منو تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایق - تلفن : 88553155 - 88553310
رادیولوژی دکتر سیف
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / روش های رادیوگرافی تشخیص سنگ کلیه

روش های رادیوگرافی تشخیص سنگ کلیه

سنگ کلیه ، ذرات کوچک وسختی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالبها (لوله های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل میکنند) انتقال می یابند. سنگ کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد. سنگ کلیه معمولا بزرگسالان بالای30 سال از هر دو جنس را مبتلا میسازد ولی در مردان شایعتر است.این سنگ ها وقتی در طول مجرای ادراری حرکت میکنند درد شدیدی را ایجاد می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در بیماران مظنون به سنگ کلیه ، ارزیابی های مختلف رادیوگرافی صورت میگیرد.انواع رادیوگرافی شامل فیلم شکمی ساده ،فیلم توموگرافی، اولتراسونوگرافی و CT Scan اسپیرال هستند. در این مقاله به بررسی جداگانه هریک ازاین روش ها پرداخته شده است و مزایا و معایب هریک از این روش ها ذکر شده است.

سـنــگ کـلـیــه از مـشـکــلات دردناک و رایج پزشکی است.با ته نشین شدن مواد معدنی همراه با پیدایش یک پروتئین در کلیه ، سنگ کلیه ایجاد می شود. بــعـــد از عــفـــونـــت هـــای ادراری و اخـتــلالات پـروستات ، تشکیل سنگ های ادراری سومین مشکل شایع دستگاه ادراری محسوب می شود. شـایـع ترین آن ها، سنگ های کلسیمی است. حدود 85-80% سنگ ها حاوی کلسیم هستند.

دسـتـه دوم سـنـگ هـا، سـنگ های استرووایت ( Struvite) یـا عـفـونـی هـسـتـند. سنگ های اسید اوریکی کمتر از 5% سنگ های ادراری را تشکیل داده و معمولا در مردان مشاهده می شوند. از سـایـر سـنـگ هـا مـی تـوان انـواع سـیـسـتـئـیـنی و گزانتینی را نام برد که به دنبال نقائص مادرزادی متابولیسم، ایجاد می شوند. همچنین انواع نادر به صورت سنگ های سیلیکاتی نیز وجـود داشتـه کـه معمـولا بـه دنبـال طـولانـی مـدت آنتـی اسیدهای حاوی سیلیکا رخ میدهند یا سنگ های تریامترنی که با مصرف داروهای ضد فشار خون حاوی تریامترن مرتبط هستند.سنگ های کوچک هنگامی که از کلیه به سمت مثانه حرکت می کنند باعث ایجاد درد می شوند. در حالیکه سنگ های بزرگ ممکن است در کلیه یا مثانه گیر کنند و منجر به درد ، عفونت و آسیب به کلیه شوند.

کلیه ها اندام های حیاتی هستند که برای دفع مواد زائد خون ، تنظیم تعادل الکترولیتی و فشار خون و تحریک ساخت سلول های قرمز خون ضــروری هـسـتـنــد. گاهی برای تشخیص برخی مشکلات در کلیه ها و مجاری ادراری نیاز به رادیوگرافی(IVP) می باشد که برای انجام این اقدام تشخیصی، می‌توانید به مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق در منطقه یوسف آباد تهران یاتهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک مراجعه نمایید.

روش های تشخیص سنگ کلیه

معاینه فیزیکی

برای یک بیمار مظنون به سنگ کلیه ، یک معاینه کامل وتمام ضروری است. در اطراف شکم بیمار باید معاینه به دقت صورت بگیرد. مخصوصا در ناحیه پهلوها.

ارزیابی آزمایشگاهی

بیمار دارای سنگ کلیه معمولا به دلیل دیدن خون در ادرار یا درد شدید در ناحیه کمر و پهلو به پزشک مراجعه می کند و پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و تاریخچه خانوادگی بیمار معاینات فیزیکی را هم انجام می دهد. به علاوه آزمایش آنالیز ادرار و کشت ادرار به پزشک کمک می کند تا نـوع سنـگ و وجـود یـا عـدم وجـود عفـونـت را تشخیص دهد.اگر بیماری مظنون به سنگ کلیه است برای بـــررســـی وجـــود ســنــگ و هـمـچـنـیــن بــررســی روشهـای درمـانـی ارزیـابی رادیوگرافی مورد نیاز است.

اینستاگرام دکتر سیف

روش های رادیوگرافی سنگ کلیه

فیلم شکمی ساده

تقریباً 90% سنگ های مجاری ادراری تیره و مـبـهـم هـستند و باید آن ها را روی (KUB) فیلم شکـمی ساده تصویر نگاری کرد (رادیوگرافی کلیه ، حالب و مثانه)
رادیــوگــرافــی مـعـمــولا قــابـلـیـت نـشـان دادن سنـگهـای بـزرگ را دارد. علـت ایـن است که ســنــــگهــــای کــــوچــــکتــــر مـعـمـــولا مـبـهـــم و غیرواضحند یا با قرار گرفتن در موقعیت هایی در پشت دنده ها و مقاطع ستون فقرات از میدان دید خارج میشوند.

مزایای رادیوگرافی ساده

1)از یک فیلم استفاده می شود.
2)سنگ های بزرگ کلیوی را آشکار می کند.
3)بـیـشـتـر سـنـگ هـا دارای اجـزای کـلـسیمی هـسـتـند و به واسطه رنگ سفیدشان می توانند توسط KUB نشان داده شوند.
4)یـک روش سریع و ارزان قیمت است که اغـلــب مــی تــوانــد انـدازه و تـعـداد سـنـگ هـا را مشخص سازد.

معایب KUB

1)تشخیص درست و دقیق را محدود می کند.
2) سنگ های کوچک ممکن است غیر واضح یا خارج از دید باشند (سنگ های کوچکتر از mm2 ممکن است تشخیص داده نشوند.)
3)رسوبات معمولی شکمی (کبد، پانکراس، مثانه، ورید یا شریان های اصلی و غضروف های ضلعی) ممکن است به جای سنگ های مجاری ادراری به نظر برسند.
4)سنگ های غیر رادیو اوپک (اشعه را جذب می کنند) ممکن است دیده نشوند.
5)سنگ های اسید اوریک دیده نمی شوند.
فیلم شکمی ساده به عنوان یک روش مهم در آشکـار سـازی سنـگ های بزرگ مجرای ادرار بررسی می شوند، زیرا تقریباً 90% سنگ ها رادیو اوپکند.

پیلوگرام و توموگرافی درون وریدی (IVP)

پیلوگرام درون وریدی همان یوروگرام درون وریدی یا یوروگرافی ترشحی است که یک روش انتخابی برای ارزیابی رادیوگرافیک بیماران مظنون به سنگ مجاری ادراری است و در واقع یک نوع تست X-Ray است که می تواند اندازه ، شکل و موقعیت دستگاه دفع ادرار ، شامل مجاری ادراری و کلیه ها را نشان دهد.IVP می تواند با یک رادیوگرافی ساده از مجاری ادراری وجود رسوبات و همچنین ارتباط آناتومیکی مجاری ادراری با رسوبات را تشخیص دهد .در این روش یک ماده رنگی به سیاهرگ بیمار تزریق می شود که با سیستم دفع ادرار ترکیب می شود و توسط X-Ray قابل روِیت است.سپس طی فاصله های زمانی یک سری تصاویر X-Ray گرفته می شود. یک سری از تصاویر قبل از تزریق ماده کنتراست زا و یک سری بعد از آن گرفته می شود. رنگ به پزشک اجازه می دهد تا موقعیت سنگ، وجود انسداد، آناتومی دستگاه دفع ادرار و رادیو لوسنت یا رادیو اوپک بودن سنگ را بررسی کند.

مزایای IVP

1) تشخیص رابطه آناتومیک سیستم دفع ادرار با رسوبات آهکی
2) اثبات وجود یا عدم وجود انسداد مجاری ادراری
3) دید خوب از سیستم دفع ادرار
4) توانایی تشخیص سنگ های اسید اوریک
5) توانایی ارزش گذاری کلیه سمت مخالف
6) پس از بررسی ، هیچ گونه اشعه ای در بدن باقی نمی ماند.
7) ماده حاجب به سادگی دفع می شود.

اولتراسونوگرافی

اولـتـراسـونـوگرافی یک تکنولوژی مهم در تشخیص سنگ کلیه است. حساسیت سونوگرافی اندکی بالاتر از فیلم شکمی ساده است.سنگ کلیه به وسیله اکوژنیسیت نشانه گذاری شده و سایه اکوستیکی تشخیص داده می شود (شکل3.) کوچکترین سایز سنگ ها که با این روش تشخیص داده می شوند . اولتراسونوگرافی کلیه یک روش تصویربرداری است که بدون تابش اشعه یا استفاده از مواد کنتراست زا اطلاعات آناتومیک از بدن ارائه می دهد و به عنوان روشی مفید برای نشان دادن سنگ های کلیه و ارزیابی هیدرونفروزیس در بیماران مشکوک به سنگ به کار میرود.

مزایای اولتراسوند

1) اطلاعات آناتومیک خوب از کلیه در دوره زمانی کوتاه
2) عدم نیاز به تابش پرتو
3) عدم نیاز به مواد کنتراست زای درون وریدی
4) اولتراسوند در بیماری های زنان بی خطر محسوب می شود.
5) بهترین تست برای زنان باردار

معایب اولتراسوند

1- تصویر برداری ضعیف از رسوبات یا مسدود کنندگی سنگ ها در مجاری ادراری
2- نداشتن ارزیابی از عملکرد کلیه
3- نیاز به پر بودن مثانه برای دید دقیق از UVJ
4- نقش محدود در تشخیص پاتولوژی های دیگر به غیر از سنگ های کلیه
5- سنگ های کوچکی که موجب انسداد نمی شوند را نشان نمی دهد.

بحث و نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی و تحلیل روش های رادیوگرافی در تشخیص سنگ کلیه پرداختیم. به طور معمول اولین اقدام پزشک در مورد بیماران مظنون به سنگ کلیه، استفاده از سونوگرافی است. همچنین در موارد اورژانس و برای کودکان و زنان باردار نیز نخستین گام تشخیصی برای بررسی وجود سنگ استفاده از اولتراسونوگرافی است. این روش یکی از کم تهاجم ترین روش های مورد استفاده است. در موارد بسیاری به علت نارسایی های سونوگرافی ، امکان تشخیص صحیح سنگ، میسر نیست.

در این حالت پزشک از روش های تشخیصی مبتنی برX-ray استفاده می کند. در اغلب موارد IVP منجر به تشخیص صحیح و مفیدی از سنگ و محل انسداد می شود. در میان موارد ذکر شده ، کاربردی ترین و دقیق ترین روشی که می توان در تشخیص سنگ کلیه، محل انسداد و دیگر پاتولوژی های کـلـیــه و مـجــاری ادراری انـجـام داد، استفـاده از CT Scan اسپیرال است. این روش اغلب معایب و ناتوانی های روش های دیگر، از قبیل ناتوانی در تـشـخـیـص انـواع خـاصـی از سـنـگ هـا، قرار گرفتن تحت دوز اشعه یا تزریق ماده حاجب و... را مرتفع می سازد. با این وجود به علت هزینه بر بــودن بــه طـور مـعـمـول در مـوارد خـاص مـورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران یا تهران- ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک، یکی از مراکز مدرن و مجهز رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و کالر داپلر و انواع رادیوگرافی های دندان می‌باشد.


آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق
تلفن : 88553155 - 021

آدرس مطب 2 : تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان پردیس ، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۲ ، طبقه چهارم ، رادیولوژی و سونوگرافی پردیس ونک
تلفن : 88782900 - 021 | 88203875 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


نظرات کاربران درباره این مطلب :
محمد نیازی [ 1402-04-29 ]
سلام دکتر عزیز من سالها ست که با بیماری سنگ کلیه دست و پنجه نرم می کنم و مطالب شما بسیار برام کاربردی هستند سپاس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تصویر برداری جهت تشخیص آرتریت روماتوئیدروشهای تصویر برداری جهت تشخیص آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید عمدتاً بر اساس علائم بالینی است اما یافته های آزمایشگاهی و تصویربرداری نیز در تأیید تشخیص سودمند هستند ... ادامه مطلب

سونوگرافی تیروئید و گردن چیست و به چه علت انجام میشود؟سونوگرافی تیروئید و گردن چیست و به چه علت انجام میشود؟

سونوگرافی تیروئید یک روش تصویربرداری فوق العاده مؤثر است که در تشخیص انواع مشکلات سلامتی در این منطقه استفاده می شود. در سونوگرافی تیروئید از امواج صو ... ادامه مطلب

سونوگرافى داپلر ترانس كرانيال (TCD) چگونه انجام میشود؟سونوگرافى داپلر ترانس كرانيال (TCD) چگونه انجام میشود؟

در سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال و کاروتید گردن متخصص مغز و اعصاب خونرسانی مغز را بررسی و عروق اصلی مغز را از نظر میزان جریان خون و باز بودن رگها ... ادامه مطلب

تفاوت عکس رادیولوژی ریه سالم و ناسالمتفاوت عکس رادیولوژی ریه سالم و ناسالم

یکی از مهم ترین اندام های دستگاه تنفسی در انسان ها ریه است. ریه ها که از ارگانهای تصفیه کننده به حساب می آیند مانند یک بافت اسفنجی هستند. ... ادامه مطلب

خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟خطرات و عوارض رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

اشعه ایکس مانند نور و امواج رادیویی، فرمی از نیروی موجی است؛ اما برخلاف نور، اشعه ایکس می تواند به داخل بدن نفوذ کرده تصویری از ساختارهای درونی بدن ا ... ادامه مطلب

نحوه انجام MRI لومبوساکرال چگونه است؟نحوه انجام MRI لومبوساکرال چگونه است؟

اسکن ام آر آی یک ابزار تشخیصی غیر تهاجمی ‌است که از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای تهیه تصاویر با دقت بالا از داخل بدن استفاده می‌ کند . ... ادامه مطلب

متخصص رادیولوژی Radiologist چه کسی است؟متخصص رادیولوژی Radiologist چه کسی است؟

رادیولوژیست پزشک یا متخصص پزشکی است که در تهیه و تفسیر تصاویر با اشعه ایکس، (سی تی اسکن یا رادیوگرافی)، داروهای هسته‌ای یا سونوگرافی آموزش دیده است . ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر دوبلکس چه کاربردی دارد؟سونوگرافی داپلر دوبلکس چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر از طریق اندازه گیری امواج صوتی که از اجسام متحرک مانند گلبول های قرمز منعکس می شود، عمل می کند که به عنوان اثر داپلر شناخته می شود. ... ادامه مطلب

فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

دستگاه فیبرو اسکن مقدار سختی کبد و یا به عبارتی فیبروز را اندازه گیری می کند، و با امواج اولتراسوند مقدار شدت فیبروز و سیروز را مشخص می کند . ... ادامه مطلب

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیولوژیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیولوژی

در برخی موارد ستون فقرات شخص دچار چرخش غیرطبیعی می‌شود و حالت S مانند آن به سمت طرفین خواهد بود که به این عارضه اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات می گویند ... ادامه مطلب

ضرورت انجام سونوگرافی داپلر در بارداریضرورت انجام سونوگرافی داپلر در بارداری

خانم های باردار، در طی دوران بارداری دو نوع سونوگرافی پایه که یکی از آنها در سه ماه اول بارداری می باشد که تعداد جنین، رشد جنین و ضربان قلب است ... ادامه مطلب

نحوه تهیه عکس رادیولوژی از دستنحوه تهیه عکس رادیولوژی از دست

رادیولوژی دست از روش‌های تصویربرداری است که تصویر داخلی بدن را نمایش می دهد.دستگاه تصویربرداری با تابش پرتوها به بدن تصویری از بافت‌ها و اندام‌ ها ... ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

رادیولوژی و سونوگرافی شقایق تهران یکی از مراکز تخصصی است که با تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند انواع خدمات تشخیصی درمانی در این زمینه را به مراجعین ارائه نماید. آدرس مطب : منطقه شش ٦ - تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافى شقايق، دكتر سيف

ادرسراديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک : تهران - ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 15 - واحد 12 - طبقه چهارم - راديولوژي و سونوگرافي پرديس ونک


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465