منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

رادیولوژی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دیگر استفاده از دستگاه ها و دوربین های رادیوگرافی می باشد. دستگاه های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطور کلی رادیوگرافی ها به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شوند. در رادیوگرافی داخل دهانی، نوار اشعه X درون دهان قرار دارد و در رادیوگرافی خارج دهانی، نوار اشعه ایکس در خارج از دهان قرار دارد.

عکس OPG دندانی که به دلیل نمایش شرایط دندان ها از هر جهت می‌تواند انواع اقدامات دندان پزشکی را با آگاهی هدایت کند؛ با دقت بسیار بالا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق یوسف آباد در تهران یاتهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک قابل انجام می‌باشد. جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 | 02188203875 | 02188782900 تماس حاصل فرمایید.


رادیوگرافی داخل دهانی

رادیوگرافی های داخل دهانی رایج ترین نوع هستند و سطح بالایی از جزئیات را نمایش می دهند.
کاربردها:
- تشخیص پوسیدگی
- مشاهده ریشه دندان
- بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان
- مشاهده وضعیت دندان در حال رشد

انواع مختلف رادیوگرافی های داخل دهانی، جهات متفاوتی از دندان را نشان می دهند که عبارتند از :

۱- رادیوگرافی بایت وینگ (Bitewing) نشان دهنده سمت راست دندان

این رادیوگرافی کرون دندان های عقب را نشان می دهد. دندانپزشک ها از هر طرف صورت، یک یا دو رادیوگرافی بایت وینگ می گیرند. هر رادیوگرافی دندان های مولر (دندان های عقب) و دندان های دوپایه (دندان هایی که در مقابل مولر ها قرار دارند) در بالا و پائین و در واقع جزئیات دندان های بالا و پائین یک سمت دندان را نشان می دهد. این رادیوگرافی به این دلیل بایت وینگ نامیده شده است که فرد در هنگام گرفتن رادیوگرافی، وسیله بال مانندی را گاز می گیرد که نوار اشعه X را در طول روند رادیوگرافی در جای خود ثابت نگاه می دارد. این رادیوگرافی ها به دندانپزشکان کمک می کنند که پوسیدگی بین دندان های عقب و تغییر ضخامت استخوان ها به علت بیماری های لثه را تشخیص دهند.

همچنین رادیوگرافی بایت وینگ می تواند برای تعیین میزان مناسب تاج (کلاهک پوشاننده دندان) و یا ترمیم های دیگر به عنوان مثال بریج ها کمک کند. همچنین می تواند هر گونه سایش و یا فروپاشی در پرکردگی دندان را نمایش دهد.

رادیولوژی دندان چیست؟

2- رادیوگرافی پری اپیکال (Periapical) نشان دهنده سمت چپ دندان

این رادیوگرافی دندانی تنها یک یا دو دندان را در آن واحد نشان می دهد. رادیوگرافی پری اپیکال شبیه به رادیوگرافی بایت وینگ است، با این تفاوت که این رادیوگرافی ارتفاع کامل هر دندان از تاج تا ریشه و قسمتی پایه ای که به فک متصل می شود را نشان می دهد. بسته به شرایط سلامت دهانی و مشکلات دندانی که در گذشته داشته اید دندانپزشک ممکن است برای فرد یک بررسی کامل رادیوگرافی و یا FMX تجویز کند. این روند شامل نمایش هر دندان از تاج تا ریشه و قسمت بنیادی دندان است. این رادیوگرافی تغییرات غیرطبیعی در ریشه ها و استخوان محیطی آنها را نشان می دهد.

۳- رادیوگرافی اکلوزال (Occlusal) نشان دهنده سطح اکلوزال دندان ها

این رادیوگرافی از رادیوگرافی های معمول دیگر بزرگتر است و رشد و جایگاه دندان های کودکان را نشان می دهد. هر رادیوگرافی تقریباً تمام طاق فک بالا و یا پائین را نشان می دهد.

4- سی تی اسکن استاندارد (CT)

این نوع رادیوگرافی معمولاً باید در مرکز رادیولوژی و یا بیمارستان انجام شود. فرد در حالت خوابیده قرار می گیرد و دستگاه لایه های مسطح تصویر را با چند گردش در اطراف سر بیمار ثبت می نماید. قرار گرفتن در معرض اشعه در این روش بسیار بیشتر از رادیوگرافی مخروطی توموگرافی کامپیوتری است. سی تی اسکن استاندارد ممکن است به منظور بررسی اندازه و جایگاه قرارگیری ایمپلنت ها مورد استفاده قرار گیرد. این روش به جراح کمک می کند تا از پیچیدگی های محتمل قبل و بعد از عمل جراحی جلوگیری کند.

۵- رادیوگرافی توموگرافی (Tomography)

توموگرافی یک لایه و یا برش خاص از دهان را نشان می دهد و باقی لایه ها را تار می کند. این رادیوگرافی برای بررسی قسمت هایی است که به سختی قابل مشاهده هستند و یا توسط قسمت های دیگر بسته شده اند.

۶- سیالوگرافی (Sialography)

روش دیگری که از اشعه X استفاده می کند، سیالوگرافی نام دارد. در این روش از نوعی رنگ استفاده می شود که درون غدد بزاقی تزریق می شوند تا در نوار رادیوگرافی دیده شوند (غدد بزاقی بافت های نرمی هستند که توسط اشعه X دیده نمیشوند). دندانپزشک می تواند از این روش برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد، یا سندرم شوگرن (اختلالی همراه با علائم از جمله خشکی دهان و چشم؛ این اختلال می تواند نقش مهمی در پوسیدگی دندان بازی کند) استفاده کند.

7- رادیوگرافی دیجیتالی (Digital radiography)

رادیوگرافی های دیجیتالی یکی از جدید ترین متدهای اشعه X هستند. در این روش به جای گرفتن نوار در یک اتاق تاریک، نوار استاندارد اشعه X با یک صفحه الکترونیکی صاف و یا سنسور جایگزین می شود. تصاویر دو بعدی بلافاصله و بدون نیاز به صبر کردن وارد کامپیوتر می شود تا بتوان آنها را بر روی صفحه دید، ذخیره کرد و یا چاپ نمود. تصویر گرفته شده از دندان را می توان چند برابر اندازه واقعی بزرگنمایی کرد که به دندانپزشک کمک می کند تا کوچکترین تغییرات را که ممکن است حتی در معاینه حضوری هم مشاهده نشوند، بررسی کند و حتی در صورت لزوم، برای پزشک دیگری فرستاده شوند.

رادیوگرافی های دیجیتالی که در زمان های مختلف گرفته شدند را می توان با روشی که تفاوت بین عکس ها را برجسته میکند، مقایسه کرد. به همین دلیل کوچک ترین تغییرات که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، مشاهده خواهند شد. در صورت استفاده درست از این روش، میزان اشعه نسبت به روش های معمول تقریباً نصف خواهد بود.

8 - MRI - Magnetic Resonance Imaging

این متد، روشی است که در آن تصاویر سه بعدی از حفره دهان که شامل فک و دندان است گرفته می شود. این روش بهترین راه بررسی بافت های نرم است. با اینکه در معرض قرار گرفتن اشعه ها در متدهایی مانند رادیوگرافی دیجیتالی کم است، با این حال هیچ کس نباید بیش از مقداری که لازم است تحت الشعاع اشعه قرار بگیرد. باید از پیش بند محافظ سربی و حلقه های تیروئید، علی الخصوص برای زنان باردار، کودکان و یا زنانی که در سنین آمادگی برای بارداری هستند، استفاده کرد.

رادیوگرافی تا ۴ واحد در هر ویزیت برای زنان باردار ایمن است، هرچند بسیاری از بیماران و پزشکان به تعویق انداختن رادیوگرافی تا پایان بارداری را انتخاب می کنند. نباید نگرانی برای گرفتن رادیوگرافی زنان باردار در حالت اورژانسی وجود داشته باشد. پیشگیری هایی مانند استفاده از پیش بند های سربی دو لایه، میزان تشعشعات را تا حد کاملاً ایمن پایین می آورد. زنان که در دوره شیردهی خود هستند و یا برای بارداری تلاش می کنند نیازی برای به تعویق انداختن رادیوگرافی ندارند.

آدرس اینستاگرام دکتر سیف

رادیوگرافی خارج دهانی

همانطور که از نامش نیز پیداست عکسبرداری از ناحیه بیرونی دهان انجام میشود. در رادیوگرافی خارج دهانی نوار بر قسمت بیرونی دهان قرار میگیرد. در این نوع رادیولوژی دندان علاوه بر اینکه عکسبرداری از دندان ها انجام میشود،‌اطلاعات بسیار خوبی از فک و همچنین جمجمه ها را در اختیار پزشک معالج قرار میدهد. البته مورد استفاده رادیوگرافی خارج دهانی بیشتر بمنظور عکسبرداری از فک و جمجمه میباشد و کاربردی در تشخیص بیماری قسمت های داخلی دهان ندارد.

از جمله کاربردهای رادیوگرافی خارج دهانی میتوان به بررسی رشد و پیشرفت دندان ها و همچنین بیماری های دندان و دهانی، بررسی دندان های تحت فشار، بررسی رابطه بین دندان ها و فک، بررسی استخوان های تمام صورت و همچنین تشخیص بیماری های احتمالی استخوان های صورت اشاره نمود. البته این نکته نیز برای دندانپزشکان حائز اهمیت است که در این نوع رادیولوژی دندان جزئیات بسیار کمتری به تصویر کشیده میشود و برای تشخیص مشکلات هر دندان به صورت مجزا مناسب نمیباشد.

رادیوگرافی خارج دهانی انواع مختلفی دارد که میتوان به رادیوگرافی پانورامیک، رادیوگرافی سفالومتری ، رادیوگرافی مخروطی، سی تی اسکن استاندارد، رادیوگرافی توموگرافی، سیالوگرافی، رادیوگرافی دیجیتالی و ام آر آی اشاره نمود. در رادیوگرافی OPG تمامی ناحیه دندانها به تصویر کشیده میشود که شامل مناطق فک پایینی و بالایی میشود. رادیوگرافی سفالومتری از یک طرف سر گرفته میشود و میتواند مشکلات بین دندان و فک را مشخص کند.
در رادیوگرافی مخروطی دستگاهی به صورت چرخشی بر دور تا دور سر به حرکت در می آید و میتواند از بافت های استخوانی، عصب و همچنین استخوانها عکسبرداری کند. سی تی اسکن استاندارد بمنظور بررسی جایگاه و همچنین اندازه ایمپلنت به کار میرود و دستگاه از اطراف سر بیمار که در حال خوابیده قرار داد تصویر برداری میکند.

رادیوگرافی توموگرافی از انواع رادیوگرافی خارج دهانی میباشد که میتواند نواحی کور و پوشیده شده با بافت های دهانی دیگر را به صورت خطی نشان دهد. برای اینکه پزشک بتواند به مشکلات غدد بزاقی در دهان پی ببرد از روش سیالوگرافی استفاده میکند. در این روش رادیوگرافی خارج دهانی ابتدا رنگ مخصوصی به دهان تزریق میشود و سپس دستگاه از طریق اشعه ایکس اقدام به تصویربرداری میکند. روش رادیوگرافی دندان به صورت دیجیتالی نیز به گونه ای عمل میکند که تصویر را به صورت مستقیم و بدون معطلی در همان لحظه به نمایش می‌دهد.

انواع سونوگرافی در مرکز تصویر برداری شقایق تهران یا تهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک با به روزترین دستگاه ها قابل انجام می‌باشد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 88553155 - 021 | 02188782900 | 02188203875 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
ترنج نارینی [ 1402-04-31 ]
رادیولوژی دندان مطلب خیلی کاملی بود سپاس

حمیدمباشریان [ 1401-12-06 ]
بسیار مفید و قابل فهم و سلیس توضیح دادید. بسیار سپاسگزارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی پستان؟ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی پستان؟

سینه همچون سایر اندام ‌های بدن می تواند دستخوش بیماری شود. به طور کلی انواع مختلفی از اختلالات سینه یا بیماری سینه زنان یافت می شوند که اکثر این شرایط ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های پستان با ماموگرافیتشخیص بیماری های پستان با ماموگرافی

اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی از جمله ماموگرافی را برای کمک به تشخیص تجویز کن ... ادامه مطلب

دلایل انجام سونوگرافی کبددلایل انجام سونوگرافی کبد

سونوگرافی روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد است. در این روش از امواج صوتی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

سونوتراپی چیست؟سونوتراپی چیست؟

سونوتراپی که سونوگرافی درمانی یا اولتراسوند متمرکز نیز نامیده می‌شود، یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای تسکین درد، بهبود گردش خون و بهبود بافت استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

تشخیص نارسایی کلیه در دیابتی ها با سونوگرافیتشخیص نارسایی کلیه در دیابتی ها با سونوگرافی

بیماری دیابت زمانی ایجاد می شود که پانکراس انسان نمی تواند مقدار هورمون لازم برای مصرف گلوکز را بسازد یا اینکه این هورمون نمی تواند در بدن آن طور که ب ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحمسونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص سرطان رحم

در سونوگرافی رحم از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از رحم و تخمدانها استفاده میشود. امواج صوتی هنگام برخورد با هرچیز متراکمی مانند تومورها بازتاب میشوند ... ادامه مطلب

سونوگرافی فراصوتی داپلر چیست؟سونوگرافی فراصوتی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر نوعی سونوگرافی است که با استفاده از امواج صوتی به بررسی ضربان قلب و جریان خون جنین می پردازد . ... ادامه مطلب

فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

دستگاه فیبرو اسکن مقدار سختی کبد و یا به عبارتی فیبروز را اندازه گیری می کند، و با امواج اولتراسوند مقدار شدت فیبروز و سیروز را مشخص می کند . ... ادامه مطلب

دو رحمی بودن چطور تشخیص داده میشود؟دو رحمی بودن چطور تشخیص داده میشود؟

رحم دو طرفه به دلیل رشد غیر طبیعی مجاری پارامزونفری رخ می‌ دهد. هنگامی که کانال‌ ها به درستی با هم در هم آمیخته نشوند رحم به دو بخش تقسیم می‌ شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتالسونوگرافی لگن از طریق بررسی شکمی ، ترانس واژینال ، ترانس رکتال

دستگاه مبدل را وارد واژن می کنند. در خانم ها ممکن است از راه شكم و از راه واژن هر دو برای بررسی ارگان های لگنی انجام شود. ... ادامه مطلب

تفاوت سونوگرافی پستان با ماموگرافیتفاوت سونوگرافی پستان با ماموگرافی

معاینات بالینی منظم ماموگرافی یا سونوگرافی برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه است برای زنان بالای ۳۰ سال سالی یک‌ بار آزمایش‌ های غربالگری سینه توصیه ... ادامه مطلب

تشخیص توده هیپواکو با سی تی اسکن چگونه است؟تشخیص توده هیپواکو با سی تی اسکن چگونه است؟

توده هیپواکو بافتی ضخیم و یا متراکم تر از بافت های کناری خود است که از بافت‌ های فیبری و ماهیچه ‌ای ساخته شده است. ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465