیر یا رشد ضعیف در دوران بلوغ و ناباروری شود.

درمان توده‌ بیضه

اکثر توده‌های کیسه بیضه یا به درمان کم تهاجمی نیاز دارند و یا ندارند؛ اما بعضی از آنها نیاز به دارو یا اقدامات جدی‌تر دارند.

توده‌های کیسه بیضه ناشی از عفونت باکتریایی، همانطور که معمولاً در مورد اپیدیدیمیت اتفاق می‌افتد، با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند؛ ولی عفونت‌ های ویروسی که باعث اپیدیدیمیت یا اورکیت می‌شوند معمولاً با استراحت، یخ و داروهای مسکن از بین می‌روند.

توده‌های خوش خیم کیسه بیضه می‌توانند بدون درمان رها و یا با جراحی برداشته، ترمیم و یا تخلیه شوند. این تصمیمات درمانی به عوامل زیر بستگی دارد:

یک متخصص در درمان سرطان (انکولوژیست) درمان‌هایی را بر اساس جدا شدن سرطان در بیضه یا گسترش به سایر بافت‌های بدن توصیه می‌کند. سن و سلامت کلی بیمار هم از عوامل دخیل در انتخاب گزینه‌های درمانی برای سرطان بیضه هستند.

1. برداشتن یا حذف رادیکال اینگوینال: این یک روش جراحی برای درمان سرطان بیضه است که از طریق یک برش در کشاله ران، بیضه آسیب دیده و طناب اسپرماتیک را برمی‌دارند. گره‌های لنفاوی شکم شما هم ممکن است در صورت گسترش سرطان به آنها برداشته شوند.
  2. شیمی درمانی: این یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

در برخی موارد می‌شود از پرتودرمانی هم استفاده کرد. این نوع درمان از اشعه ایکس با دوز بالا یا سایر پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی که ممکن است بعد از برداشتن بیضه آسیب دیده هنوز در بدن مانده باشند، استفاده می‌کند.

بیشتر موارد سرطان بیضه قابل درمان هستند؛ اما مراقبت‌های بعدی برای جلوگیری از عود احتمالی ضروری است.

اقدامات قبل از سونوگرافی بیضه

قبل از انجام این سونوگرافی، نیازی به جلوگیری از خوردن یا نوشیدن وجود ندارد.

نحوه انجام سونوگرافی بیضه

این کار معمولاً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. قبل از معاینه، از فرد خواسته می شود تا روی تخت بخوابد. در طی مراحل، ممکن است لازم باشد که در یک طرف بدن خود حرکت کنید. سونوگرافی بیضه خارج از بدن انجام می شود. یک دستگاه کوچک و دستی که مبدل نامیده می شود برای گرفتن تصاویر استفاده می شود. پزشک، ژل مبتنی بر آب را به اسکروتوم اعمال می کند تا اطمینان حاصل شود که مبدل روی پوست راحت حرکت می کند. وی این مبدل را به طرف عقب و جلو بر روی اسکروتوم حرکت می دهد تا تصاویر بیضه ها را بگیرد.

عوارض جانبی سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه‌ ها روشی کم ریسک در نظر گرفته می‌شود. این تست ممکن است موجب ناراحتی و یا درد در صورتی که آسیب یا تورم در ناحیه بیضه‌ ها وجود داشته باشد، شود. برخی روش‌های تصویربرداری از اشعه‌ های رادیواکتیو استفاده می‌ کنند؛ اما سونوگرافی این‌ طور نیست که این روش را نسبت به دیگر روش‌ ها کم ریسک تر می‌ کند.

شما می‌توانید در مرکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران، سونوگرافی آنومالی را با دقت بالا انجام دهید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علی آلاشتی [ 1402-05-16 ]

تشخیص بزرگی پروستات یا سونوگرافیتشخیص بزرگی پروستات یا سونوگرافی

سونوگرافی پروستات تصویری سیاه و سفید از بافت پروستات با استفاده از پرتو های صوتی است. به منظور تشخیص هرگونه ناهنجاری یا مشکلات پروستات انجام می شود. ... ادامه مطلب

شرایط و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینالشرایط و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال به منظور تشخیص و بررسی دستگاه تناسلی و لگن زنان انجام می شود . سونوگرافی واژینال با سونوگرافی شکم متفاوت است . ... ادامه مطلب

تفاوت سونوگرافی داپلر با سونوگرافی معمولیتفاوت سونوگرافی داپلر با سونوگرافی معمولی

سونوگرافی داپلر روشی از تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی حرکت خون در رگ های خونی را نشان می دهد ... ادامه مطلب

در چه مواقعی باید رادیولوژی فیستولوگرافی انجام شود؟در چه مواقعی باید رادیولوژی فیستولوگرافی انجام شود؟

فیستول مقعدی در نتیجه این عفونت در نزدیکی مقعد و تجمع چرک در بافت نزدیک آن ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکالرادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال

یکی از روش هایی که به تشخیص بیماری های دهان و دندان کمک نموده و این عمل را برای دندانپزشکان آسان می کند ، گرفتن عکس رادیولوژی از دندان می باشد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکروتوم چیست؟سونوگرافی اسکروتوم چیست؟

اسکن اولتراسوند بیضه ، نوعی سونوگرافی جهت تصویربرداری از این ناحیه است.سونوگرافی بیضه را می توان سونوگرافی اسکروتوم نیز نامید. ... ادامه مطلب

تشخیص بیماریهای آقایان با سونوگرافیتشخیص بیماریهای آقایان با سونوگرافی

سونوگرافی در مردان اغلب برای بررسی مشکلات ادراری ناشی از اختلالات مثانه و پروستات انجام می‌ گیرد. سونوگرافی از لگن در هر سنی انجام می‌ گیرد . ... ادامه مطلب

سونوگرافی رنگی شریان های کلیهسونوگرافی رنگی شریان های کلیه

سونوگرافی رنگی شریان های کلیه ، مثل سونوگرافی معمولی کلیه است و کاملا بدون درد و عارضه می باشد ودر با دستگاهای پیشرفته وضعیت عروق نیز بررسی می شود . ... ادامه مطلب

سونوگرافی طیفی چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی طیفی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی طیفی نوعی از سونوگرافی است که تصاویری از حرکت بافت ها و مایعات در بدن فراهم می آورد. ... ادامه مطلب

تست عملکرد غیر طبیعی کبد با سونوگرافیتست عملکرد غیر طبیعی کبد با سونوگرافی

یکی از روش های اصلی برای تشخیص آسیب های کبد، سونوگرافی کبد است و برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی بسیار ضروری است . ... ادامه مطلب

کنترل و پیشرفت پوکی استخوان با رادیولوژی اشعه ایکسکنترل و پیشرفت پوکی استخوان با رادیولوژی اشعه ایکس