منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی داپلر / سونوگرافی داپلر اندام در چه مواردی درخواست شده و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر اندام در چه مواردی درخواست شده و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر اندام به پزشکان کمک می‌کند تا بدون استفاده از اشعه‌ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند از آنچه درون بدن در حال روی دادن است سر در بیاورند.این سونوگرافی به جای استفاده از اشعه، امواج صوتی را به تصویر تبدیل می‌کند. پزشکان معمولا از این روش برای بررسی مسائل مرتبط با جریان خون، نظیر لختگی درون رگ‌ها یا انسداد عروق استفاده می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافی داپلر یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص ترومبوز وریدی عمقی (DVT) است؛ نوعی بیماری که در آن، لخته‌های خون در دیواره‌ی سیاه‌رگ‌های عمقی و خصوصا در پاها شکل می‌گیرند. ترومبوز وریدی عمقی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی جدی‌تر نظیر بروز لختگی خون در ریه‌ها شود. این بیماری می‌تواند منجر به مرگ گردد به همین دلیل در صورت مشاهده‌ی علائم بیماری، بررسی و تشخیص آن امری مهم و ضروری است.

در صورت مشاهده‌ی علائم و نشانه‌های DVT، نشانه‌هایی نظیر درد و ورم پا، پزشک از سونوگرافی داپلر استفاده می‌کند تا ببیند که درون بدن‌ تان چه خبر است و مشکل از چه قرار است. تصاویر بدست آمده در این سونوگرافی مشخص می‌کنند که جریان خون کجا کند یا متوقف می‌شود و این می‌تواند به این معنی باشد که لختگی خون دارید.
سونوگرافی داپلر در موارد زیادی موفق و کارامد عمل میکند ولی در یافتن لخته‌های خون در رگ‌های باریک و کوچک لگن و پشت ساق پا خوب عمل نمی‌ کند.

سونوگرافی داپلر اندام در مرکز تصویربرداری شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران یا ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک، با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88553155 - 021 | 02188782900 | 02188203875 تماس حاصل فرمایید.

علاوه بر یافتن لخته‌های خون، این سونوگرافی در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

همچنین در دوران بارداری می‌توان از این سونوگرافی برای بررسی جریان خون از مادر به جنین استفاده کرد.

سونوگرافی داپلر

آمادگی جهت سونوگرافی داپلر اندام

عموما بهتر است که برای انجام این سونوگرافی لباسی گشاد به تن کنید، گرچه ممکن است پزشک از شما بخواهد که لباس‌تان را دربیاورید و روپوش مخصوص را بپوشید. همچنین بهتر است که زیورآلات و جواهرات خود را در منزل بگذارید زیرا در حین انجام فرایند از شما خواسته می‌شود تا تمام زیورآلاتی که در ناحیه‌ی مورد آزمایش بدن قرار دارند را دربیاورید. اگر این سونوگرافی برای آزمایش DVT روی پاهای‌تان است نیاز نیست که کار دیگری انجام دهید.

اما اگر سونوگرافی داپلر روی شکم‌تان انجام گیرد، پزشک از شما می‌خواهد که بین 6 تا 12 ساعت قبل از سونوگرافی چیزی نخورید و نیاشامید. در این بازه‌ی زمانی فقط می‌توانید برای مصرف داروهای‌تان مقدار بسیار کمی آب بنوشید. آن دسته زنانی که قرار است سونوگرافی داپلر روی لگن‌شان انجام گیرد باید یک ساعت قبل از سونوگرافی، حدود یک لیتر آب بنوشند. برای اینکه سونوگرافی کارایی لازم را داشته باشد باید مثانه پر باشد.

انجام سونوگرافی داپلر اندام

معمولا به پشت، روی تخت دراز می‌کشید. پزشک یا مسئول سونوگرافی روی محلی که قرار است مورد آزمایش قرار بگیرد، ژل می‌مالد. این امر سبب می‌گردد تا امواج صوتی بهتر حرکت کنند و در نتیجه تصاویر واضح‌تری بدست بیاید. سپس پزشک دستگاه کوچکی شبیه میکروفون یا عصا را روی پوست‌تان فشار می‌دهد. هنگامیکه پزشک دستگاه را روی پوست حرکت می دهد، اواج صوتی به درون بدن‌تان فرستاده می‌شوند.

این امواج با سلول‌های خون، ارگان‌های داخلی و دیگر بخش‌های بدن برخورد می‌کنند، بازتاب می‌یابند و دوباره به دستگاه باز می‌گردند. در طول این فرایند، کمی فشار احساس می‌کنید؛ اگر بدن حساسی نداشته باشید، این فشار درد نخواهد داشت. کامپیوتر این امواج صوتی را می‌گیرد و آن‌ها را به تصاویر متحرکی تبدیل می‌کند که می‌توانید به صورت زنده آن‌ها را روی صفحه‌ی نمایشگر ببینید. پس از انجام آزمایش، ژل را از روی بدن‌تان پاک می‌کنید و دیگر آزاد هستید که بروید. این سونوگرافی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

نتیجه‌ی این سونوگرافی خیلی زود آماده می شود. گاهی اوقات مسئول سونوگرافی ، پزشک نیست و فقط برای انجام سونوگرافی آموزش دیده است. حتی در این صورت هم، تصاویر بلافاصله آماده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را سریعا به پزشک داد تا نتیجه را بررسی کند.باز هم تاکید می‌شود که سونوگرافی داپلر، بی‌خطر و بدون درد است و در انجام آن از پرتوافشانی استفاده نمی‌شود.

نتایج سونوگرافی داپلر اندام

پزشک معنای تصاویر بدست آمده را برای‌تان توضیح می‌دهد. اگر این سونوگرافی را به منظور تشخیص DVT انجام داده باشید، پزشک آنچه را که تصاویر در مورد جریان خون‌تان نشان می‌دهند را برای‌تان توضیح می‌دهد و شما را در مورد قدم بعدی و اقداماتی که باید انجام دهید، راهنمایی می‌کند. چنانچه لختگی در خون‌تان مشاهده شود، ممکن است از شما خواسته شود تا طی چند روز متوالی، سونوگرافی‌های داپلر بیشتری انجام دهید تا مشخص شود که آیا لخته بزرگتر می‌شود یا نه و همچنین اینکه آیا لخته‌ی جدیدی تشکیل می‌گردد یا نه.

انواع سونوگرافی داپلر اندام

داپلر رنگی

دراین نوع داپلرتوسط رایانه‌ای از رنگ های مختلف برای تغییرامواج صوتی استفاده می کنند. این رنگ ها سرعت و جهت گردش خون را در زمان واقعی نشان می دهند.

پاور داپلر(Power Doppler)

پاور داپلر نوع جدیدتر داپلر رنگی است که می تواند جزئیات بیشتری از جریان خون نسبت به داپلر رنگی استاندارد ارائه دهد. ولی جهت جریان خون را نمی‌تواند نشان دهد. در بعضی موارد این موضوع می تواند بسیار مهم باشد.

داپلر طیفی

با انجام داپلر طیفی نتایج حاصل از انجام این سونوگرافی ،به جای اطلاعات تصاویر رنگی ،اطلاعات جریان خون را روی نمودار نشان می دهد . نتایج حاصله نشان می دهد که چه مقدار رگ خونی مسدود شده است.

داپلر دوبلکس

در این آزمایش از سونوگرافی استاندارد برای تصویربرداری از رگ های خونی و اندام ها استفاده شده است، سپس یک کامپیوتر، مانند داپلر طیفی، تصاویر را به نمودار تبدیل می‌کند.

داپلر موج مداوم

در این مدل سونوگرافی، امواج صوتی بطور مداوم ارسال و دریافت می شوند. این کاراجازه می دهد تا اندازه گیری دقیق تری از خون که با سرعت بیشتری جریان دارد، صورت گیرد.

 آدرس اينستاگرام دکتر سيف

علائم نیاز به سونوگرافی داپلر اندام

در صورت بروزعلائم کاهش جریان خون یا بیماری قلبی ممکن است به سونوگرافی داپلر نیاز داشته باشید. علائم بسته به شرایط ایجاد کننده مشکل در بیماران مختلف متفاوت است.

1. علائم بیماری شریانی محیطی (PAD) :


2. علائم مشکلات قلبی:

3. در صورتی که یکی از این موارد را داشته باشید:

اگر باردار هستید در صورتی که کودک متولد نشده شما کوچکتر از آنچه در این مرحله از بارداری است، باشد و یا اگر از نظر سلامتی مشکل خاصی داشته و پزشک شما مشکوک شود نیاز به سونو داپلر احساس میشود که از جمله این موارد می توان به بیماری فشار خون بالا اشاره کرد که بر روی زنان باردار و جنین تأثیر می گذارد.

آیا انجام سونوگرافی داپلر خطر یا عوارض خاصی دارد ؟

خطرات شناخته شده ای برای انجام سونوگرافی داپلر وجود ندارد. انجام این آزمایش همچنین در دوران بارداری بی خطر محسوب می شود.
سونوگرافی داپلر را می توان با خیال راحت در طی دوران بارداری انجام داد، زیرا تا کنون تحقیقات مختلف نشان داده است هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی شود.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران یا ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک ، یکی از مراکز مدرن و مجهز رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و کالر داپلر و انواع رادیوگرافی های دندان می‌باشد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
شهاب ریاحی [ 1402-05-01 ]
سلام دکتر با عرض خسته نباشید مطلب سونوگرافی داپلر اندام برام خیلی مفید بود قدردان زحمات شما هستم ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟آیا عکسبرداری به روش OPG خطری هم دارد ؟

عکس OPG جزئیات هر دو فک بالا و پایین به صورت نمای پانورامای گسترده به وضوح نمایان می شود و کمک می کند تا موقعیت همه دندان ها ، پوسیدگی آنها مشخص شود ... ادامه مطلب

تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافیتشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی

به طور کلی عارضه تنبلی تخمدان زمینه ژنتیکی دارد اما هنوز ژن شناخته شده‌ای در آن کشف نشده است. از موارد دیگر عارضه تنبلی تخمدان ، شرایط زندگی می باشد ... ادامه مطلب

سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟سونوگرافی بیوفیزیکال (NST) چه کاربردی دارد؟

ییوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش‌ های ارزیابی‌ های سلامت جنین است که اغلب زمانی که سایر تست‌ ها نیاز به پیگیری دارند انجام می‌ شود . ... ادامه مطلب

سونوتراپی چیست؟سونوتراپی چیست؟

سونوتراپی که سونوگرافی درمانی یا اولتراسوند متمرکز نیز نامیده می‌شود، یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای تسکین درد، بهبود گردش خون و بهبود بافت استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه چیست؟اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه چیست؟

سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می شود به طور خاص به بررسی بیضه ها می پردازد. ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های پستان با ماموگرافیتشخیص بیماری های پستان با ماموگرافی

اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی از جمله ماموگرافی را برای کمک به تشخیص تجویز کن ... ادامه مطلب

ویژگی های یک مرکز سونوگرافی خوب چیست ؟ویژگی های یک مرکز سونوگرافی خوب چیست ؟

سونوگرافی از پرکاربرد ترین روش های درمانی است ، سونوگرافی با تصویر برداری از نقاط مختلف بدن به پزشک کمک می کند تا روش درمانی مناسبی را تشخیص دهد ... ادامه مطلب

گره تیروئید چیست؟گره تیروئید چیست؟

سونوگرافی تیروئید از امواج صوتی برای تولید یک سری تصاویر از غده تیروئید استفاده می‌ کند که به وسیله آن پزشک رادیولوژیست متوجه شکل و اندازه این غده در بدن می‌ شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتالسونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتال

دستگاه مبدل را وارد واژن می کنند. در خانم ها ممکن است از راه شكم و از راه واژن هر دو برای بررسی ارگان های لگنی انجام شود. ... ادامه مطلب

تشخیص سنگ کیسه صفرا با سونوگرافیتشخیص سنگ کیسه صفرا با سونوگرافی

اگر بیمار در طول شب غذا نخورد،کیسه صفرا ورم می‌ کند، در این حالت سونوگرافی، دقیق‌ ترین روش تشخیص سنگ کیسه صفرا خواهد بود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر اندام در چه مواردی درخواست شده و چگونه انجام میشود؟سونوگرافی داپلر اندام در چه مواردی درخواست شده و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی داپلراندام به پزشکان کمک می‌کند تا بدون استفاده از اشعه‌ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند از آنچه درون بدن در حال روی دادن است سر در بیاورند . ... ادامه مطلب

تشخیص واریس پا با سونوگرافی داپلرتشخیص واریس پا با سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر یکی از روش‌ های رایجی است که در زمینه بررسی علائم واریس پا اهمیت فراوانی دارد. سونوگرافی داپلر یک آزمایش غیر تهاجمی است ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465