منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف

انواع رادیوگرافی دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه متخصصان دندانپزشکی به طور فزاینده‌ای از رادیولوژی دیجیتال دندانپزشکی (اشعه ایکس دیجیتال) برای تشخیص بهتر، کشف، معالجه و کنترل شرایط و بیماری‌های دهان و دندان استفاده می‌کنند. رادیوگرافی دیجیتال نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که از سنسورهای دیجیتال اشعه ایکس برای جایگزینی فیلم اشعه ایکس سنتی، تولید تصاویر رایانه‌ ای از دندان‌ ها، لثه‌ ها و سایر ساختارها و شرایط دهان و دندان استفاده می‌ کند. رادیولوژی یا پرتونگاری از دندان، نوعی از روش‌های تصویربرداری از دندان‌ها می‌ باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می‌ کند. در این روش تشخیصی از پرتوهای ایکس با میزان کم برای تهیه تصاویر داخلی دهان، دندان‌ها و لثه‌ ها استفاده می‌شود.

انواع گرافی های دندانی از قبیل عکس OPG ، بایت وینگ و پری اپیکال ، که به دلیل نمایش شرایط دندان ها، انواع اقدامات دندان پزشکی را با آگاهی هدایت می‌کنند؛ با دقت بسیار بالا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق یوسف آباد در تهران قابل انجام می‌باشند. جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 تماس حاصل فرمایید.

دلایل نیاز به رادیولوژی دندان

عکس رادیولوژی دندان معمولاً در چکاپ سالانه دندانپزشکی گرفته می‌شود تا وضعیت دندان‌ها و ریشه‌های آنها مشخص شود. در بعضی افراد دفعات بیشتری باید عکس دندان گرفته شود. البته اگر بخواهید ایمپلنت نیز انجام دهید باید قبل از شروع کار و در حین کار، عکس رادیولوژی بگیرید. اینکه چند وقت یک‌بار باید عکس رادیولوژی بگیرید بستگی به عوامل زیر دارد:

انواع رادیوگرافی دندان

انواع رادیوگرافی دندان با تصویربرداری داخل دهانی

انواع مختلفی از روش‌های تصویربرداری دندان با اشعه ایکس وجود دارند که هرکدام نماهای متفاوتی از دندان را ثبت می‌ کنند. معروف‌ ترین روش‌های تصویربرداری داخل دهانی به شرح زیر هستند:

رادیوگرافی دندان بایت وینگ (Bitewing)

در این تکنیک، بیمار یک قطعه کاغذی مخصوص را گاز می‌ گیرد و تصویربرداری انجام می‌ شود. با این روش، دندانپزشک می‌تواند تاج‌های دندان را به‌خوبی ببیند. این نوع تصویربرداری برای بررسی حفره‌های دندان‌ها (بین دندانی) بسیار مناسب است.

رادیوگرافی دندان اکلوزال (Occlusal)

تصویربرداری اکلوزال در یک شات تمامی دندان‌ها را نمایش می‌دهد و زمانی انجام می‌شود که فک بیمار بسته باشد. با این تصویربرداری دندانپزشک قادر است روی هم قرار گرفتن دندان‌های بالایی و پایینی را به خوبی ببیند. همچنین دندانپزشک می‌تواند ناهنجاری‌های آناتومیکی کف یا طاق دهان را به خوبی مشاهده کند.

رادیوگرافی دندان پری اپیکال (تک دندان) (Periapical)

در هر تصویربرداری پری اپیکال، تمام قسمت‌های یک دندان از فک فوقانی یا فک دندانی از ریشه تا تاج به تصویر کشیده می‌شود. با این نوع تصویربرداری هرگونه تغییرات غیر معمول در ریشه و ساختارهای استخوانی آن نشان داده می‌شود.

انواع رادیوگرافی دندان با تصویربرداری خارج دهانی

معروف‌ ترین روش‌های تصویربرداری خارج دهانی به شرح زیر هستند:

رادیوگرافی دندان پانورکس

عکس پانورامیک دندان OPG، مخفف کلمه ارتوپانتوموگرام (Orthopantomogram) بوده و به عکس‌ هایی گفته می‌ شود که دندانپزشک برای اطمینان حاصل کردن از سلامت دندان‌ ها تجویز می‌ کند. در واقع عکس OPG دندان یک اسکن پانوراما از دندان‌ های فک بالا و فک پایین تهیه می‌کند که یک نمای دو بعدی مسطح از یک نیم دایره از گوش سمت چپ تا گوش سمت راست ارائه می‌دهد. اشعه ایکس پانوراما اجازه می‌دهد تا تصاویری از چند زاویه گرفته شود تا یک نمای کلی از وضعیت دندان‌ ها و ریشه‌ ها و فک بیمار تهیه شود. با استفاده از عکس OPG دندان، پزشک متخصص می‌ تواند تعداد، موقعیت و رشد همه دندان‌ ها حتی آنهایی که هنوز از لثه بیرون نزده‌ اند را ببیند و مشکلات آنها را بررسی نماید.

پس از ورود به اتاق رادیولوژی، در مکان مناسب می‌ایستید و اپراتور دستگاه را به اندازه قد شما تنظیم می‌ کند. باید سر و چانه به‌ طور کامل روی بخشی از دستگاه که به شکل سکویی است قرار گرفته شود و مدتی بدون حرکت بماند و به آرامی یک پد استریل یا قطعه‌ ای را درون دهان خود قرار داده و به آرامی با دندان‌ ها خود گاز بگیرید. سپس دستگاه دور سر شما چرخیده تا با استفاده از پرتو و اشعه، تصویر کاملی از فک بالا و پایین شما تهیه کند. زمان مورد نیاز دستگاه برای اسکن کردن فک و دندان‌های بیمار چیزی حدود 30 ثانیه است. بعد انجام عملیات توسط دستگاه، اپراتور مدت زمان کوتاهی را برای ظاهر کردن عکس OPG دندان که چیزی در حدود 3 تا 4 دقیقه است صرف کرده و در نهایت عکس شما آماده می‌شود.

رادیوگرافی دندان توموگرافی

توموگرافی، یک لایه خاص یا اسلایس از دهان را با محو کردن سایر لایه‌ها به صورت برجسته نشان می‌دهد. این تکنیک به بررسی ساختارهایی می‌پردازد که دیدن آنها به دلیل وجود سایر ساختارهای اطراف، مشکل است.

رادیوگرافی دندان سفالومتری

در تکنیک سفالومتری به طور کامل از یک طرف سر بیمار تصویربرداری می‌شود. با تصاویر سفالومتری ارتباط دندان‌ها با فک و مشخصات هر دندان به تنهایی دیده می‌شود. متخصصین ارتودنسی معمولاً از این نما برای به دست آوردن اطلاعات اختصاصی ساختار دندانی هر بیمار استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی دندان سیالوگرام

در این تصویربرداری یک ماده رنگی به غدد بزاقی تزریق می‌شود و در نتیجه این غدد در فیلم رادیوگرافی دیده می‎شوند. باید به این نکته توجه داشت که غدد بزاقی جزء بافت نرم هستند و بنابراین در رادیوگرافی بدون تزریق مواد حاجب (رنگی) دیده نمی‎شوند. دندانپزشکان ممکن است این آزمون را برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد یا سندروم Sjogren که اختلالی با علائم خشکی چشم و دهان است، درخواست نمایند. این اختلال می‌تواند در پوسیدگی دندان‌ها نقش داشته باشد.

رادیوگرافی دندان توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن دندان)

توموگرافی کامپیوتری یک نوع تصویربرداری است که نمای داخلی دندان‌ها را به‌صورت سه‌ بعدی نشان می‌دهد. این تصویربرداری به منظور بررسی مشکلات در استخوان‏‌های صورت مانند کیست‎‏ها، تومورها و شکستگی‌ها به کار می‌رود.

رادیوگرافی دندان با سی تی اسکن

CBCT نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که تصاویری سه بعدی از ساختار دندان‎ها، بافت‎های نرم، عصب‏‎ها و استخوان‌ها ایجاد می‌نماید. این تصویربرداری به قرار دادن ایمپلنت‌ها در جای مناسب و ارزیابی کیست‌ها و تومورها در دهان و صورت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات لثه ‎ها، ریشه‌های دندان و فک‎ها را تشخیص دهد. CBCT از بسیاری جهات به سی تی اسکن روتین دندان شباهت دارد؛ اما نحوه تصویربرداری آن متفاوت است. در CBCT دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تمام اطلاعات را در یک چرخش ایجاد می‌نماید. در سی تی اسکن معمولی اسلایس‌های مسطحی طی چندین بار چرخش دستگاه به دور سر بیمار ایجاد می‌شوند.

رادیولوژی دندان دیجیتال

تصویربرداری دیجیتال یکی از انواع تصویربرداری‎های دو بعدی است که امکان ارسال مستقیم تصاویر را به کامپیوتر را فراهم می‎کند. این تصاویر می‌توانند روی مانیتور در عرض چند ثانیه نمایش داده شوند و ذخیره یا چاپ گردند. تصویربرداری دیجیتال در مقایسه با تصویربرداری معمولی چندین مزیت دارند.

به عنوان مثال قابلیت تقویت و بزرگنمایی تصویر در تصویربرداری دیجیتال وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا دندانپزشک به راحتی بتواند کوچک‌ترین تغییراتی که با معاینه دهانی قابل رؤیت نیست را مشاهده کند. همچنین در صورت نیاز می‌تواند تصاویر را به صورت الکترونیکی برای دندانپزشک دیگری ارسال کند. نکته مهم اینجاست که بیمار در تصویربرداری دیجیتال اشعه کمتری نسبت به رادیوگرافی‌های معمولی دریافت می‌کند.

آدرس اينستاگرام دکتر سيف

مزایای رادیولوژی دیجیتال

مزایای رادیولوژی دیجیتال دندانپزشکی در مقایسه با اشعه ایکس دندانپزشکی سنتی و آنالوگ قدیمی شامل موارد زیر است:

عوارض رادیولوژی دندان

اگرچه برای گرفتن عکس رادیولوژی از دهان، تحت تشعشع پرتوی ایکس قرار می‌گیرید؛ اما مقدار تشعشع به قدری کم است که برای بزرگسالان و کودکان خطری ایجاد نمی‌کند.

شما می‌توانید برای انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP) در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155 - 021 اقدام نمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
بهروز مهراد [ 1402-05-07 ]
انواع رادیو گرافی دندان هم به پزشک کمک در شناسایی مشکلات دندان های می کند هم بیماران با آگاهی از نوع رادیوگرافی دندان ها می توانند اطلاعات دقیقتری از آسیب دندانهای خود داشته باشند سپاس از زحمات شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
زمان بندی سونوگرافی های بارداری چگونه است؟زمان بندی سونوگرافی های بارداری چگونه است؟

سونوگرافی بادراری با آزمایش هایی مانند تست های غربالگری جنین ، آمنیوسنتز یا نمونه گیری از پرزهای جفتی ترکیب می شوند تا نتیجه دقیقتری از تشخیص بدهد ... ادامه مطلب

بررسی علت دردهای شکمی با سونوگرافیبررسی علت دردهای شکمی با سونوگرافی

سونوگرافی شکم و لگن یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که برای بررسی اندام های داخل شکم و لگن مورد استفاده قرار می گیرد . ... ادامه مطلب

التهاب کبد چیست و چگونه تشخیص داده، درمان میشود؟التهاب کبد چیست و چگونه تشخیص داده، درمان میشود؟

التهاب کبد واکنشی است که هنگام حمله سلول‌ های کبدی به یک میکروب یا ماده ایجاد کننده بیماری رخ می‌ دهد. ... ادامه مطلب

نحوه تهیه عکس رادیولوژی از دستنحوه تهیه عکس رادیولوژی از دست

رادیولوژی دست از روش‌های تصویربرداری است که تصویر داخلی بدن را نمایش می دهد.دستگاه تصویربرداری با تابش پرتوها به بدن تصویری از بافت‌ها و اندام‌ ها ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان عفونت لگن در زنانتشخیص و درمان عفونت لگن در زنان

عفونت لگنی یا بیماری التهابی لگن ، عفونت اندام های تولید مثل در زنان است.آنچه معمولاً اتفاق می افتد این است که باکتری ها ابتدا در واژن وارد می شود ... ادامه مطلب

در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟در بارداری چه سونوگرافی ضروری است؟

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی جهت تشخیص آسیت شکمسونوگرافی جهت تشخیص آسیت شکم

آسیت نوعی بیماری است که در آن مایعات در فضای داخل شکم جمع می‌ شود. هنگامی که بیش از 25 میلی لیتر مایع در داخل حفره شکم جمع شود، به عنوان آسیت شناخته می‌ شود. ... ادامه مطلب

دلایل انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP)دلایل انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP)

پیلوگرام داخل وریدی نوعی رادیوگرافی از کلیه‌ ها، حالب‌ ها و مثانه است که از ماده حاجب ید دار تزریق شده به وریدها استفاده می‌ کند. ... ادامه مطلب

نارسایی کلیه چیست؟نارسایی کلیه چیست؟

نارسایی حاد کلیه یا آسیب حاد کلیوی، به سرعت پیشرفت می کند که معمولاً در کمتر از چند روز این اتفاق می افتد. نارسایی حاد کلیوی می تواند کشنده باشد . ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان رحمعلائم و روشهای درمان سرطان رحم

رحم یک عضو تو خالی و گلابی شکل در ناحیه لگن است و بین مثانه و راست روده قرار گرفته و توسط بافتی به نام آندومتر پوشیده شده است. ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری اسکولیوزیس با رادیوگرافیتشخیص بیماری اسکولیوزیس با رادیوگرافی

از عوارض مربوط به ستون فقرات می‌ توان به اسکولیوزیس (Scoliosis) یا همان کجی ستون فقرات اشاره کرد، که با رادیو گرافی اسکولیوزیس قابل تشخیص است ... ادامه مطلب

ترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آنترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آن

ماموگرافی روشی متداول برای بررسی بافت پستان می باشد که به عنوان ابزاری جهت تشخیص سرطان سینه در زنان دارای تومور سینه به کار می رود. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465